Projekt Národný integrovaný dopravný lístok má svojho víťaza. Štát ho našiel extrémne rýchlo
- Odborníci poukazovali na podozrenia už pri vypísaní tendra
- Prihlásilo sa málo spoločností, pre jednu boli podmienky ideálne

- Odborníci poukazovali na podozrenia už pri vypísaní tendra
- Prihlásilo sa málo spoločností, pre jednu boli podmienky ideálne
Tri mesiace. Len toľko trvalo štátu hľadanie spoločnosti, ktorá sa chytí projektu s názvom Národný integrovaný cestovný lístok. Aj keď tender vyhlásili len pred pár mesiacmi, Úrad pre verejné obstarávanie už na svojom webe zverejnil informáciu o výsledku hodnotenia ponúk. Bratislavská spoločnosť vyhrala síce s malým náskokom, ale preukázala sa ako najviac vyhovujúca.
Hoci najnižšiu cenovú ponuku predložila spoločnosť Asseco Central Europe, zmluvu s víťazným dodávateľom zatiaľ nezverejnili. Do tendra sa zapojili celkovo tri firmy, ale už počas výberového konania portál Živé v článku upozorňoval na diskriminačne nastavené požiadavky.
Podľa odborníkov v IT sektore sa vtedy objavili signály, že podmienky súťaže boli nastavené spôsobom, ktorý by mohol zvýhodňovať práve víťaznú spoločnosť.
Expresný víťaz
Podľa portálu bola ponuka výherného uchádzača vyhodnotená ako úspešná na základe najlepšieho pomeru ceny a kvality v porovnaní s ostatnými ponukami uchádzačov. Hodnotenie ponúk prebiehalo podľa troch hlavných kritérií s rozdielnou váhou. Najväčšiu váhu mala celková maximálna cena, ktorá tvorila 60 percent hodnotenia.
Kvalita tímu predstavovala 30 percent a lehota realizácie sa podieľala na celkovom hodnotení 10 percentami. Pôvodne predpokladaná hodnota zákazky bola stanovená na 27,6 milióna eur bez DPH. Víťazný dodávateľ bude zodpovedný nielen za implementáciu, ale aj za päťročnú podporu, prevádzku a rozvoj systému Národného integrovaného cestovného lístka.
Štát stanovil také kritériá, ktoré výrazne obmedzili okruh potenciálnych uchádzačov. Uchádzači museli preukázať podobné projekty za posledné 3 roky a disponovať skúsenosťami s integráciou dopravných služieb na regionálnej úrovni, zahŕňajúc minimálne 6 miest a 15 dopravcov.
Zároveň museli preukázať finančnú kapacitu alebo prísľub úveru vo výške 6,5 milióna eur. Odborník na verejné obstarávanie kritizoval tieto podmienky ako návrat k praxi „šitia tendrov na mieru“, dodáva Živé. Už začiatkom roka poukázal na podobný zahraničný projekt realizovaný spoločnosťou Asseco a predpovedal jej úspech v tomto tendri vzhľadom na nastavené parametre. Jeho predpoveď sa nakoniec potvrdila.
Výsledky hodnotenia:
- Asseco Central Europe – Víťazná spoločnosť vie zrealizovať projekt za 29 050 140 € a za 425 dní. V hodnotení získalo 96,09 bodu celkovo, za kvalitu tímu dostali 47 bodov.
- GlobalTel – Druhá bratislavská firma uviedla, že vie zrealizovať projekt za 30 366 461,40 € a za 455 dní, avšak za kvalitu tímu získali len 15 bodov. Celkovo tak boli ohodnotení na 73,04 bodu.
- Prosoft – Žilinská spoločnosť potrebovala na projekt 30 745 080 € a len 285 dní. Ich kvalitu tímu však ohodnotili len na 43 bodov, čo znamená, že celkovo získali 93,58 bodu, čo na výhernú ponuku nestačilo.
Zdroj: ÚVO
Čo má systém priniesť
Asseco tak vyvinie systém pre národný cestovný lístok za 29 miliónov eur. Spoločnosť má teraz za maximálnu sumu 29 miliónov eur (vrátane DPH) vybudovať platformu, ktorá umožní nákup kombinovaných cestovných lístkov na rôzne druhy dopravy na jednom mieste.
„Zvolíte si štart, napríklad adresu v Bratislave, a cieľ, napríklad adresu v Košiciach. Aplikácia vám ponúkne kombinácie možností verejnej osobnej dopravy. Jednu si vyberiete a zakúpite si sieťový lístok,“ vysvetľuje Národná dopravná autorita (NADA), ktorá tender zastrešuje, fungovanie systému na praktickom príklade pre Denník N.
Systém musí byť spustený najneskôr do júla 2026, čo súvisí s podmienkami čerpania prostriedkov z plánu obnovy. V prvej fáze sa do systému zapoja prevádzkovatelia verejnej dopravy – mestskej hromadnej dopravy, prímestských autobusov a železníc. Súkromní dopravcovia sa budú môcť pripojiť postupne, keď ich systémy splnia technické požiadavky projektu.
NADA zdôrazňuje, že cestujúci budú mať naďalej možnosť zakúpiť si lístky aj priamo u jednotlivých dopravcov. Ceny by mali zostať zachované – pri kúpe kombinovaného lístka by cestujúci mali zaplatiť rovnakú sumu, ako keby si kupovali lístky samostatne. Výnimku môžu tvoriť „špeciálne akcie alebo zľavy jednotlivých dopravcov“.
Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska
Zdroje: Úrad pre verejné obstarávanie, Živé, Denník N, MINDOP