Prvé európske mesto zavádza bič na elektro cyklistov. Ich bicykle bude vedieť spomaliť na diaľku
- Systém automatického obmedzenia rýchlosti na diaľku otestujú už budúci rok
- Mesto ho chce nasadiť najmä na miestach s vysokou nehodovosťou
- Systém automatického obmedzenia rýchlosti na diaľku otestujú už budúci rok
- Mesto ho chce nasadiť najmä na miestach s vysokou nehodovosťou
Ak hľadáme hlavné mesto cyklistov, Amsterdam v Holandsku by bol jasnou voľbou. Počet bicyklov rôznych druhov tu výrazne prevyšuje iné veľkomestá.
Mestský návrh, ktorý predstavili, vyvoláva diskusie pre jeho kontroverznosť. Ide o elektronický systém schopný diaľkovo znižovať rýchlosť elektrobicyklov. Cieľom je jeho použitie na miestach, kde dochádza k viacerým nehodám, v okolí škôl či na úsekoch s prácou na ceste.
Zatiaľ iba na dobrovoľnej báze
V Amsterdame momentálne prebiehajú testy, ktoré nie sú verejné, a zúčastňuje sa na nich aj Melania Van der Horstová.
„Keď som sa dostala k škole, tak sa mi na telefóne zobrazilo dieťa s loptou a červené varovanie. Následne sa moja rýchlosť znížila na 15 km/h,“ prezradila detaily z testu pre portál NRC.
Systém plánujú spustiť už budúci rok, zatiaľ bude iba na dobrovoľnej báze. Užívatelia si môžu stiahnuť aplikáciu, ktorá sa spojí s obmedzovačom rýchlosti na motore elektrobicykla.
Podobný systém plánujú zaviesť aj v iných mestách Európy. Záujem vyjadrilo Miláno, Atény v Grécku a Mníchov v Nemecku.
Cyklistickí fanúšikovia nie sú s návrhom celkom spokojní. Ich hlavný argument sa týka otázky, prečo tento systém neinštalujú aj do automobilov, ktoré tiež spôsobujú nehody a bývajú často nebezpečnejšie ako bicykle.
Obmedzenie rýchlosti na diaľku v Česku
Systém na obmedzenie rýchlosti áut plánujú ale rozbehnúť u našich susedov. Ako sme ťa informovali, vďaka systému Eloryks, ktorý predstavili českí vedci, budú mať policajti v rukách obrovskú moc. Vďaka tomuto systému budú môcť policajti elektronicky obmedziť rýchlosť alebo zastaviť unikajúce vozidlo. Tento systém má dosah približne 300 metrov.
Na vývoji systému, ktorý financuje české ministerstvo vnútra, spolupracuje České vysoké učení technické v Prahe a Vysoké učení technické v Brne. Práce na systéme trvajú už 3 roky.
Tento systém značne pomôže policajtom pri vykonávaní ich práce, pretože nebudú musieť viac používať rôzne donucovacie prostriedky, ktoré môžu viesť až k ublíženiu na zdraví alebo škode na majetku.
„Modernou technológiou, na ktorú sa zameriavame, je bezdrôtová komunikácia medzi vozidlami známa pod skratkou V2X (Vehicle-to-X) alebo kooperatívne systémy. Tieto technológie sa už aj dnes dostávajú do komerčne vyrábaných vozidiel,“ uviedol Zdeněk Lokaj z laboratória CertiLab, ktorý predstavoval novinárom prototyp.
Ide o technológie, ktoré aktuálne možno nájsť v prípade nových elektrických modelov značky Volkswagen a poslednej generácie Volkswagen Golf.
Vďaka moderným technológiám môžu vozidlá nadväzovať komunikáciu s inými vozidlami, ktoré disponujú podobnou technologickou výbavou v ich blízkosti, ale aj s „inteligentnou“ dopravnou infraštruktúrou. Táto infraštruktúra môže poskytovať upozornenia, napríklad o pracovných úsekoch na cestách, dopravných zápchach alebo blížiacej sa sanitke.
Lokaj uviedol: „Tieto technológie nám umožňujú bezpečným a autorizovaným spôsobom vydávať príkazy iným vozidlám v ich pohybe, napríklad príkaz zastaviť.“
Špeciálna aplikácia pre policajtov
V prípade mimoriadnej bezpečnostnej situácie môže policajné vozidlo vyslať signál z komunikačnej jednotky, čo v priebehu niekoľkých sekúnd spôsobí vypnutie prívodu paliva do motora podozrivého vozidla. V prípade elektrického vozidla sa prísun energie z batérie obmedzí.
Policajti môžu v špeciálnej aplikácii na základe informácií o vzdialenosti, rýchlosti a smeru pohybu vozidla vybrať konkrétne vozidlo a použiť tlačidlo „blokovať“ na jeho zastavenie.
V budúcnosti by tento systém mohol nájsť využitie aj v prípade krádeží, obmedzenia pohybu v blízkosti chránených budov alebo pri plánovaných policajných akciách. Je nevyhnutné ešte presne stanoviť podmienky, za ktorých bude možné tento systém aplikovať, a zároveň riešiť opatrenia na zabránenie jeho zneužitia.
Zdroj: NRC