Psychologička označila kampaň FITINNU za dehonestujúcu. Značka sa bráni, že chcela len motivovať ľudí
- K téme sa vyjadril Michal Súkeník oblastný manažér siete fitnescentier FITINN.
- Reklamu komentovala aj psychologička Jana Ashford.
- K téme sa vyjadril Michal Súkeník oblastný manažér siete fitnescentier FITINN.
- Reklamu komentovala aj psychologička Jana Ashford.
Sieti fitnescentier FITINN sa podarilo rozvíriť diskusie na sociálnych sieťach už niekoľkokrát v priebehu pár dní. Môžu za to vizuály, ktoré mnohí vyhodnotili ako sexistické a lacné.
Za FITINN s nami komunikoval oblastný manažér Michal Súkeník, ktorý vo svojom stanovisku uviedol, že cieľom marketingových aktivít spoločnosti FITINN je už pätnásť rokov motivovať ľudí k návšteve ich posilňovní pre zlepšenie ich fyzickej a psychickej kondície. „Ani naša súčasná kampaň nie je výnimkou, tentokrát sme sa však rozhodli svojimi sloganmi spoločensky provokovať,“ uviedol pre Startitup.
Názory z oblasti reklamy značka komentovať nechce
Už včera sa k reklame vyjadril kreatívny riaditeľ reklamnej agentúry Istropolitana Ogilvy Michal Belej, ktorý ju porovnal s provokatívnymi kampaňami Absolutky. „To, čo odlišovalo Absolutku od Klenotov Aurum, bolo vytváranie spoločenskej hodnoty. Podľa jeho názoru, kampaň FITINN je len rýchlou snahou o záujem a vyznieva lacno. Kočner je spoločenská téma a v prípade FITINN citylightu je to iba vtip na jedno použitie,“ vysvetľuje M. Belej.
Vyjadrenie kreatívneho riaditeľa odmietol oblastný manažér fitnescentier FITINN komentovať. „Jeho vyjadrenie o ‚buloch’ v posilkách vnímame však ako dosť nešťastné. Mal by navštíviť prevádzky FITINN a poopraviť si názor,“ reagoval.
Kampaň pripadá nešťastná aj psychologičke a psychoterapeutke Jane Ashford, ktorá pôsobí v Alma centre. Podľa jej názoru bežný človek nezíska poruchu príjmu potravy len z toho, že sa pozrie na takto koncipovanú reklamu. Ak je však človek zraniteľnejší, tak niekedy môže stačiť aj takto malý a zdanlivo bezvýznamný spúšťač.
„Takéto vyjadrenia a vizuály majú veľkú moc, čo sa týka formovania ľudských predstáv o tom, aký je, alebo by mal byť svet a aký by sme mali byť aj my. Takýto typ správ so silným emocionálnym podtónom zasahuje do identity človeka najviac práve v prípade mladších a zraniteľnejších ľudí, ktorý ešte nemajú ucelený svetonázor,“ zhodnotila pre redakciu Startitup.
Aj provokácia má svoje medze
FITINN sa pre redakciu StartitUp vyjadril, že grafika, ktorú uverejňujú na plagátoch, mužské a ženské telo, je centrálne odsúhlasená a FITINN ju používa už roky pri všetkých svojich kampaniach a vo všetkých krajinách, kde pôsobí.
„Grafiku tiel nepovažujeme za niečo, čo by ľudí malo demotivovať a nenastavujeme ciele našim členom. Nech si každý zváži, kde je jeho, alebo jej cieľ. FITINN podporuje čokoľvek, čo je v prospech zdravia a telesnej kondície. Ak chcú ľudia byť vyrysovaní, nech tomu prispôsobia svoj plán. Ak si chcú ľudia zabehnúť a zhodiť pár kíl, to je pozitívne,“ vyjadril sa oblastný manažér fitnescentier FITINN.
Prizvukuje, že doteraz sa s podobným negatívnym názorom nestretli a urážať nebolo ich cieľom. „Nikdy sme nekomunikovali, že pekné je len to, čo je na plagátoch. Som silný zástanca plurality názorov. Nech si každý určí, čo je alebo nie je pekné podľa seba. Škatuľkovanie nikdy nebolo a nie je naším cieľom. Vyjadrovanie sa o obezite je vždy citlivá téma. Naše vyjadrenia môžu pôsobiť provokačne, no neoznačil by som ich ako ‚cez čiaru’,“ reagoval na otázky redakcie Startitup, ktoré sa zameriavali na hypoteticky negatívny dopad kampane.
https://www.instagram.com/p/B2e3iTDoXpa/
S týmto postojom Jana Ashfrod nesúhlasí: „Riziko tejto reklamy je v tom, že pôsobí aj na naše podvedomie, že tú informáciu ani nemusím rozumovo zachytiť a vyhodnotiť ju ako nepravdivú, ale podprahovo mi vsugeruje, že toto je ideál a keď tak nevyzerám, tak nie som v poriadku,“ povedala.
Súkeník ďalej tvrdí, že princíp funguje pre obe pohlavia. „Atraktívny chlap alebo žena priťahuje aj pozornosť okoloidúcich. Nemyslím si, že je potrebné túto vec popierať. Môže to zalichotiť, môže pôsobiť nepríjemne. Ako cieľ mužov alebo žien by som to nedefinoval. Myšlienka je jemne provokačná, no určite pravdivá,“ vysvetľuje.
Podľa psychologičky je kampaň dehonestujúca
Psychologička v súvislosti s reklamou upozorňuje na nepríjemné počínanie, ktoré devalvuje reálne hodnoty. Podľa nej má reklama celkovo zlý odkaz. A to nielen s prihliadnutím na problematiku porúch príjmu potravy, ale deformuje aj pohľad na to, čo je skutočne dôležité. Prílišnú dôležitosť dáva práve otázke dokonalého tela a devalvuje ľudí, ktorí sú pri sebe, alebo nemajú dokonalú postavu.
Podľa nej nezáleží či je to preto, že majú zdravotné problémy, ktoré nevedia ovplyvniť, alebo im je to jednoducho jedno. Reklama vysiela signál, že pozornosť si zaslúži len niekto, kto vyzerá tak ako na vizuáloch a v prípade, že je iný, tak nemá hodnotu.
„Spomenuté slogany sú ponižujúce, sexistické a zdôrazňujú povrchný pohľad, že človek je hodnotný len za predpokladu, že je pekný. Vysiela odkaz, že naša hodnota je závislá od toho, ako nás ohodnotí opačné pohlavie. Samozrejme, že chápem, že to má byť nadnesený vtip, ale odkaz, ktorý z toho vyplýva je negatívny,“ potvrdila.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy