Putin testoval lietadlo „súdneho dňa“ a jeho komunikáciu s kľúčovými prvkami jadrovej triády
- Rusko malo testovať lietadlo Il-80, ktoré má slúžiť ako veliteľské centrum v prípade jadrovej vojny
- Konkrétne malo ísť o testy komunikácie s balistickými ponorkami
- Rusko malo testovať lietadlo Il-80, ktoré má slúžiť ako veliteľské centrum v prípade jadrovej vojny
- Konkrétne malo ísť o testy komunikácie s balistickými ponorkami
Rusko otestovalo svoje lietadlo „súdneho dňa“ (anglicky doomsday plane, pozn. red.) Iliušin Il-80, ktoré má slúžiť ako veliteľské centrum v prípade jadrovej vojny. Konkrétne malo ísť o test komunikácie s ponorkami, ktoré nesú balistické rakety. Vybavené môžu byť aj jadrovou hlavicou a sú prvkom jadrovej triády.
„Il-80 bol testovaný na komunikáciu so strategickými raketovými ponorkami, ktoré sú ponorené. Lietadlo je schopné udržiavať stabilnú komunikáciu s ponorkou cez vodný stĺpec,“ uviedol zdroj oboznámený s testami pre agentúru RIA Novosti.
Komunikáciu medzi lietadlom a ponorenou ponorkou majú zabezpečovať ultradlhé vlny cez vysunutú ponornú komunikačnú anténu ťahanú ponorkou.
Lietadlá, ktoré sú prezývané ako lietadlá „súdneho dňa“ alebo aj „lietajúci Kremeľ“, majú slúžiť ako veliteľské stanovisko v prípade jadrovej vojny alebo v prípade ohrozenia najvyšších predstaviteľov krajiny a v prípade zničenia pozemnej a satelitnej infraštruktúry.
Rádiové schopnosti lietadla umožňujú vydávať vojsku rozkazy, a tak riadiť ich pohyb a akcie. Je tiež možné ovládanie strategického letectva, mobilných odpaľovacích zariadení a ponoriek. Lietadlo dokáže ovládať strategické jadrové zbrane v okruhu šesťtisíc kilometrov.
Rusko má vlastniť štyri tieto stroje. Naposledy bol jeden z nich videný na nácviku na májovú prehliadku Dňa víťazstva v apríli. Na prehliadke sa napokon nezúčastnil, oficiálne bola letecká časť zrušená kvôli zlým poveternostným podmienkam. Objavili sa však aj špekulácie, že skutočným dôvodom zrušenia boli obavy o bezpečnosť.
The EurAsian Times uvádza, že pôvodný plán, ktorý počítal s nízkym preletom Il-80 v sprievode stíhačiek MiG-29, mal vyslať Západu signál. Konkrétne mal hovoriť o tom, že Rusko sa nebude brániť použitiu jadrových zbraní na Ukrajine.
Nasadenie „lietajúceho Kremľa“ totižto nie je bežnou záležitosťou. Naposledy ho verejnosť videla pri prehliadke v roku 2010.
Nemá okná, aby chránil pasažierov pred elektromagnetickým pulzom
Iljušin II-80 pochádza ešte z čias Sovietskeho zväzu, údajne prvýkrát vzlietlo v roku 1985. Vzniklo z komerčného lietadla Iljušin II-86, i keď je na prvý pohľad od svojho predchodcu odlišné.
Prvé lety si všimli západné médiá až v roku 1992, keď sa predpokladá, že lietadlo vstúpilo do služby. Na rozdiel od svojho komerčného predchodcu lietadlo nemá okná v kabíne, a hoci si v kokpite zachovali okná, sú blokované prepážkou. Dôvodom je ochrana cestujúcich pred elektromagnetickým impulzom (EMP) alebo jadrovým výbuchom.
Počet dverí na hornej palube lietadla bol tiež znížený, pričom zostalo iba jedno schodisko. Lietadlo má vo vnútri svojich motorov aj dve veľké elektrické generátorové moduly s naberačkami vzduchu a výfukmi na ich koncoch.
Ďalšie podrobnosti o lietadle nie sú známe, lebo sú vysoko utajované, málo o ňom informujú aj ruské médiá. Il-80 má ísť čoskoro do dôchodku. Putin objednal nové lietadlo s názvom Il-96-400M, ktoré tiež vytvorí Iliušin.
Letový dosah nového Il-96-400M sa v porovnaní s jeho predchodcom zdvojnásobí. Lietadlá tiež budú môcť tankovať vo vzduchu za letu.
Od začiatku invázie sa objavilo v Európe aj americké lietadlo
Ruské lietadlo „súdneho dňa“ nie je jediné, ktoré pútalo pozornosť médií od ruskej invázie na Ukrajinu. Americký Boeing E-4B zaujal, keď sa spolu s americkým prezidentom Joe Bidenom v marci objavil v Európe. Americké lietadlo E-4B, známe ako aj „nočná hliadka“, sa malo nachádzať na leteckej základni Britského kráľovského letectva (RAF) Mildenhall v Suffolku.
Američania majú tieto štyri lietadlá vo flotile amerických vzdušných síl. Je špeciálne navrhnuté na prepravu prezidenta a aj jeho poradcov. Súčasne má dokázať udržiavať kontakt s vojenskými veliteľskými centrami po celom svete v prípade jadrového konfliktu.
Pentagón udržiava jedno zo štyroch prúdových lietadiel v stálom pohotovostnom režime pre prípad jadrovej vojny. Najčastejšie na ňom cestuje minister obrany Lloyd Austin.
Boeing je chránený pred účinkami elektromagnetických impulzov, ale na rozdiel od ruskej verzie má aj okná. Vonkajší povrch amerických lietadiel je tvrdený tepelným a jadrovým tienením, aby odolal výbuchu a jadrovému spadu.
Aj jeho „návšteva“ v Európe prišla potom, ako Rusko odmietlo vylúčiť nasadenie jadrových zbraní.
Zdroje: RIA Novosti, The EurAsian Times