Putinova kampaň zneužila bežných režisérov. Ruskom sa šíria filmy plné chvály na adresu lídra
- Putinova kampaň sa zamerala na filmy a seriály
- Režiséri ani nevedeli, že mu pomáhajú vo voľbách
- Putinova kampaň sa zamerala na filmy a seriály
- Režiséri ani nevedeli, že mu pomáhajú vo voľbách
Do ruských volieb pôjde súčasný prezident s prepracovanou kampaňou. Podľa uniknutých dokumentov z Kremľa sa už začalo s budovaním propagandistickej siete, v ktorej nechýbajú ani filmy či seriály plné chvály Putinovho mena. Zároveň sa vytrvalo pracuje na udržiavaní cenzúry ohľadom diania na Ukrajine, teda okupácie a integrácie jej suverénnych území k Rusku.
„Nebudem skrývať, že v rôznych časoch som mal rôzne nápady, ale teraz máš pravdu. Teraz je čas, keď treba urobiť rozhodnutia,“ povedal v Moskve 8. decembra 2023 šéf Kremľa. Podľa investigatívcov z portálu Vsquare prehovoril potichučky. Hlas sa mu pri tom chvel.
Vladimir Putin reagoval na výzvu plukovníka Arťoma Žogu, ktorý v temperamentnom prejave prezidenta požiadal, aby opäť kandidoval. A hlava federácie súhlasila.
To všetko však podľa odborníkov bolo len akousi šarádou, keďže v prípade Putinovej kandidatúry nikdy nešlo o nič otázne. Kremeľ o tom pochyboval zo všetkých najmenej. Veď urobil všetko, čo bolo v jeho silách, aby vo voľbách 17. marca zabezpečil triumf svojho šéfa.
Teraz sa vďaka úniku dokumentov ukazuje, že s cieľom zvýšiť Putinovu popularitu vzniklo množstvo filmov a televíznych relácií. Podľa Meduzy však mnohí ich tvorcovia ani nevedeli, že vytvárajú propagandistickú kampaň.
Ako sa to všetko šírilo?
Z informácií ruského Inštitútu internetového rozvoja (IDI) vyplýva, že táto organizácia minula propagandistické materiály obrovské množstvo peňazí. Sergej Novikov, ktorý tomuto inštitútu predsedá, sám pripravoval uniknutú prezentáciu.
IDI pripravil desiatky „kreatívnych projektov“ zameraných na zvýšenie Putinovej popularity pred jeho znovuzvolením v roku 2024, uvádza prezentácia. Za propagáciu týchto projektov boli zodpovední Novikovovi podriadení s pomocou blogerov a médií.
Ďalšia ruská agentúra mala na starosti tradičný marketing. Prokremeľská „nezisková organizácia“ Dialog zohrala kľúčovú úlohu pri šírení dezinformácií o vojne v ruskej spoločnosti a dostala poverenie „distribuovať obsah v ruských regiónoch“.
Zoznam filmov a televíznych relácií, ktoré sa majú „distribuovať“ a „propagovať“ v záujme Putinovho hodnotenia, zahŕňa projekty financované samotným IDI, ako aj obsah podporovaný ruským ministerstvom kultúry či dokonca aj tvorbu sponzorovanú súkromnými investormi.
Najznámejšia propagandistická tvorba
Najpozoruhodnejšou položkou na zozname údajne proputinovských výtvorov je seriál z roku 2023 „Chlapcovo slovo“. Ide o násilnú drámu o živote mladých členov gangu v Kazani. Zároveň to je najpopulárnejšia ruská televízna relácia v posledných rokoch.
Z uniknutej prezentácie vyplýva, že seriál vznikol s cieľom zvýšiť verejné povedomie o pozitívnych zmenách v živote ľudí v Rusku od 80. rokov. Zároveň obsahuje historické a moderné „úspechy“ v spoločnosti. Nakrúcanie seriálu čiastočne financoval IDI.
Medzi filmami vytvorenými v rámci kampane nájdeme napríklad „Proroka“ – dielo o živote Alexandra Puškina. Okrem toho sem Meduza zaradila aj komédiu „Serf 2“ či krasokorčuliarsku drámu „Ľad 3“. Nechýbajú ani detské filmy. Podľa Novikova všetky pomohli chrániť ruské národné záujmy a tradičné hodnoty.
Režiséri o tom ani nevedeli
Podľa zdroja blízkeho jedného zo „zneužitých“ režisérov Alexandra Voitinského tvorca nevedel nič o tejto prezentácii. To isté podľa Meduzy platí v prípade viacerých režisérov či dokonca ľudí blízkych tvorcom uniknutých dokumentov.
„Nikto nikdy nespomenul, že ide o kreatívny obsah určený na voľby. O tom sa vôbec nehovorilo,“ uviedol zdroj pre Meduzu. O tom, prečo boli isté filmy zaradené do Novikovovej prezentácie, sa podľa neho dá len špekulovať.
Zdroje: Vsquare, Meduza