„Prepáčte, účet nevieme rozdeliť.“ Prichádza zmena, mini-revolúcia v gastre expanduje na Slovensko

  • Gastro startup Qerko expanduje a mieri na Slovensko
  • Ponúka službu, ktorá plánuje konkurovať už zabehnutým značkám
Qerko
Qerko/Lukáš Kovač
  • Gastro startup Qerko expanduje a mieri na Slovensko
  • Ponúka službu, ktorá plánuje konkurovať už zabehnutým značkám

S aplikáciami či službami, ktoré ponúkajú gastro prevádzkam rôznorodé služby, sa hlavne posledné roky roztrhlo vrece. 

O to ťažšie to bude mať český startup Qerko. Ten si brúsi zuby na slovenský trh so svojou aplikáciou, ktorá má za cieľ uľahčiť a väčšmi prehĺbiť vzťah zákazník – reštaurácia. Ich služba však nie je typická, vzali to od podlahy a ponúkajú komplexné riešenie.

O čo presne ide? A má taký nápad šancu na zabehnutom trhu na Slovensku uspieť?

S QR kódmi sa vo všeobecnosti roztrhlo vrece. Avšak rozsahom toho, čo Qerko dnes dokáže, či už ide o unikátny vernostný program, zabezpečenie transakcií či prostredie pre reštaurácie s pokročilou analytikou, sme stále veľmi unikátna finančná služba s jasným cieľom prinášať do gastronómie digitalizáciu, ktorá podnikom zarobí viac peňazí a umožní lepšie sa starať o svojich hostí, vraví pre Startitup Lukáš Kovač, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti Qerko.

Ako jedným dychom vysvetľuje, spočiatku si neboli istí, či ich nápad bude fungovať. 

Keď sme Qerko založili, tak sme boli plní očakávania, či to bude fungovať. Či niekto bude ochotný dať do aplikácie platobnú kartu a zaplatiť v reštaurácii týmto spôsobom. Ukázalo sa, že Qerko rieši skutočný problém a máme jasný market fit. Ľudia platenie Qerkom milujú a užívateľská báza nám organicky rastie, prekročila 200 000 ľudí, dodáva podnikateľ.

Česko však nie je Slovensko. V mnohom máme podobné trhy, no potreby máme iné – v nakupovaní, stravovaní, platení a vlastne aj vo využívaní aplikácií. 

To si uvedomuje aj Kovač. QR kódy sú však užitočný pomocník a nepozná ich len málokto. Tie sa nachádzajú priamo na stole a hostia môžu kedykoľvek zaplatiť to, čo si objednali.

Qerko/Archívne zábery
zdroj: Qerko/Archívne zábery

„Aplikácia je napojená na pokladničný systém, takže zákazníci aj obsluha vidia v reálnom čase všetky položky a platby daného stola,“ vysvetľuje podnikateľ, ako služba funguje.

Nemusí sa tlačiť účtenka, skracuje sa čas čakania na obsluhu. Chaos, kto teda zaplatí za celý účet a či je dostatok hotovosti, mizne. „Dáta o platbách Qerko transformuje do možnosti získať relevantné informácie o zákazníckom správaní a CRM systéme, z ktorého je jednoduché automatizovane naplánovať kampane na segmenty zákazníkov na základe ich nákupného správania. To všetko bez toho, aby bolo narušené súkromie užívateľov. Oproti platbe kartou dostáva obsluha aj väčšie prepitné.“

Ako vznikla prvotná idea

Relatívne jednoduchý koncept vznikol pri platení za obed v jednej pražskej reštaurácii.

„Jedlo bolo skvelé, obsluha bola skvelá… Ale potom prišiel čas na platenie. Čašník sa spýtal, či budeme platiť spolu alebo zvlášť. Odpovedali sme – zvlášť, pretože som bol na obede s kolegami. A čašník odpovedal: ‚Tak vás poprosím k pokladni.’ Tam sme šli do radu, kde už čakala na platenie iná skupinka hostí. Prekážali sme tam, pretože okolo kasy potrebovala obsluha chodiť a nosiť taniere. Očividne z toho neboli šťastní ani oni, ani ja.“

Naoko jednoduché vyplatenie účtu pokazilo dojem z dobrého obeda v obľúbenom podniku.

Qerko/Archívne zábery
zdroj: Qerko/Archívne zábery

A tak sa Lukáš Kovač začal zamýšľať, ako by v tomto smere vedel zmeniť a inovovať trh.

Služba vznikla pod názvom It Is Paid v januári 2019. Startup spoločne založili: Lukáš Kovač, Miloslav Mrvík, Ján Dorazil a Roman Kantor. Do projektu hneď po spustení investovala skupina Miton a došlo k premenovaniu na Qerko.

Na Slovensko startup a dnes už zabehnutá firma vstupuje po overení funkčnosti trhu u našich susedov. V Česku už spoločnosť spolupracuje s 900 podnikmi. 

Aj napriek tomu si na Slovensku musíme vyšliapať vlastnú cestičku – spolupráca s POS (pokladničné systémy), úplne iný spôsob fiškalizácie, nadchnúť a získať reštaurácie, osloviť tisíce zákazníkov.

Čo sa týka financií, startup Qerko si spočiatku financovali sami. Rádovo to boli státisíce českých korún, počas rokov stál rozvoj služby milióny českých korún. Na začiatku do projektu investovala česká technologicko-investičná skupina Miton a partnermi sa postupne stali značky ako Plzenský Prazdroj či Mattoni.

Čo sa týka vstupu na slovenský trh, firma počíta s desiatkami miliónov českých korún.

Na Slovensko chceme priniesť rovnaký rozsah služieb, ktoré poskytujeme v Česku, a budeme ich ponúkať aj v Berlíne či Viedni. Naším cieľom je prinášať všetky ďalšie plánované funkcionality, a to na všetky trhy naraz,zakončuje pre Startitup CEO spoločnosti Lukáš Kovač.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Najnovšie videá

Trendové videá