Rainbow washing výrazne cítiť na Slovensku, symbol LGBTQ komunity zneužíva veľa firiem. Čo to znamená a prečo to je problém
- Rainbow washing sa objavuje najmä počas júna
- Firmy chcú zarobiť na symbole, ktorý patrí LGBTQ komunite
- Rainbow washing sa objavuje najmä počas júna
- Firmy chcú zarobiť na symbole, ktorý patrí LGBTQ komunite
Vo svete aj na Slovensku sa čoraz viac hovorí o právach LGBTQ ľudí. Práve vďaka sile komunity prichádza čoraz viac coming outov a členovia komunity sú výraznou časťou spoločnosti. To znamená, že sa stávajú kúpnou silou a pre firmy sa tak stávajú cieľovou skupinou, ktorú chcú získať a predať jej svoj produkt.
Vo svete sa tak objavil fenomén zvaný „rainbow washing“. Dopúšťajú sa ho spoločnosti, ktoré vo svojom logu alebo pri reklamných kampaniach využívajú symbol dúhovej vlajky. V ich prípade však nejde o otvorenú podporu LGBTQ komunity, ale o snahu predať produkt a zneužiť na to symbol dúhovej vlajky.
Tento fenomén sa objavuje najmä počas júna, teda vtedy, keď sa po takmer celom svete organizujú PRIDE pochody a súvisiace akcie. Mnoho firiem, ktoré počas roka práva LGBTQ ľudí nepodporujú ani sa o ne nezaujímajú, sa v tomto období rozhodne zmeniť si profilovú fotku na dúhovú, alebo si dočasne pozmenia logo, či dokonca vytvoria „LGBTQ produkt“.
Na rainbow washing upozorňujú samotní členovia komunity, ktorí si začali všímať, že ich symbol je zneužívaný. Zdôrazňujú, že sú vďační za podporu od firiem, mala by však byť v prvom rade skutočná. Práve počas najbližších týždňov tak budeme sami môcť sledovať, či sa zneužívanie vlajky nedeje aj v našom okolí.
Ružový dolár
Podľa portálu medium.com je kúpna sila spotrebiteľov LGBTQ viac ako miliarda dolárov. Existuje na to aj marketingový pojem – ružový dolár.
Rainbow washing je podľa oficiálnej definície využívanie dúhy alebo iných symbolov komunity s cieľom naznačiť postupnú podporu komunite avšak bez toho, aby boli podniknuté skutočné kroky. Existuje mnoho príkladov, kedy sa firmy rozhodli vytvoriť produkt, vďaka ktorému by zarobili na členoch komunity.
Príkladom môže byť britský maloobchodný predajca Marks & Spencer (M&S), ktorý sa rozhodol preukázať svoju podporu komunite vytvorením „LGBTQ sendviča“.
Časť zisku putovala na charitu, ktorá sa venuje pomoci LGBTQ mládeži. Veľká časť zarobených peňazí však zostala „doma“. Podľa medium.com len 64% spoločností, ktoré mali produkt súvisiaci s PRIDE darovala aspoň časť peňazí organizáciám pomáhajúcim komunite.
Ako teda rozlíšiť, čo je skutočná snaha pomôcť a čo je len snahou predať produkt? V júni sa po takmer celom svete konajú PRIDE aktivity. Ak natrafíš na firmu, ktorá používa dúhovú vlajku, over si, či tak robia aj počas roka, alebo len v júni.
O problémoch LGBTQ ľudí by mali spoločnosti otvorene hovoriť a podporovať aj svojich zamestnancov, aby sa nebáli pozrieť sa do očí svojej identite.
Pre odomknutie obsahu zadaj svoj e-mail
Registrácia a platba bude dokončená po zadaní e-mailu.
Staň sa členom Startitup PREMIUM
a získaj neobmedzený prístup.
Predplatné môžeš zrušiť kedykoľvek.
V článku sa po odomknutí dozvieš
- Podľa mnohých ľudí bola vlajka komunity hrubo zneužitá, firmy sa hrajú na „spojencov“
- Podobné praktiky si môžeš všimnúť aj na Slovensku. Spoločnosti, ktoré sa celý rok nezaujímali o práva komunity, zrazu zmenili svoje logo
- Vlajky sa dnes nepoužívajú len na PRIDE, najmä v zahraničí majú aj symbolické využitie
- Kedysi mala dúha 8 pruhov, dnes má len šesť. Každá farba niečo znamená
Po odomknutí tiež získaš
- Články bez reklám
- Neobmedzený prístup k viac ako 75 000 článkom
- Exkluzívne benefity
Čítajte viac z kategórie: Inovácie a Eko