Ráž ohlásil míľnik diaľnice do Košíc: Dvaja starostovia môžu zdržať výstavbu
- Diaľnica Bratislava – Košice je štátnou povinnosťou, hovorí minister Jozef Ráž
- Bez ohľadu na vysokú cenu plánuje obstarávanie úseku Turany – Hubová
- Diaľnica Bratislava – Košice je štátnou povinnosťou, hovorí minister Jozef Ráž
- Bez ohľadu na vysokú cenu plánuje obstarávanie úseku Turany – Hubová
Minister dopravy Jozef Ráž vo videu na platforme YouTube informoval o najnovších plánoch týkajúcich sa výstavby diaľnice medzi Bratislavou a Košicami. Tvrdí, že približne o dva mesiace by sa malo začať s obstarávaním úseku diaľnice Turany – Hubová.
Ide pritom o posledný úsek diaľnice medzi dvomi najväčšími slovenskými mestami, ktorý sa ešte nezačal stavať. Ráž tvrdí, že čo sa týka prípravy, ide o zrejme najproblematickejší úsek. V súčasnosti sa rezort usiluje získať právoplatný úsudok vplyvu na životné prostredie (EIA).
„Máme požiadané o vydanie územného rozhodnutia, avšak budeme musieť ešte doložiť právoplatnú EIU. EIA je ukončená, avšak právoplatná nie je, nakoľko máme registrované nejaké odvolanie. Momentálne musí na ministerstve životného prostredia prebehnúť odvolacie konanie a následne bude vydaná právoplatnosť,“ uviedol minister.
Ráž podotýka, že obstarávací proces na Slovensku môže trvať mesiace až roky. Myslí si preto, že začať s ním ešte pred získaním právoplatného úsudku vplyvov na životné prostredie. Oba tieto procesy sa môžu podľa neho doriešiť paralelne.
Obce sa odvolali
Ministerstvo sa usilovalo získať výnimku z vodnej EIA, voči čomu sa podľa Ráža odvolali starostovia dvoch dotknutých obcí. Podotýka, že sa boja o svoje zdroje pitnej vody, čo „chápe“. Zároveň s výnimkou nesúhlasila Slovenská obchodná a priemyselná komora. Dodal, že „netuší prečo“.
Tvrdí však, že počas výstavby jeden zo zdrojov vody klesne o 30 percent a po nej by sa všetko malo vrátiť do normálu. Obavy starostov preto považuje za nedôvodné.
Diaľnica v oblasti Turany – Hubová bude prechádzať cez prírodnú rezerváciu a sústavu chránených území európskeho významu „Natura 2000“. Práve preto tu podľa Ráža nemožno stavať po povrchu krajiny, ale cestári musia využiť tunelový variant.
2 miliardy eur
Ráž priznáva, že úsek diaľnice vyjde slovenskú pokladnicu na 2 miliardy eur, no myslí si, že v súčasnosti sa už nedá polemizovať o tom, či sa to oplatí alebo nie. Štát túto časť diaľnice postaviť musí, myslí si minister, pretože ide o jej posledný nezačatý úsek.
Úsek má pritom zahŕňať aj nové stredisko údržby, ako aj kompenzačné opatrenia pre dotknuté obce. V tomto prípade pôjde o balíček, ktorý štát vyjde na 200 miliónov eur, podotýka portál oPeniazoch.
Výstavba diaľnice v úseku Turany – Hubová sa má financovať zo štátneho rozpočtu. Ráž však podotýka, že v súčasnosti môže diaľnica do Košíc nadobudnúť aj vojenský a strategický význam pri obnove Ukrajiny. Slovensko sa má preto pri realizácii stavby uchádzať aj o európske zdroje.
Diaľnica pri Ružomberku
Za Hubovou sa stavia aj úsek diaľnice do Ivachnovej. Ako v marci tohto roku informovala SITA, v tomto prípade Európska komisia schválila finančné prostriedky s tým, že projekt predstavuje druhú fázu investičnej výstavby v programovom období 2014 – 2020. Prvá fáza skončila v období 2007 – 2013. Malo by ísť o investíciu v hodnote 100 miliónov eur.
Úsek sa mal pôvodne dokončiť ešte v roku 2017, tentokrát sa však odhaduje, že sa postaví budúci rok.
„Celá investícia je súčasťou technického riešenia predĺženia diaľnice D1 z Hubovej, kde je projektovaná križovatka Hubová, cez tunel Čebrať až po úsek D1 Ivachnová – Hybe v prevádzke. Diaľnica D1 nahradí a doplní súčasnú cestu I. triedy I/18,“ citovala SITA Európsku komisiu.
Projekt podľa nej výrazne prispieva k napĺňaniu vízie „modernej, kvalitnej, bezpečnej a efektívne fungujúcej dopravnej infraštruktúry“, a to v koridoroch Transeurópskej dopravnej siete (TEN-T).
Zdroje: YouTube/Ministerstvo dopravy SR, oPeniazoch, SITA