Realita slovenských škôl: Majú voľné ruky, domáce úlohy dať nemusia. Gröhling vyzýva na „špeciálny mesiac“

  • Branislav Gröhling vyzýva školy, aby skoncovali s domácimi úlohami
  • Učiteľ a šéf učiteľskej komory Vladimír Crmoman opísal, čo si myslí o iniciatíve
Branislav Gröhling a učebnice
Reprofoto: FB/BG, TASR/Radovan Stoklasa
  • Branislav Gröhling vyzýva školy, aby skoncovali s domácimi úlohami
  • Učiteľ a šéf učiteľskej komory Vladimír Crmoman opísal, čo si myslí o iniciatíve

Exminister školstva Branislav Gröhling už dlhšie presadzuje jednu z iniciatív, ktorá môže byť po chuti najmä žiakom, a to zrušenie klasických domácich úloh. K téme napísal prednedávnom pre Startitup aj komentár a v piatok problematike venoval celú tlačovku. Na nej vyzval školy, aby práve v máji skúsili vyučovací experiment a dali na skúšku domácim úlohám stopku. 

Máj bez úloh?

Gröhling nám prezradil, že výzvu pripravil spoločne so školami. Niektoré už dnes učia bez povinných domácich úloh alebo sú na báze dobrovoľnosti. Počas tlačovky spomenul viacero takýchto škôl, ako napríklad v Hlohovci, Bratislave, ale aj v Zvolene či Košiciach.

Podľa exministra v takomto režime fungujú už desiatky škôl. Gröhling tak vyzval školy, aby si školy v máji vyskúšali, aké to je fungovať bez úloh a následne si môžu tento experiment vyhodnotiť.

„Ak sa nám podarí táto výzva na jeden mesiac máj a potom budeme pokračovať ďalej, domáca úloha bude len nejakým doplnkom na preopakovanie pre tých, čo to potrebujú, ale nie niečím, nad čím sa strávia cele popoludnia doma,“ ozrejmil saskár počas piatkovej tlačovky.

„Mnohí rodičia trávia s deťmi nad úlohami svoje poobedia. Prídu unavení z roboty, varia, upratujú domácnosť a potom ešte aj riešia úlohy, ktorým ani sami niekedy nerozumejú. Otázka je, či majú úlohy zmysel, ak nimi úplne zahltíme dieťa aj rodiča. Nepotrebujú aj dieťa, aj rodič oddych? Nemala by hlavná časť učenia prebiehať v triede a nie v detskej izbe?“ povedal pre Startitup bývalý šéf rezortu.

Gröhling tvrdí, že mu viacero učiteľov potvrdilo, že režim bez úloh pedagógov donútil učiť inovatívne.

„Výzvou chcem motivovať čo najviac škôl, aby si skúsili učenie bez povinných úloh aspoň na mesiac a inšpirovali sa školami, ktoré tak už robia. Je to jeden zo spôsobov, ako inovovať výučbu a zároveň dopriať rodičom aj žiakom právo na voľný čas a oddych,“ vyjadril sa Gröhling pre Startitup.

Rezort: Úlohy patria ku kultúre školy

Opýtali sme sa Gröhlinga, či na jeho kroky už nejakým spôsobom reagoval alebo ho kontaktoval rezort, ktorému po parlamentných voľbách v roku 2020 šéfoval.

„Rezort školstva nereagoval, ale nie je to ani nutné. Neexistujú predpisy, ktoré by školám nariaďovali dávať domáce úlohy. Každá škola sa môže rozhodnúť učiť bez domácich úloh alebo len s menším množstvom úloh a posúdiť, či im tento systém vyhovuje,“ vysvetlil exminister.

Ministerstvo sa ale k téme vyjadrilo prostredníctvom agentúry TASR.

Podoba domácich úloh a ich využívanie patrí ku kultúre školy. Nebolo by vhodné, aby rezort školstva dával v tomto smere nejaké usmernenia. Uviedli to pre TASR z Ministerstva školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) SR v reakcii práve na piatkovú výzvu bývalého ministra školstva Branislava Gröhlinga (SaS). Ten vyzval školy na zapojenie sa do výzvy „Máj bez domácich úloh aj na vašej škole“.

 

„Učiteľ má právo na výber a uplatňovanie pedagogických metód, foriem a didaktických prostriedkov výchovy a vzdelávania,“ uviedol rezort školstva.

MŠVVaŠ podotklo, že ak sa učiteľ rozhodne využívať domáce úlohy, vo vzťahu k domácim úlohám je toto jeho právo limitované ustanovením zákona, ktoré garantuje žiakovi právo na organizáciu výchovy a vzdelávania primeranú jeho veku, schopnostiam, záujmom, zdravotnému stavu a v súlade so zásadami psychohygieny.

„Pojem domáca úloha nie je v legislatíve definovaný,“ ozrejmil rezort. Slovné spojenie sa podľa jeho slov používa na označenie práce, ktorú zadá učiteľ žiakom s tým, že ju majú vykonať mimo vyučovacieho času. „Existuje niekoľko rôznych odborných názorov na to, či sú domáce úlohy potrebné a aké by mali byť,“ doplnil.

Dočasne poverený minister školstva Ján Horecký vo februári podotkol, že domáce úlohy nemajú nahrádzať vzdelávanie v škole. Ak školy podľa neho dokážu nastaviť systém tak, že deti dostanú priestor priamo v škole aj na individuálnu prácu, tak potom nepotrebujú domáce úlohy doma.

Učiteľ Gröhlingovi: Je to snaha zaujať

K téme stopky pre domáce úlohy sme oslovili učiteľa a prezidenta Slovenskej komory učiteľov Vladimíra Crmomana.

„Záleží to od každej školy, ako si to v komunite nastavia. Takéto veci sa podľa mňa nemajú nejak diktovať z vrchu, čiže v zmysle centrálne prikazovať alebo zakazovať robiť alebo nerobiť domáce úlohy. Podľa mňa každá škola má nejakú svoju misiu a spôsob fungovania. Funguje trojuholník žiak, rodič, učiteľ a majú nejaké dohody. Vidia, čo najlepšie funguje,“ opísal Crmoman pre Startitup.

Podľa šéfa komory Gröhlingova iniciatíva je skrátka aj súčasťou jeho predvolebnej kampane ako politika za SaS.

„Je to podľa mňa snaha sa nejak zviditeľňovať od pána Gröhlinga, ale to pozorujeme už dlhodobo. Ono to nie je nejaká dôležitá vec, ktorá by najviac trápila školstvo,“ podčiarkol Crmoman.

Čítajte viac z kategórie: Politika

Zdroje: Startitup, FB/BG, TASR, FB/BG

Najnovšie videá

Trendové videá