„Red flags“, ktoré ti zničia radosť z práce. Odborníčka radí, akú hranicu nesmieš prekročiť
- Red flags v pracovnom prostredí nájdeme aj na Slovensku
- Odborníčka poukazuje na signály, ktoré by si rozhodne nemal prehliadať
- Red flags v pracovnom prostredí nájdeme aj na Slovensku
- Odborníčka poukazuje na signály, ktoré by si rozhodne nemal prehliadať
Red flags v pracovnom prostredí nie sú v súčasnosti ničím výnimočným. Aj keď sa to možno ani nezdá. Zrejme každý z nás túži po vysnívanom zamestnaní na príjemnom mieste a v slušnom kolektíve, kde bude svoju pracovnú náplň vykonávať od ruky a „jedna radosť“.
Predstava je to skutočne pekná, realita však býva oveľa tvrdšia. Možno sa práve teraz pýtaš, či sa táto situácia týka aj teba. Odborníčka a HR manažérka Petra Bobeková v dnešnom článku poukáže na varovné signály, ktoré rozhodne netreba zanedbávať a prehliadať.
Na úvod si ale vysvetlíme, čo si pod pojmom red flags na pracovisku máš vlastne predstaviť. Najčastejšie sa ľuďom spájajú práve s toxickým pracovným prostredím.
„Sú to naše takzvané vnútorné kontrolky (červené zástavky), ktoré sa rozsvietia, keď sa deje okolo nás niečo v rozpore s našimi hodnotami a naším presvedčením. Zasvietia nám v situáciách, keď sa nestotožňujeme so správaním ľudí okolo seba alebo ich tvrdeniami, ktoré sú v protiklade s našimi morálnymi zásadami,“ vysvetľuje Petra Bobeková.
Odborníčka zároveň dodáva, že ak v práci s niekým nesúhlasíš, neznamená to, že sa nachádzaš v toxickom prostredí či kolektíve.
Isté varovné signály človek môže pozorovať už pri hľadaní zamestnania. Dokonca aj pred samotným pohovorom, výberovým konaním, v pracovnej ponuke či inzeráte alebo pri externej komunikácii spoločnosti, prípadne z referencií od zamestnancov.
„Pri hľadaní práce odporúčam pozorovať a počúvať svoju intuíciu už pri inzeráte a trošku investigovať po svojej linke, aby si vopred zistil, aká je v spoločnosti atmosféra, ľudia, prístup či firemná kultúra,“ radí Bobeková.
Podľa slov odborníčky je práve HR bránou do organizácie. „Preto je dôležité, aby mala spoločnosť správneho ambasádora/recruitera, ktorý dokáže spraviť dojem na kandidáta ešte predtým, ako ho stretne osobne.“ Recruiter komunikuje už inzerátom, employer brandingom či telefonickou komunikáciou.
Red flags možno identifikovať už v zárodkoch
„Samotný pracovný pohovor a dokonca aj prvý telefonát veľa napovie. Prístup, plánovanie pohovoru, včasné informácie, uvítanie, pripravenosť, dochvíľnosť. Časté prekladanie pohovoru, dlhé čakanie na vyjadrenie. Príliš veľa kôl. Všetko vyhodnocuj,“ uvádza odborníčka.
Preto maj už pri výbere povolania oči a uši „na stopkách“ a daj na svoju intuíciu. Ak sa ti už na začiatku čosi nepozdáva, skús radšej hľadať inú alternatívu.
Bobeková zároveň dodáva, že ak sa pracovného pohovoru zúčastníš, buď zvedavý a pýtaj sa napríklad na fluktuáciu zamestnancov alebo dôvody, prečo danú pozíciu obsadzujú.
„Sleduj štruktúru pohovoru, v akom duchu sa nesie, či cítiť ,chémiu‘ v rámci komunikácie s potenciálne budúcim nadriadeným. Veľa spoločností sa identifikuje s ,rodinnou firmou alebo kultúrou‘. Pýtala by som sa na konkrétne príklady, prečo si to myslia.“
Odborníčka v danom kontexte uviedla aj príklad na poriadne silný red flag. „Ak počas pohovoru manažér odíde z miestnosti kvôli telefonátu, prípadne aj viackrát, musíš sa stále vracať k odpovedi, prípadne, ak si vybavuje telefonáty počas pohovoru.“
Pohovor slúži na autentickosť
Na pracovnom pohovore by si mal taktiež rozhodne stretnúť svojho potenciálneho budúceho nadriadeného. „Viem o prípade, keď HR vyslovene nepreferovalo prítomnosť manažéra na pohovore, pretože nechceli odradiť kandidátov. Pochopiteľne to nedopadlo dobre. Zamestnanec mesiac po nástupe odišiel,“ povedala.
Práve prostredníctvom pracovného pohovoru či výberového konania je dobré, ak kandidát číta medzi riadkami. Po pohovore by si už mal mať istú predstavu, či by si v danom prostredí vedel pracovať alebo nie.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
„Ak spoločnosť svojou inzerciou, komunikáciou, pohovormi naznačuje ,challenge‘ prostredie, nadčasy a netají sa tým…. predstavuje svoju kultúru otvorene. Preto by som to neškatuľkovala ako zlé. Je veľa ľudí, ktorým tento typ práce vyhovuje a majú radi podobné fungovanie, aj keď trend ide aktuálne opačným smerom,“ dodáva Bobeková.
Na ďalšej strane sa dočítaš, čo by si si podľa odborníčky mal všímať ešte pred pracovným pohovorom.
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.