„Red flags“, ktoré ti zničia radosť z práce. Odborníčka radí, akú hranicu nesmieš prekročiť

  • Red flags v pracovnom prostredí nájdeme aj na Slovensku
  • Odborníčka poukazuje na signály, ktoré by si rozhodne nemal prehliadať
Muž v pracovnom strese, Petra Bobeková
Red flags v práci nás môžu včas varovať pred nevhodným prostredím Reprofoto: Unsplash/Luis Villasmil, Petra Bobeková/Archív
  • Red flags v pracovnom prostredí nájdeme aj na Slovensku
  • Odborníčka poukazuje na signály, ktoré by si rozhodne nemal prehliadať
  • Aký je „tone of voice“ inzerátu? Je vtipný? Je príliš formálny? Príliš neformálny? Odfláknutý? Strohý? Mám z neho pocit, že viem, čo by bola moja náplň práce?
  • Píše spoločnosť inzeráty rovnakým tónom? Alebo iba tento konkrétny?
  • Obsahuje inzerát všetky relevantné informácie (plat, miesto výkonu, očakávaný dátum nástupu, inštrukcie…)?
  • Čítaj medzi riadkami! Frázy typu „dynamická spoločnosť“, „we work hard we play hard“, „fast-paced environment“, „odolnosť voči stresu“… to všetko môže naznačovať, že v práci budeš tráviť nadčasy a spoločnosť je veľmi silne nastavená na výkon. 
  • Ako komunikuje spoločnosť na sociálnych sieťach? Ako sa prezentuje? Sú zamestnanci spoločnosti angažovaní? Zdieľajú svoj kariérny príbeh, názory, fotky, komentáre na sociálnych sieťach? 
  • Čo ale robiť v prípade, ak sa s red flags stretneš priamo na pracovisku? Varovné signály tam buď sú, alebo nie sú, alebo sú, no v pomerne znesiteľnej miere. Ide však o pomerne subjektívny dojem. Ty sám si musíš povedať, čo si schopný a ochotný zvládať a čo je pre teba už „cez čiaru“.

    „Pýtaj sa, čo je mojím vlastným spúšťačom a prečo je to v rozpore s mojím vedomím. Kde je moja hranica, kedy to dokážem ešte akceptovať a kedy už nie. Hľadať odpovede musíme sami v sebe.“

    Pracovné prostredie a firemnú kultúru vytvárajú nadriadení a členovia tímov

    „Ak nám na práci záleží, vyhovuje nám jej náplň, máme radi kolektív a nechceme meniť zamestnanie, je správne otvoriť dialóg so svojím nadriadeným. Žiadne extrémy nepomáhajú. Poznať seba, zhodnotiť realisticky situáciu, pomenovať problém taký, aký naozaj je, spracovať tému (ideálne bez emócií) môže byť riešením,“ hovorí Bobeková.

    Jedným z najpodstatnejších varovných signálov je fakt, že pracovné prostredie už začína ovplyvňovať zdravie alebo sústredenosť človeka. Vtedy zamestnanec už doslova balansuje na lane. 

    „Zamestnanci pociťujú, že manažéri alebo nadriadení ich používajú len ako nástroj na dosiahnutie ich cieľov. Konštantne sa im menia priority, prideľujú sa im aj také aktivity, ktoré nie sú v ich kompetencii, zvyknú robiť nadčasy, ktoré nie sú následne nijako kompenzované,“ ozrejmuje odborníčka.

    Veľkým otáznikom je aj to, ak spoločnosť nemá formálne popísané hodnoty, víziu, misiu a ciele. „Na pohovore možno nejakú odpoveď dostaneš, ale skús sa spýtať, či svoje hodnoty spoločnosť formálne prezentuje svojim zamestnancom, prípadne na web stránke spoločnosti.“

    Taktiež sa pýtaj na štýl práce, ktorý v danej spoločnosti preferujú. Môže ísť o určitú mieru autonómie, podporu iniciatívy zamestnancov, vytváranie priestoru na diskusiu či vlastné názory.

    Atmosféru kolektívu pocítiš už v prvý deň

    „Zistíš, či si sa ocitol v tíme, kde má jediné slovo manažér, kde spätná väzba funguje len jednosmerne – k zamestnancom. Kde manažér nevytvára ,safe‘ priestor pre otvorenú komunikáciu, kde nemáš jasne zadefinovanú rolu. Všímaj si, ako sa vyhodnocujú chyby.“

    „Chyby robíme všetci, ale podrží ťa nadriadený v kritickej chvíli? Vytvorí priestor na to, aby si ho nabudúce vopred upozornil na problém ešte predtým, než vybuchne? Akým tónom sa s tebou nadriadený rozpráva? Či osobne, či v e-mailovej komunikácii, či na stretnutiach,“ vysvetľuje. 

    Spozornieť by si mal aj v prípade, ak si na teba nevie nadriadený nájsť čas, alebo príliš často prekladá dohodnutý termín stretnutia.

    „Pozor taktiež na ľudí, ktorí často používajú zámeno ja: Ja som pripravil, Ja som zorganizoval, Ja som vytvoril… Zamestnanci by mali rozumieť, aká je ich misia v napĺňaní cieľov spoločnosti.“

    Aké dopady môžu mať red flags a nevhodná pracovná klíma na zamestnanca?

    Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.

    Zdroj: LinkedIn/Petra Bobeková

Najnovšie videá

Trendové videá