RegioJet a Leo Express dostanú konkurenciu: Český dopravca si všimol 3 faktory na našom trhu, tvrdí analytik

  • Ide o linku na západe Slovenska
  • Cieľom je umožniť pravidelnú dopravu aj cez štátnu hranicu
  • Podľa dopravného analytika je novinka opodstatnená
arriva autobus
Ilustračný obrázok TASR/Henrich Mišovič
  • Ide o linku na západe Slovenska
  • Cieľom je umožniť pravidelnú dopravu aj cez štátnu hranicu
  • Podľa dopravného analytika je novinka opodstatnená

Na slovenské železnice mieri ďalší vlakový dopravca. K súkromným dopravcom RegioJet a Leo Express by sa mohol pridať tretí v podobe dopravnej spoločnosti Arriva. O vstupe tohto dopravcu do železničného sektora v súčasnosti prebiehajú rokovania na ministerstve dopravy. 

Podľa Petry Poláčikovej, hovorkyne rezortu, ministerstvo rokuje s Juhomoravským krajom o možnosti systémového riešenia linky Nové Mesto nad Váhom – Myjava – Veselí nad Moravou – Hodonín. O novinke nedávno. informoval portál Aktuality.sk. Arriva je jednou z najväčších dopravných spoločností v Európe. V 10 európskych krajinách zamestnáva vyše 34-tisíc ľudí a ročne prepraví vyše 1,5 miliardy cestujúcich. Podľa dopravného analytika má zmena celkom jasný dôvod.

Jeden spoj už spoločnosť v súvislosti so Slovenskom prevádzkovala

Spoločnosť je od roku 2010 súčasťou koncernu Deutsche Bahn. Nová linka by mala končiť v českom meste Hodonín, no u nášho severozápadného suseda skupina prevádzkuje 2 tisícky autobusov a desiatky vlakov či trolejbusov. Celkový ročný obrat skupiny podľa webu spoločnosti prevyšuje 7,2 miliardy českých korún, teda v prepočte 290 miliónov eur. 

Podľa Poláčikovej sa obe strany zhodli na efektívnom riešení. Tým by mala byť taktová doprava na úseku Nové Mesto nad Váhom – Myjava, ktorá je navyše napojená priamo až po Trenčín na jednej strane, a taktová doprava na úseku Myjava – Veselí nad Moravou – Hodonín. Podľa hovorkyne toto rozdelenie oproti súčasnosti umožní pravidelnú dopravu aj cez štátnu hranicu, o čo sa obidve strany snažia.

Rokovania, ktorých hlavnými protagonistami sú štát a dopravca, sú zatiaľ len na začiatku a dnes sa debatuje o technických a tarifných záležitostiach. Viac sa zatiaľ nevie ani o licencii, oprávneniach na používanie vozidiel na území Slovenska či o predaji vnútroštátnych lístkov na úseku medzi Vrbovcami a Myjavou. 

arriva autobus
zdroj: TASR/Henrich Mišovič

Poláčiková predpokladá, že k riešeniu dôjde v najbližších mesiacoch. Česká spoločnosť Arriva by svoje vlaky na oboch spomínaných úsekoch mohla prevádzkovať už od decembra 2024. Hovorca spoločností Arriva na Slovensku Peter Stach informoval o tom, že chce firma vypravovať sedem párov vlakov za deň v intervale dvoch hodín. 

Hlavnou činnosťou spoločnosti je linková autobusová doprava, ktorá vypravuje vyše 15-tisíc spojov denne a ročne prepraví viac ako 115 miliónov cestujúcich. Na českom trhu pravidelnej osobnej autobusovej dopravy tak skupina vedie a na trh tej železničnej vstúpila pred 10 rokmi. Arriva už v roku 2016 začala s prevádzkou medzinárodného víkendového expresného vlaku z Prahy do Trenčína, ako informovala Pravda. Ten však na konci roka 2019 dočasne prerušila.

Startitup kontaktoval ohľadom tejto novinky aj dopravného analytika Jozefa Drahovského. Podľa neho je zmena odôvodnená vysokou mobilitou tamojšieho obyvateľstva na neďaleké územie Česka.

„Obyvateľstvo v danej lokalite relatívne často cestuje na Moravu a opačne. Okrem toho existuje železničná trať idúca z Nového mesta cez Vrbovce do CZ. Zrejme všetky tieto veci si dal český dopravca dokopy, spravil analýzu a na základe jej výsledkov postavil podnikateľský plán.“

Dunajské strely či populárna spojka hlavných miest

V novembri minulého roku vláda schválila pre Leo Expres zmluvu na železničnú dopravu Bratislava – Komárno. Maximálny vek vozidiel na prepravu cestujúcich na trati Bratislava – Komárno nesmie prekročiť 40 rokov a ich konštrukčná cestovná rýchlosť musí byť minimálne 100 kilometrov za hodinu, ako sme ťa informovali v tomto článku.

Aj tieto povinnosti ukladá novému dopravcovi na železničnej trati Bratislava – Komárno, spoločnosti Leo Express, rámcová zmluva s Ministerstvom dopravy a výstavby (MDV) SR, ktorú v novembri 2022 schválila vláda. RTVS na svojom spravodajskom portáli v nedeľu 10. decembra informoval o zavedení nových vlakov na tomto spoji. Medzi Bratislavou a Komárnom bude jazdiť najbližších deväť rokov.

Nové vlaky na Žitnom ostrove nazvali Dunajské strely. Sú bezbariérové, s klimatizáciou aj wifi. Cesta z Komárna do Bratislavy trvala dve hodiny päť minút. Doteraz na tejto trase jazdila štátna Železničná spoločnosť Slovensko (ZSSK).

Dopravca RegioJet prevádzkuje obľúbené a frekventované vlakové spojenie medzi Bratislavou a Prahou, pričom časť prechádza až do Žiliny. Spája tiež hlavné mesto s Košicami, metropolou východu. 

Zdroje: Aktuality.sk, Arriva, archív Startitup, Správy RTVS, Pravda

Najnovšie videá

Trendové videá