RegioJet po fatálnej nehode sťahuje všetky spiace vozne, premávajú aj na Slovensku. „U nás už nikdy nepôjdu“

  • Regiojet tvrdí, že k tragédii prispeli vozne s chybnou konštrukciou, o ktorej spoločnosť netušila
  • Dokazovať to má podobná nehoda vozňov v Rakúsku
Regiojet, Pardubice
TASR/AP, Stanislav Hodina
  • Regiojet tvrdí, že k tragédii prispeli vozne s chybnou konštrukciou, o ktorej spoločnosť netušila
  • Dokazovať to má podobná nehoda vozňov v Rakúsku

Česká prepravná spoločnosť RegioJet oznámila, že od soboty stiahne z prevádzky všetky spacie vozne rakúskeho typu kvôli havárii vlaku v Pardubiciach, pri ktorej zahynuli štyria ľudia. Dôvodom sú konštrukčné nedostatky týchto vozňov, o ktorých spoločnosť nebola informovaná.

Hovorkyňa RegioJetu Alexandra Janoušek Kostřicová pre portál Novinky.cz uviedla, že rozhodnutie o stiahnutí spacích vozňov vychádza zo skúseností z tragickej nehody vlaku RJ 1021 na trase Praha – Košice – Čop a z predchádzajúcej podobnej nehody v Rakúsku.

Lôžkový vozeň ÖBB rovnakého typu od toho istého výrobcu bol pri banálnej nehode v roku 2018 v Salzburgu poškodený rovnakým spôsobom, teda zlomením rámu vozňa medzi prvým a druhým kupé.

„Zlomenie rámu bolo príčinou toho, že sa pri nehode v Pardubiciach úplne zlomil vozeň, a bolo aj príčinou obetí na životoch,“ poznamenala Kostřicová.

Nehoda v Salzburgu, pri ktorej bolo zranených 54 ľudí, sa podľa RegioJetu stala počas obyčajného posunu.

V Pardubiciach však došlo k zrážke nákladného vlaku a vlaku RegioJet. Pričom nákladný vlak šiel oveľa vyššou rýchlosťou a jeho hmotnosť bola minimálne dvadsaťnásobne väčšia. Zrážka v Pardubiciach bola teda približne 30-krát silnejšia než pri nehode v Salzburgu.

Informáciu, že RegioJet sa chystá vyradiť spiace vozne, ako prvé priniesli české Hospodárske noviny (HN). Český dopravca ich má používať od roku 2013. Vozne ale pochádzajú ešte z 80. rokov minulého storočia, pričom ich vyrobila rakúska spoločnosť Jenbacher Werke.

„Dnes ich všetky sťahujeme. U nás už nikdy nepôjdu,“ povedal pre HN majiteľ RegioJetu Radim Jančura.

Železničný úrad si posvieti na vozy dopravcu pre koróziu 

Hospodárske noviny tiež informujú, že sa dostali k fotografiám, ktoré zachytávajú koróziu vozňov. Práve hrdza mala vytvoriť vo vozňoch diery veľké, že do nich bolo možné vopchať prsty rúk. Napriek tomu prepravca naďalej vozne využíval.

Vozne mali mať podľa informácií denníka zosilnený rám, ale to len v strede konštrukcie. Na začiatku a na konci zosilnený nebol. Práve na začiatku vozňa bola deformácia pri nehode v Pardubiciach najväčšia, a v tom mieste sa nachádzali aj pasažierky, ktoré umreli. Nehoda si vyžiadala životy dvoch Sloveniek a dvoch Ukrajiniek.

Korózia mohla mať tiež vplyv na následky nehôd, no vyšetrovatelia tvrdia, že u vozňov v Pardubiciach nebola „nejako zásadná“.

Železničný úrad Českej republiky sa chystá si na vozne posvietiť. Zaujímať ho bude tiež, či prepravca vo vagónoch nerobil svojvoľné úpravy.

Okrem vozňov, ktoré boli súčasťou havarovaného vlaku, by mala mať spoločnosť ešte 13 takýchto vozňov.

Regiojet nehoda
zdroj: TASR/AP

Spacie vozne sú pritom obľúbené pre cestovanie nočnými spojmi na trase Praha – Košice. RegioJet zrejme bude musieť obmedziť nočné vlaky. Obmedzenie sa môže dotknúť aj spojení na Slovensko.

Tragická nehoda sa stala v stredu pred polnocou pri novej stanici Pardubice-Centrum. Expresný vlak spoločnosti RegioJet, smerujúci do Košíc a ďalej do ukrajinského Čopu, sa čelne zrazil s nákladným vlakom. Pri nehode zahynuli štyria ľudia a takmer 30 osôb bolo zranených. Medzi obeťami boli dve Slovenky a dve ukrajinské občianky. Ďalšie štyri Slovenky utrpeli zranenia.

Podľa odhadov Železničnej inšpekcie škody presiahnu 110 miliónov korún (takmer 4,5 milióna eur). Príčiny nehody vyšetruje česká železničná inšpekcia a polícia začala vyšetrovanie na základe podozrenia z trestného činu všeobecného ohrozenia z nedbanlivosti.

Podľa predbežných informácií, ktoré potvrdil aj majiteľ RegioJetu, mal vlak českého dopravcu prejsť návestidlo zakazujúce jazdu a vojsť tak do cesty nákladnému vlaku. Vlak RegioJetu stihol zastaviť, nákladný vlak nie.

Či išlo o ľudskú, či technickú chybu, skúma inšpekcia. Vyšetrovanie môže trvať aj niekoľko mesiacov.

Zdroje: Novinky.cz, SITA, TASR, HN

Najnovšie videá

Trendové videá