Rekord z roka 2020 bol len rozbehom. Slováci vlani prvýkrát minuli na internete vyše 2 miliardy eur
- Očakávania sa naplnili. Tržby e-commerce stúpajú z roka na rok neuveriteľným tempom
- Vďačiť za to môže aj pandémii, ktorá naučila Slovákov častejšie nakupovať z domu
- Ľudia si potrebovali zriadiť home office, využili čas a opravovali domy, čo sa prejavilo aj na položkách, ktorých predaj rástol najviac
- Očakávania sa naplnili. Tržby e-commerce stúpajú z roka na rok neuveriteľným tempom
- Vďačiť za to môže aj pandémii, ktorá naučila Slovákov častejšie nakupovať z domu
- Ľudia si potrebovali zriadiť home office, využili čas a opravovali domy, čo sa prejavilo aj na položkách, ktorých predaj rástol najviac
Rok 2020 bol z pohľadu e-commerce zlatou baňou. Slováci minuli na internete o 30 % (teda takmer tretinu) viac peňazí než predtým – celkovo šlo o sumu 1,75 miliardy eur.
Pripomíname, že aj rok 2019 bol oproti predchádzajúcim rokom rekordný, a tak ďalej.
Jednoducho povedané, Slováci míňajú každým rokom na internete viac a viac peňazí. A každý očakával, že 2021 nebude výnimkou a padne ďalší rekord.
Obzvlášť, ak bude svet naďalej trápiť pandémia, ktorá e-shopom očividne pomáha. Zatvára kamenné predajne a učí ľudí nakupovať z pohodlia domu. Keď si niečo chcel, kúpiť si to cez internet bolo často jedinou možnosťou.
Najväčšími skokanmi sú tieto kategórie
Dnes už môžeme tieto očakávania s istotou potvrdiť a oficiálne ohlásiť nový rekord. Slováci prvýkrát minuli na internete vyše 2 miliardy eur.
„Medziročný rast slovenského e-commerce dosiahol 19 %. Prvýkrát v histórii prekonali nákupy na internete na Slovensku hranicu dvoch miliárd eur – 2, 08 miliardy eur. Výška medziročného rastu je príjemným prekvapením najmä vzhľadom na predchádzajúci skokový nárast o 29 % v roku 2020,“ píše dnes vo svoje tlačovej správe internetový porovnávač cien obchodov Heureka.
Podľa CEO (generálneho riaditeľa) spoločnosti Tomáša Bravermana rástli najmä „neštandardné“ kategórie, ktoré do online nakupovania presunula pandémia, inak by sme ich naďalej kupovali tradičným spôsobom.
„Ide o oblečenie, nábytok a potraviny. Predovšetkým oblečenie zaznamenalo okrem slabšieho októbra vo všetkých mesiacoch minulého roka dvojciferný rast,” tvrdí Braverman.
Mimoriadne sa darilo ručnému náradiu – nárast až o 90 % – čo súvisí hlavne s tým, že ľudia sa snažili využiť zákaz vychádzania a lockdown na rekonštrukcie svojich príbytkov alebo prácu v záhrade.
Medzi výrazných skokanov – o takmer polovicu – patria aj kancelárske potreby a kancelárska technika, čo sa taktiež pripisuje pandémii, ktorá mnohých ľudí vyhnala z kancelárií do home officov. Človek si tak doma potreboval zriadiť nové pracovisko.
A obrovský nárast – o 70 % – zaznamenali aj stolné spoločenské hry, kde by sa taktiež dalo špekulovať, či tomu neprispeli zatvorené podniky a prevádzky.
„Tí, ktorým pandémia z peňaženky neodkrojila, hľadali investičné príležitosti, medzi ktoré patrí v našom regióne aj obľúbené zlato a striebro,“ hovorí Braverman o ďalšom výraznom skokanovi, ktorým je kategória investičného zlata a striebra.
Korona im pomohla, ale aj robí problémy
Hoci, ako je jasne viditeľné, pandémia e-commerce pomáha, v súčasnosti sektoru spôsobuje aj niekoľko problémov, s ktorými sa budú musieť e-shopy podľa Bravermana vysporiadať.
Jedným z najvážnejších je nedostatok čipov a ďalších elektrosúčiastok, o ktorom sa hovorí už niekoľko mesiacov. Niektoré fabriky v Ázii, ktoré ich vyrábajú, korona jednoducho zavrela a naštartovala reťazovú reakciu, ktorú pociťuje celý svet.
Počítače, televízory, herné konzoly, mobily, veľké spotrebiče… to všetko potrebuje tieto súčiastky, ktorých je momentálne málo. Z mnohých vecí je tak nedostatkový tovar, na ktorý sa čaká a ktorý aj dvíha ceny.
Navyše, situáciu ešte komplikuje ďalší problém, akým je nedostatok kontajnerov, potrebných na prepravu tovaru.
Predajne nevedia, kedy a či vôbec niektoré veci dorazia. Najhoršie sú na tom podľa viacerých e-shopov lacnejšie notebooky pod 600 eur.
„Výrobcovia totiž radšej inštalujú obmedzený počet komponentov do drahších modelov než do lacnejších,“ vysvetľoval tento problém pre Startitup obchodný riaditeľ Alzy Ondřej Hnát.
O doslova zúfalstve a až 100 % prirážkach predajcov sme písali aj ohľadom hernej konzoly PlayStation 5, na ktorú sa treba zapísať do čakačky.
Bližšie sme sa tejto téme nedostatku a zdražovania venovali aj v predvianočnom článku.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Heureka, archív Startitup