Rekordné 151 % straty: Svetoznáma automobilka je frustrovaná, na každom predanom vozidle prerába desaťtisíce

  • Ford zverejnil alarmujúce čísla zo svojej elektrickej divízie
  • Celková strata v oblasti elektromobility je 3,687 miliardy dolárov
elektrické autá, elektromobily
Ilustračná fotografia Canva/NikolayShubin, Canva/Nednapa
  • Ford zverejnil alarmujúce čísla zo svojej elektrickej divízie
  • Celková strata v oblasti elektromobility je 3,687 miliardy dolárov

Známy americký výrobca automobilov Ford zverejnil finančné výsledky za tretí štvrťrok 2024 a napriek pôsobivému obratu vo svojej tradičnej divízii spaľovacích motorov čelí závažným problémom vo svojej elektrickej divízii Modelu e.

Podľa zverejnených údajov spoločnosť na každom predanom elektromobile stráca, pričom strata na jedno vozidlo dosahuje cez 54-tisíc dolárov (približne 49 700 eur). Upozornil na to portál Autoforum.cz.

Strata 151,3 percenta

Napriek investíciám a rozsiahlej podpore predaja však predaje elektromobilov nedosahujú očakávania, a naopak, ich počet medziročne klesol o 17 %, čo predstavuje 68-tisíc predaných kusov. Len v poslednom štvrťroku klesol predaj o 11 %, a to aj napriek výraznému nárastu stimulov a zliav na podporu predaja.

Prekvapujúco sa tak situácia okolo Modelu e ešte zhoršila, pričom čistá strata spoločnosti v tejto divízii dosiahla za tretí štvrťrok 1,224 miliardy dolárov a kumulatívne za rok 3,687 miliardy dolárov, čo predstavuje nárast o 15 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom.

Elektromobily prinášajú ďalšie výzvy

Tieto čísla sú pre automobilku alarmujúce. Strata na úrovni 151,3 percenta znamená, že Ford stráca viac ako 1,5-násobok investície na každý predaný elektromobil. Na rozdiel od mnohých iných automobiliek, Ford transparentne účtuje svoje náklady a výnosy pre jednotlivé divízie a jasne ukazuje, že zatiaľ čo spaľovacie motory sú ziskové, elektromobily prinášajú iba ďalšie výzvy.

Zatiaľ čo iné automobilky nemusia vykazovať presné čísla pre svoje elektrické modely, Ford zreteľne ukazuje náklady aj zisky v divízii Model e. Nedávno aj Škoda priznala, že ich nový model Elroq sa predáva pod výrobnú cenu, no pri neexistencii samostatného vyúčtovania elektrickej divízie sa tieto čísla ťažšie analyzujú.

Jim Farley, generálny riaditeľ Fordu, nedávno v podcaste o elektromobiloch priznal, že už šesť mesiacov testuje čínske elektrické auto, ktoré pochválil za kvalitu a výkon. Táto nepriama pochvala konkurencie zároveň naznačuje frustráciu a sklamanie z nedostatkov vlastných modelov. Mnohí analytici považujú Farleyho výrok za náznak, že Ford musí prehodnotiť svoj prístup a možno aj očakávania v oblasti elektromobility.

Záchrana sú spaľovacie motory

Ford je zatiaľ schopný kompenzovať straty zo svojej elektrickej divízie Model e ziskami zo spaľovacích vozidiel, no aj tie vykazujú mierny pokles ziskovosti a marží. V treťom štvrťroku sa celkový zisk spoločnosti medziročne znížil o 25 percent na približne 900 miliónov USD. Podľa Farleyho by však mali byť najväčšie problémy už vyriešené, čo dáva automobilke potenciál na rast. Dlhodobo však vyvstáva otázka, ako dlho môže Ford financovať straty z elektromobilov zo zisku zo spaľovacích motorov, keďže globálny trh sa odkláňa od tradičných pohonných jednotiek.

Ford už niekoľkokrát za tento rok hlásil rast predaja elektromobilov, ale ako sa ukazuje, za nárastom stoja najmä masívne rabaty a podporné programy, ktoré sú pre automobilku finančne veľmi nákladné. Výsledky z tretieho štvrťroka opäť podčiarkujú zložitosť prechodu na elektrické vozidlá.

Očakávaný zisk 9 miliárd

„Ford Model e vygeneroval stratu 1,2 mld. eur, čo bolo kompenzované cenovými tlakmi v odvetví. Globálny veľkoobchod klesol o 11 %, čo odráža naše zameranie na riadenie výnosov a vyrovnávanie zásob obchodov v Severnej Amerike, ktoré bolo čiastočne kompenzované uvedením úplne nového modelu Explorer EV na trh v Európe. Náš tím sa zameriava na ďalšie znižovanie nákladov, optimalizáciu trhovej rovnice generácií a zvyšovanie kapitálovej efektívnosti, čo nám pomôže zlepšiť výhľad zisku do roku 2025,“ uvádza podpredseda a finančný riaditeľ spoločnosti Ford John Lawler.

Zároveň v dokumente uviedol, že počíta so silnou pozíciou v segmente Ford Pro. Zisk pred úrokmi, zdanením a odpismi očakáva vo výške približne 9 miliárd. Očakávaná strata v prípade Modelu e je vo výške 5 miliárd. Pre Ford Blue očakávajú zisk pred úrokmi a zdanením vo výške 5 miliárd.

„A napokon, EBT spoločnosti Ford Credits bude približne 1,6 miliardy, čo predstavuje dvojciferný medziročný nárast. Naše výsledky v tomto štvrťroku dokazujú pozitívny pokrok v plnení plánu Ford Plus, kapitálovú disciplínu, správne produktové portfólio a konzistentnú tvorbu hotovosti, ktorá je odmenou pre našich akcionárov. Neúnavne pracujeme na zlepšení nášho podnikania a naďalej sa zameriavame na zvyšovanie kvality aj nákladov,“ dodal Lawler.

Zdroje: Autoforum.cz, Ford, Ford

Najnovšie videá

Trendové videá