Rekordné dotácie elektromobilov. Nemci ale na ne kašlú, kupujú staršie diesle

  • Nemecká vláda rozdáva tisíce eur na elektromobily
  • Rekordným predajom sa však tešia staré diesle
  • Aká je situácia u nás a ktoré elektromobily sú u nás najžiadanejšie?
UnsplasH/Jp Valery a Andrew Roberts
  • Nemecká vláda rozdáva tisíce eur na elektromobily
  • Rekordným predajom sa však tešia staré diesle
  • Aká je situácia u nás a ktoré elektromobily sú u nás najžiadanejšie?

Chcú byť ako Nóri – aj takto niektorí komentovali rozhodnutie nemeckej vlády podporovať kúpu elektromobilov rekordnými dotáciami. Na jedno auto môže štát prispieť 9 000€. Pri podstatne nižších cenách elektromobilov, než boli pred rokmi, to je celkom slušná časť z ceny vozidla.

Očakávania boli veľké. Realita je však zjavne iná. Nákupný boom po elektromobiloch nenastal a ľudí výrazne viac začali zaujímať iné vozidlá, ktoré si radšej natankujú než nabijú.

Víťazom starý, ojazdený diesel

Komu sa rekordne darí nie len v Nemecku, je starý diesel. Za jeden mesiac došlo v krajine k prepisom vlastníka až u zhruba 750 000 vozidiel. Čo je rekord posledných 10 rokov. Z toho obzvlášť rekordným prepisom a predajom, ako už roky nie, sa tešia práve staršie, ojazdené dieselové autá.

zdroj: Nie len dotácie na elektromobily, ale aj zdražovanie paliva má priviesť Nemcov k elektromobilom. Unsplash/ Justin Chrn

Nemcov dokonca neodrádza ani fakt, že od roku 2021 začne v krajine platiť takzvaná tretia emisná daň, čo spôsobí nárast ceny palív, ktorý by sa mal potom postupne ešte ďalej zvyšovať. Naopak, cena elektriny by mala klesnúť. Nemecká vláda tak akoby išla proti tomu, čo Nemci kupujú, a snažila sa ich rôznymi prostriedkami presadiť do elektromobilov.

Prečo ich nechceme

Idú do nich obrovské dotácie a sú akýmsi nositeľom modernosti i ekologického myslenia. Prečo ich mnohí z nás teda tak odmietajú?

Nie je tomu tak dávno, že keď si chcel kvalitný elektromobil s dlhým dojazdom, potreboval si slušné lóve. Dnes sa už dajú nájsť kompromisy – slušné elektromobily za normálne ceny, ktoré si dovolí viac ľudí. Aj keď ponuka ešte stále nie je až tak pestrá.

Ak si nasadíš niekoľko kritérií, trebárs dojazd, nižšia cena, vzhľad a k tomu ešte napríklad zatúžiš po nejakom SUV, tak výber možností naozaj nie je ani len z ďaleka taký, aký máš u benzínových či naftových vozidlách.

zdroj: Unsplash/ Chuttersnap

Pribudlo i viac nabíjacích staníc, aj keď stále nájdeš u nás na mape čierne diery, kde proste chýbajú.

A jednoducho nové a moderné neláka až tak úplne každého. Niektorí sa toho akoby stále skôr obávajú a vsádzajú na istotu, ktorú už dobre poznajú. Investujú svoje peniaze radšej tým smerom.

Zas tá korona

A samozrejme, v čom by dnes nemala prsty tá korona. Aj jej pripisujú stav v Nemecku, prečo tam tak zrazu rekordne fičia staré, ojazdené diesle. A elektromobily sa napriek dotáciám nešplhajú prudko hore.

Korona zasiahla nie len zdravie, ale i peňaženky mnohých ľudí po celom svete – vrátane Nemecka. V takej neprajnej situácii, keď ľudia potrebujú nové auto, pochopiteľne viac budú pozerať po lacnejších, ojazdených autách. Tým by sa dali vysvetliť tie rekordy v počte prepísaných vozidiel.

A ideálne takých áut, ktoré im príliš nevysajú peňaženku, keď sa ich budú snažiť udržať pri životaschopnosti. A práve preto sú podľa mnohých staršie dieselové autá teraz v Nemecku tak nadpriemerne žiadané než po minulé roky. Aj vďaka korone a tomu, čo nám v peňaženkách spôsobila.

zdroj: Unsplash/ Jp Valery

Situácia na Slovensku

Slovensko taktiež nie je výnimkou a snaží sa kúpu elektromobilov podporovať finančnými dotáciami, na ktoré sa už vyčlenili milióny eur. „Výška dotácie na nákup nového vozidla s čisto elektrickým pohonom je 8-tisíc eur, v prípade plug-in hybridného vozidla 5-tisíc eur,“ píše sa na stránke ministerstva hospodárstva.

Ministerstvo vo svojej tlačovej správe spomína, že sa po nedávnom obnovení tohto projektu – týkajúceho sa dotácii na elektromobily – schválili peniaze už niekoľkým stovkám žiadateľov a ďalších 240 sa overuje a čaká na schválenie.

Vedci nás roky kŕmili suchými faktami. Mojim vzorom je prezidentka (Rozhovor)

Podľa šťatistík ministerstva máme na našich cestách evidovaných vyše 1000 plug-in hybridov a takmer 1 600 elektromobilov. Čo je v oboch prípadoch o pár stoviek viac než minulý rok.

Najväčšej popularite sa u nás v tomto smere teší značka Nissan, ktorú vytiahli jej modely Nissan Leaf I a Nissan Leaf II. Druhou najviac jazdiacou elektro-značkou po našich cestách je Tesla, tretí Volkswagen. No úplne najžiadanejší model má v tomto smere na Slovensku značka BMW a jej BMW i 3.

zdroj: Najobľúbenejším autom, ktoré jazdí na elektrinu, je na Slovensku BMW i3. FOTO TASR/AP/Jens Meyer

Elektromobilov a hybridov jazdí na cestách – u nás či v Nemecku – viac než pred niekoľkými rokmi. Tento fakt sa spochybniť nedá. Avšak elektro-trend, ktorý pohltí automobilový priemysel, ako niektorí predpokladali, si asi niektorí predstavovali inak a v iných číslach.

Ale možno sa ten trend ešte len stále rozbieha. Možno Nemcov po korone omrzí kupovať staršie, ojazdené autá a prejdú na novšie, štátom dotované elektromobily.

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroj: Min. hospodárstva

Najnovšie videá

Trendové videá