Revolúcia v ŠPZ: Nové značky majú veľké výhody. Ich prijatie zvažuje prvá európska krajina

  • V Nemecku sa diskutovalo o zavedení elektronickej ŠPZ
  • V USA ju už používajú vo troch štátoch
značka
Unsplash/Christian Wiediger
  • V Nemecku sa diskutovalo o zavedení elektronickej ŠPZ
  • V USA ju už používajú vo troch štátoch

Elektronické poznávacie značky sú na trhu v Spojených štátoch dostupné už roky, no v Európe zatiaľ povolené nie sú. Minimálne v jednej krajine starého kontinentu sa o ich zavedení už začalo diskutovať, a to v Nemecku.

Elektronická poznávacia značka so sebou nesie množstvo východ. Požiadať o jej registráciu sa dá online, jednoducho cez aplikáciu, ponúka tiež sledovanie polohy vozidla, upozornenie na pohyb a dokonca aj možnosť nahlásenia krádeže vozidla. Ak je vozidlo kradnuté, značka okamžite pridá k poznávacej značke slovo ukradnutá.

Nevýhodou je, že tieto funkcie sú často prémiové, a to znamená, že sa za ne platí. Cena jednotlivých balíčkov sa podľa funkcií pohybuje na 35 až 145 amerických dolárov ročne. Ďalšou nevýhodou je, že takáto značka musí byť pripojená k elektronike vozidla.

Práve táto výzva zrejme pochovala zavedenie digitálnej ŠPZ v Nemecku. Nemecké spolkové ministerstvo pre dopravu a digitalizáciu myšlienku zavrhlo s tým, že by bola pre vodičov veľmi nákladná.

Navyše by sa musela upraviť aj legislatíva, ktorá by určovala jednotné podmienky pre všetky vozidlá. To je ale oblasť, ktorú by musela upraviť legislatíva Európskej únie, ktorá by vyžadovala úplnú harmonizáciu. Práve úprava európskou dvadsaťsedmičkou by bola zdĺhavá.

„Myšlienkou bolo zaviesť zvonku prístupnú digitálnu poznávaciu značku, ktorá je chránená proti zneužitiu, ktorú je možné aktivovať po schválení v oficiálnom konaní a deaktivovať pri jej vyradení z prevádzky,“ uviedlo pre portál Inside Digital nemecké ministerstvo dopravy.

Odrádza vysoká cena 

Ministerstvo ale nevylučuje zavedenie alternatívnych trhových riešení na dobrovoľnej báze. Pravdepodobnosť, že k zavedeniu tejto možnosti dôjde v skorom období, je nízka. Digitálnych poznávacích značiek v Nemecku či celkovo v Európe sa tak skoro nedočkáme.

V Spojených štátoch je naopak táto možnosť čoraz rozšírenejšia. V súčasnosti ju povoľujú tri americké štáty – Kalifornia, Michigan a Arizona. V Texase sú povolené digitálne ŠPZ len pre komerčné vozidlá. Štáty, ktoré digitálnu ŠPZ zaviedli, si od nej sľubujú úspory v hodnote niekoľkých miliónov dolárov.

V súčasnosti sa dá zaobstarať digitálna poznávacia značka len od kalifornského výrobcu Reviver. Jej zaobstaranie stojí 599 – 699 amerických dolárov. Reviver minulý rok uzavrel dohodu s americkým automobilovým gigantom Ford, a tak sa digitálna poznávacia značka predáva ako doplnková výbava priamo u vybraných dílerov automobilov Ford.

Nie každý je ale s digitálnou poznávacou značkou spokojný. Michigan nedávno avizoval, že končí s jej predajom, pretože spoločnosť neplnila svoje záväzky vyplývajúce z dohody, ako aj zo štátneho práva.

V Michigane bola digitálna ŠPZ v predaji od roku 2022, od tej doby si ju zaobstaralo len 1 700 vodičov. Štátny tajomník štátu pre MLive prezradil, že hlavným dôvodom, prečo Michigančania nesiahali po digitálnej štátnej značke, bola jej vysoká cena. Obyčajná ŠZP vyjde obyvateľov štátu na 5 amerických dolárov.

Potencionálnych kupcov mohla prilákať personalizácia značky, ale tá je kvôli zákonom v štáte vylúčená. Otázna tak je aj budúcnosť digitálnej ŠPZ v štátoch, kde bola v minulosti schválená.  

Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy

Zdroje: Inside Digital, MLive

Najnovšie videá

Trendové videá