Revolučná zbraň proti rýchlym vodičom: Susedná krajina nasadila semafor, ktorý ťa prinúti zastaviť

  • Niektoré obce v susednom Česku nasadili tzv. dynamické semafory
  • Sú vybavené špeciálnym zariadením
Autá na ceste a semafor.
Ilustračné foto Freepik/@freepik, Freepik/@elloDavidPradoPerucha
  • Niektoré obce v susednom Česku nasadili tzv. dynamické semafory
  • Sú vybavené špeciálnym zariadením

Počas jazdy sa často stretneš s rôznymi spôsobmi, ako ťa prinútia spomaliť. Najčastejšie sú to spomaľovacie prahy, radary alebo úsekové merania, ktoré sledujú tvoju rýchlosť.

V niektorých českých mestách však prišli s dynamickými semaformi, ktoré používajú videodetektor. Ten je podľa portálu Autosalon.tv efektívnejší než iné technológie.

Ako fungujú spomaľovacie semafory?

Spomaľovacie semafory fungujú na jednoduchom princípe. Štandardne svietia na červeno a sledujú, akou rýchlosťou sa k nim blíži auto. Ak ideš do 50 km/h (alebo do povoleného limitu), prepne sa na zelenú. Ak však prekročíš rýchlosť, budeš musieť spomaliť alebo zastaviť.

Existujú aj semafory, ktoré majú na začiatku zelenú, a ak zistia, že ideš rýchlo, prepnú sa na červenú.

Hrozí ti pokuta?

Možno ti napadne, či dostaneš pokutu, ak prejdeš na červenú, keď tam je videodetektor. Odpoveď je jasná – pokuta ti nehrozí.

Videodetektor v súčasnosti slúži len na zmenu semaforov a na zbieranie štatistík. Sleduje počet áut, ich typy a rýchlosť, s ktorou prechádzajú. Polícia však nemá prístup k fotkám na udeľovanie pokút.

Napriek tomu sa môže stať, že v blízkosti bude policajná hliadka, ktorá dohliada na dodržiavanie červenej. Vtedy sa pokute pravdepodobne nevyhneš.

Moderné cestné kamerové systémy

Ministerstvo vnútra SR totiž začína obstarávať moderné cestné kamerové systémy, ktoré budú sledovať omnoho viac než len rýchlosť.

Predpokladá, že za ne zaplatí asi 64 miliónov eur. Nasadené budú na úsekoch ciest, ktoré majú najvyššie počty dopravných nehôd. Po rokovaní vlády o tom v stredu informoval minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD).

„Systém (pozn. TASR) vie posúdiť, či vodič počas jazdy telefonoval, mal zapnutý pás, zastavil na červenej či nepredbiehal tam, kde predbiehať nemal. Čiže to budú kamerové systémy 21. storočia,“ vyhlásil o systémoch Šutaj Eštok.

na snímke je dopravný radar
zdroj: Unsplash/Denny Müller

Cieľom obstarávania systémov je podľa neho zníženie nehodovosti na rizikových úsekoch. Na kamery budú vodiči podľa neho upozorňovaní.

Do verejného obstarávania zaradil rezort aj systémy úsekového merania. Minister vyhlásil, že budú nasadené najmä v tuneloch.

Pôvodné verejné obstarávanie z roku 2023, ktoré ministerstvo vnútra pred časom zrušilo, dostalo podľa ministra 500 pripomienok, s ktorými sa musel rezort vyrovnať.

Hovorca ministerstva Matej Neumann informoval, že predmetom zákazky je 213 stacionárnych rýchlomerov, 48 analytických kamier a 18 úsekových rýchlomerov.

Merať budú na celom úseku

Úsekové rýchlomery nemerajú rýchlosť vozidiel v jednom bode, ale na celom úseku. Podľa ministerstva tak dokážu eliminovať správanie vodiča, ktorý by chcel spomaliť iba pred radarom a následne opäť zrýchliť.

„Po úspešnom verejnom obstarávaní by sa nové zariadenia na cestách mohli objaviť najneskôr v druhej polovici budúceho roka. Od ich nasadenia očakáva rezort vnútra aj úsporu času a zjednodušenie práce príslušníkov Policajného zboru, ktorí sa tak budú môcť venovať ďalším povinnostiam,“ dodal Neumann.

Hovorca spresnil, že spolu so zariadeniami rezort vysúťaží aj dopravné značenie, príslušenstvo, zdroje energie, servis či transakčný modul. O tom, kto vybavenie dodá, nebude podľa hovorcu rozhodovať len cena, ale aj kvalita, ktorá bude predstavovať 50 percent kritérií.

Zdroje: Autosalon, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá