Režisér Samuel Vičan: Polmiliónový triler FENTASY financoval sám. Zvuk mixovali v hollywoodskom štúdiu
- Projekt AVF odmietol trikrát, presvedčili ich prvé scény
- S námetom prišiel detektív, o prípade napísal aj knihu
- Predstaviteľka Sofie improvizovala
- Projekt AVF odmietol trikrát, presvedčili ich prvé scény
- S námetom prišiel detektív, o prípade napísal aj knihu
- Predstaviteľka Sofie improvizovala
Audiovizuálny fond ich niekoľkokrát nepodporil, na financovanie debutu si musel režisér zobrať niekoľko úverov. Ľuďom dal režisér na pľaci voľnosť, FENTASY má potenciál uspieť v Amerike.
Ako prebiehalo natáčanie, a prečo sa rozhodol natočiť film o dr*gách, prezradil režisér a producent filmu Samuel Vičan v exkluzívnom rozhovore pre Startitup.
Samuel Vičan a Anastasia Hoppanová sú režisérske duo, ktoré stojí za novým slovenským filmom FENTASY. Na filme pracovali šesť rokov a ich cieľom je informovať ľudí o dôsledkoch dr*gy, ktorá je 50-krát silnejšia ako her*ín – Fen*anyl. Kriminálny triler môžeš vidieť na veľkom plátne už 14. marca.
- Čo všetko predchádzalo k finálnej podobe filmu?
- Aké sú špecifiká tvorby filmu na Slovensku?
- Kde zohnali hercov?
- Prečo trvá produkcia tak dlho?
- Čo hovoria hlavní predstavitelia?
Ako ste prišli s nápadom natočiť Fentasy?
Už pred siedmimi rokmi som nosil túžbu spraviť celovečerný film. Samozrejme som mal pred tým obrovský rešpekt, pretože celovečerný film je najváženejšie audiovizuálne dielo. Nápad na tento film som našiel prakticky náhodou. Kontaktoval ma Michal Čierny, ktorý je autor námetu filmu, a zároveň aj aktívnym policajtom, ktorý bol konkrétne pri tomto prípade.
Stretli sme sa, porozprávali sme si o nejakých predstavách a poprosil som ho, či by mi nevedel dať nejaké námety na film. Dal mi štyri námety a jeden z nich bol práve tento. Michal Čierny aj napísal knihu, kde popisoval konkrétne tento prípad. Z prípadu sme sa inšpirovali hlavne tými naozaj autentickými vecami, aby sme príbeh podali čo najvernejšie.
Ako vyzerala práca na námete/scenári?
Keď sme si s Anastáziou prešli námety a povedali sme si, že toto je ono, stretli sme sa s Michalom Čiernym. V trojici sme diskutovali, konzultovali a prichádzali s prvými nápadmi. Jeden z najzásadnejších nápadov, bolo spraviť z priateľky toho variča hlavnú postavu, čo sa ukázalo ako dobrá voľba, pretože práve Sofia nám vie zaujímavejším spôsobom vykresliť práve tento svet, ktorý máte možnosť vidieť vo FENTASY.
Naša spolupráca prebiehala prakticky až do konca. Michal Čierny bol supervízorom napríklad aj akčných scén. Robil tiež výcvik Aničke Jakab Rakovskej, ktorá stvárnila postavu policajnej kolegyne Davida Švehlíka.
Práca na filme trvala 6 rokov. Čo všetko sa počas tých rokov dialo?
Na Slovensku je časový priemer výroby debutov v rozmedzí 6 až 8 rokov. My sme tento film dokončili na 7. rok svojich prác. Tá samotná výroba teda na slovenské pomery trvala štandardne dlho.
Začali sme teda písať scenár, ten sa dostával asi trištvrte roka do nejakej základnej podoby. Potom sme si povedali, že skúsime natočiť pár testovacích scén, čo sa vlastne pretavilo do 4 natáčacích dní, počas ktorých už vznikli prvé scény, ktoré sa vo finálnom filme objavili. Následne sme, samozrejme, dolaďovali ešte veci v scenári. Tieto prvé scény, ktoré dokopy tvorili asi 10 minút, sme využili na to, aby sme aj našli sponzorov a partnerov. Tak isto sme to využili aj pri podávaní žiadostí na Audiovizuálny fond (AVF), kde už aj pre nich je zaujímavé vidieť, ako hodláme príbeh stvárniť, aký to má vizuál, akých to má hercov, akú to má réžiu. To nám veľmi pomohlo.
Potom sme točili ďalších 21 dní vkuse. O niekoľko mesiacov po tomto prvom natáčaní sme mali takéto výraznejšie okno, kde vznikla zásadná časť scén a natočených záberov, a potom sme sa presunuli do strižne, kde sme to skladali.
V tom momente prišiel covid a celý kinársky biznis sa pozastavil. Snažili sme sa ten čas využiť práve na to, aby sme s filmom o to intenzívnejšie v strižni pracovali. Tam nám prišli prvé scény, ktoré by sme mohli skúsiť dotočiť, ktoré nám vlastne v zostrihu celého filmu chýbali. Takto sa začal kolotoč nových dotáčok, prerábok a hľadania čo najdokonalejšieho filmu.
V minulosti si pre Startitup povedal, že sa vďaka svojej spoločnosti Be on Mind venuješ vizuálnym efektom. Sú nejaké VFX prítomné aj vo Fentasy?
Aj keď sa to možno na prvý pohľad nezdá, tak vo FENTASY máme viac ako 320 trikový záberov. Väčšina z týchto trikov sú rôzne retuše, spájanie rôznych záberov do jednej scény, to znamená, že veľa záberov je určitá forma koláže. Zaujímavé je, že zo 4 rôznych záberov sme si vybrali napríklad postavy, mikroakcie, veci, a tie sme spojili do finálneho jedného záberu. Je na divákoch, aby sa šli sami pozrieť, či si tieto vizuálne efekty vôbec všimnú.
Prečo si sa rozhodol Fentasy produkovať sám?
Tým, že som bol vo filmovej oblasti, keď som začínal robiť tento film, prakticky nikto, bolo veľmi ťažké nájsť nejakého co-producenta. Keďže som pracoval vo svojej produkcii na rôznych reklamách a projektoch audiovizuálneho zamerania, tak som sa rozhodol roztočiť toto produkčné koleso sám. Deň za dňom plynul a zrazu sme zistili, že máme už pekne rozbehnutý projekt. Už keď som to rozbehnutie ustál na svojich nohách, tak som sa rozhodol, prečo to skúsiť aj nedotiahnuť? A sme vo finále, film je hotový.
Koľko stál celý film a ako ho Samo Vičan zafinancoval?
Pokračovanie článku nájdeš na ďalšej strane.