Richard si v Trnave splnil sen: V jeho obchode nájdeš prémiové značky bicyklov, poznajú ho aj v zahraničí

  • V Trnave sa nachádza bikeshop, ktorý má pod jednou strechou dve prémiové značky
  • Priamo v predajni sa nachádza aj tréner, ktorý ti vie zostaviť plán aj s jedálničkom
  • Bicykle pod 500 eur tam nenájdeš, predajňa je zameraná najmä na kvalitu
ground
Richard je majiteľom bikeshopu Ground v Trnave. Startitup, Ground/Adam Tarana
  • V Trnave sa nachádza bikeshop, ktorý má pod jednou strechou dve prémiové značky
  • Priamo v predajni sa nachádza aj tréner, ktorý ti vie zostaviť plán aj s jedálničkom
  • Bicykle pod 500 eur tam nenájdeš, predajňa je zameraná najmä na kvalitu

Richardovi sa podaril husársky kúsok – vo svojom cyklistickom obchode spojil dvoch najväčších konkurentov: prémiové značky bicyklov Trek a Specialized. 

Richard pracoval v cyklistickom segmente ako obchodný zástupca a neskôr odišiel do Česka. Vrátil sa však na Slovensko a splnil si svoj malý sen – otvoril si predajňu s bicyklami.

Urobil tak však v tom najťažšom období počas pandémie. Práve v tom čase bol na trhu nedostatok bicyklov, no Richarda to neodradilo. 

Aj napriek tomu, že prvý rok bol náročný, dnes sa predajňa bicyklov Ground v cyklistickej komunite teší mimoriadnej obľube a presťahovala sa do väčších priestorov. 

Richard Trebatický v rozhovore pre Startitup rozprával aj o tom, ako sa mu podarilo získať dve prémiové konkurenčné značky Trek a Specialized pod jednu strechu, ale aj o tom, na čo je v obchode dobrý tréner. 

BBB_2263
zdroj: Startitup – Majiteľ obchodu s bicyklami Ground v Trnave Richard Trebatický.

GROUND_out4 – kópia
zdroj: Ground/Adam Tarana – Nový bikeshop v Trnave.

Prémiová konkurencia

Richard Trebatický si v roku 2022 v Trnave otvoril svoj prvý cyklistický obchod. Urobil tak počas pandémie, ktorá bola vtedy v plnom prúde. Nakoniec sa mu podarilo ustáť aj nedostatok bicyklov a prvotné problémy a po čase prišiel úspech.

Dnes má dvojposchodovú predajňu mimo centra Trnavy a napriek tomu k nemu chodia zákazníci z celého Slovenska, ale aj mimo neho. 

Začínal so známou značkou Trek a neskôr k nej pridal aj konkurenčný Specialized, na ktorom jazdí aj Peter Sagan. Zákazníci Groundu uprednostňujú kvalitu, preto bicykel pod 500 eur v predajni nájdeš len zriedka.

Chcem si kúpiť bicykel →

Predajňu máte v Trnave a otvorili ste ju počas covidu. Aký je váš príbeh?

Ja som aj predtým pracoval v cyklistickom segmente, robil som na pozícii obchodného zástupcu a po štyroch rokoch som sa presunul do Česka, kde som mal na starosti predaj od Portugalska až po Balkán.

Neskôr som začal premýšľať, čo ďalej – či sa vrátim do Kanady, v ktorej som žil a študoval, alebo tu zostanem a založím si rodinu a firmu. Vyhrala druhá možnosť, a tak som si otvoril obchod, po akom som vždy túžil.

V Trnave sme najskôr otvorili malú pobočku, ktorá mala približne 160 m2. Spočiatku sa mi zdalo, že je to obrovský priestor, ale keď sme ho naplnili bicyklami, pochopil som, že nám daný priestor dlho stačiť nebude. 

To bol teda začiatok vášho podnikania. Ako to zo začiatku išlo?

Nebudem klamať, prvý rok bol veľmi náročný. Otvárali sme v čase covidu alebo tesne po ňom. Otvorenie bolo naplánované na 1. januára 2021 a nakoniec sme predajňu oficiálne otvorili až v marci. 

V rámci predobjednávky sme mali prisľúbených 100 bicyklov a dostali sme jeden kus. Nakoniec sme teda predajňu otvorili so 17 bicyklami priamo v kríze. Bolo to veľmi náročné obdobie. Vtedy som si povedal, že keď zvládneme toto, zvládneme všetko.

Po dvoch rokoch sme sa medzi našimi zákazníkmi vyprofilovali – robíme čisto len s prémiovými značkami a snažíme sa ísť cestou kvality, nie kvantity. Pozri si prémiové značky bicyklov →

BBB_2316
zdroj: Startitup – Ground je najväčšia predajňa, ktorá má pod jednou strechou dve prémiové značky.

BBB_2297
zdroj: Startitup - Bicykle pod 500 eur tu ani nehľadaj, pre Richarda je podstatná kvalita.

Kvalitný bicykel nie je lacná záležitosť. Aký typ zákazníka si ich kupuje?

Dlhodobo bol náš biznis plán taký, že pod 500 eur bicykle nepredávame. Uvedomujem si, že mať kvalitný bicykel nie je lacná záležitosť a nie je to ani pre každého priorita.

V rámci trhu sme sa vyprofilovali tak, že prirodzene nemáme záujem o bicykle pod 500 eur a zákazníci to vedia. Naši zákazníci hľadajú v prvom rade kvalitný produkt a kvalitné služby.

Nedávno ste sa presťahovali do väčších priestorov. Sú tu dve poschodia, veľa ľudí. Ako tento priestor vznikol a prečo ste sa rozhodli sťahovať?

Mal som trochu výhodu a šťastie –keď som pracoval na pozícií Export manažéra pre českú firmu ktorá vyrábala bicykle, tak som mal možnosti pochodiť tie najkrajšie predajne v rámci celej Európy. To ma inšpirovalo, že chcem robiť bicyklový biznis na Slovensku a chcem ísť práve týmto smerom – pekné, moderné a čisté priestory s prémiovými značkami.

Veľký priestor má svoj zámer – nechceme, aby tu na ľudí padali bicykle či akýkoľvek iný tovar. Jednoducho chceme, aby sa tu náš zákazník cítil uvoľnene a príjemne ako doma. To bola aj naša prvotná myšlienka.

Od toho sa potom odvíja aj to, ako komunikujeme so zákazníkmi a aké služby im ponúkame. Či už sú to zadarmo drinky, káva alebo časopisy. Ak by sem niekto prišiel, sadol si a potreboval aj pracovať, tak s tým nemáme problém.

gorund_store1 – kópia
zdroj: Ground/Adam Tarana – Predajňa sa teší mimoriadnej obľube v cyklistickej komunite.

Trendom sú ľahké elektrobicykle

Aktuálnym trendom sú podľa Richarda ľahké elektrobicykle. Výberu správneho modelu sa netreba obávať, postup je podobný ako pri výbere klasického bicykla.

Kategórie e-bikov:

  • mestský,
  • horský,
  • celoodpružený,
  • trekingový.

Pozri si viac o bicykloch →

BBB_2270
zdroj: Startitup – Predajňa Ground má dve poschodia.

Takže vám už pôvodná predajňa bola malá.

Áno, v starom priestore sme sa už tlačili a okrem toho sme sa chceli posunúť ďalej. Pre mňa bolo prioritou číslo jeden spraviť jednu z najkrajších a najväčších predajní na Slovensku. Ale dostávame pekné ohlasy aj zo zahraničia.

Chodia k nám partneri z Poľska či Česka a pozerajú sa, čo sme to tu vlastne vybudovali. Je to veľmi príjemné, ale je za tým aj veľa úsilia, energie a nemalých finančných prostriedkov. 

Celý projekt sme mali nastavený na 130-tisíc eur. Nakoniec sa to vyšplhalo niekde cez 260-tisíc.

To nie je málo peňazí. Z akých zdrojov ste to financovali?

Úplne klasicky – vzali sme si úvery. Hoci som sa o nás na trhu dopočul všeličo – že za nami stojí nejaká investičná skupina alebo podobne. S realitou to, samozrejme, nemá nič spoločné a financovali sme to teda úvermi a úsporami. Pozri si prémiové značky →

BBB_2241
zdroj: Startitup – Okrem oblečenia sa v nej nachádza aj iný tovar, napríklad cyklistická výbava.

gorund_store2 – kópia
zdroj: Ground/Adam Tarana – Do cyklistickej predajne v Trnave chodia zákazníci z celého Slovenska.

Predajňa sa nachádza na okraji Trnavy, za ňou to vyzerá, že je len pole. Napriek tomu nemáte núdzu o zákazníkov. Čomu to pripisujete?

Myslím si, že zákazníci, ktorí k nám chodia, si nás nejakým spôsobom obľúbili už z predchádzajúcej predajne. Ďalej je dosť zákazníkov, ktorí sem chodia zo zvedavosti. 

Snažíme sa investovať aj do marketingu, chceme zákazníkom ukázať priestor, ktorý sme vytvorili. Pre nás a pre mňa osobne je najzaujímavejší práve predaj v kamennej predajni. 

Okrem toho sme sa potrebovali presťahovať aj kvôli parkovaniu. V centre Trnavy je s tým problém a náš zákazník, ktorý príde aj zo vzdialenejších kútov Slovenska, potrebuje naložiť bicykel do auta. Aktuálne máme cez 20 parkovacích miest priamo pred predajňou.

Vy máte aj e-shop. Objednávajú si ľudia aj bicykle vo vyššej hodnote? Povedzme 1 500 eur alebo viac?

Máme zákazníkov, ktorí si online objednajú nie za 1 500 eur, ale pokojne za viac. Teraz napríklad posielame bicykel do Spojených arabských emirátov. 

Zákazník si ho tu síce obzrel, ale dal si ho poslať. A jeho hodnota je 10-tisíc eur. 

Vyjadri svoj názor v ankete:

Ktorú značku bicyklov preferuješ?

Akým spôsobom funguje doprava? Predsa len bicykel je už väčší tovar.

Riešime logistiku rôznymi dopravnými spôsobmi. V rámci Európy fungujú dobre klasické dopravné spoločnosti. Ak sa nám podarí predaj mimo Európy, vieme bicykel poslať lietadlom, loďou, a podobne.

GROUND_servis-5 – kópia
zdroj: Ground/Adam Tarana – Richard chce zákazníkom ponúkať servis na vysokej úrovni.

Aktuálny trend je taký, že čoraz viac ľudí nakupuje cez e-shop. Ako si myslíte, že sa to bude vyvíjať do budúcna?

Nikto nevie, čo bude o štyri roky. Ale osobne si myslím, že kamenná predajňa nevymrie, hlavne nie v našom biznise. Ten zážitkový predaj je úplne o niečom inom. 

Aj ja si veľa vecí objednávam z e-shopov, ale závisí to od toho, o akú komoditu ide. Pri bicykli je to obzvlášť dôležité – potrebujem si ho chytiť, vyskúšať. Je to niečo, na čom budem tráviť svoj voľný čas. 

Neviem si predstaviť, že si ho objednám a budem čakať a tŕpnuť, či bude alebo nebude dobrý, či mi sadne veľkosť a podobne. A keď ho budem chcieť vrátiť, tak opäť budem musieť absolvovať všetky tie patálie okolo toho. Chcem si kúpiť bicykel →

BBB_2247
zdroj: Startitup – Hoci sa nová predajňa nenachádza v cetre mesta, o zákazníkov núdzu nemajú.

BBB_2319
zdroj: Startitup – V Ground je odborný personál, ktorý je zákazníkovi vždy ochotný poradiť.

Aký je trh s bicyklami? Je to poctivý biznis alebo sa aj tu nájde nepoctivé správanie?

Je to biznis ako každý iný – to znamená, že sa medzi nami nájdu poctiví aj menej poctiví podnikatelia. Dokonca aj u nás stretávame zákazníkov, ktorí sa pýtajú, či im nepredáme bicykel bez bločku, lebo na rovinu povedia, že v iných obchodoch s tým problém nemali. 

Nehovorím to preto, že by ma to pohoršovalo, skôr mi je to ľudsky ľúto, že to musí takto fungovať.

Okrem toho, že ste najväčšia predajňa, pod jednou strechou máte dve prémiové značky. Čím je toto výnimočné? 

Je to, ako keby sme v jednej predajni predávali Mercedes a BMW. Sú to dve konkurenčné značky a každá si chce udržať svoju exkluzivitu, každá má svoj koncept. 

My sme však mali výborný biznis plán aj projekt, mali sme výborného architekta, ktorý nám pripravil kompletné plány na to, ako bude predajňa vyzerať a ako sa dajú skĺbiť tieto dve značky pod jeden koncept.

To je celkom úspech, že „trnavský bajkshop“ dokázal byť pre výrobcov taký zaujímavý, že obišli aj korporátne pravidlá.

Áno, ale my sme sa od začiatku nastavili tak, že my nechceme byť „trnavský bajkshop“. My chceme byť slovenský. Aj keď sa nás niekto pýta na konkurenciu, tak ja o tej trnavskej viem len veľmi málo. 

Najviac ma zaujímajú celoslovenské konkurencie. A to je aj náš cieľ – byť celoslovenským predajcom prémiových bicyklov. 

Viete povedať, koľko bicyklov predáte napríklad za deň alebo mesiac? Aspoň približne.

Nedá sa to úplne presne povedať, sú lepšie aj slabšie obdobia. Ale odhadom je to mesačne okolo 130 až 200 bicyklov. Pozri si bicykle →

BBB_2302
zdroj: Startitup – Otvoriť si bikeshop bol Richardov sen.

Trek a Specialized sú teda dve konkurenčné značky. Aký je v nich ešte rozdiel? Ktorý je pre koho vhodnejší?

Veľmi to závisí od osobnej preferencie – sú zákazníci, ktorí si kúpili svoj prvý bicykel Specialized a odvtedy chcú len túto značku a nič iné pre nich neexistuje. 

Potom sú takí, ktorí chcú s výberom poradiť a my im pomôžeme s výberom na základe ich vlastných preferencií. Ale všeobecne platí, že zákazník Specialized-u je extrémne lojálny zákazník.

Na Specialized dokonca jazdil aj Peter Sagan. Cítite to aj na zákazníkoch, že sa inšpirovali a táto značka sa predáva alebo predávala viac?

Tým si prešiel asi každý, kto sa aspoň minimálne zaujíma o cyklistiku. My sme túto dobu nezažili, ale keď Sagan menil tím a prešiel zo starej značky do Specilized, tak tá pôvodná značka, za ktorú jazdi vraj veľmi klesla na predajoch na Slovensku. Naopak ale ohromne stúpol predaj Specialized.

Či už je to Sagan alebo iné slovenské osobnosti – všetci majú vplyv na ľudí, čiže vedia ovplyvniť aj ich výber značky. 

BBB_2239
zdroj: Startitup – RIchard hovorí, že do jeho obchodu chodia ľudia z celého Slovenska.

Okrem týchto dvoch značiek máte aj nejaké iné? 

Máme, ale skôr ide o príslušenstvo, čo je zase iná kategória. Snažíme sa zákazníkom doviesť rôzne novinky z trhu alebo zaujímavé veci. 

Avšak gro predajne sú bicykle a my sme sa rozhodli, že to chceme robiť podľa nás – nemusí s tým každý súhlasiť, ale pre nás sú Trek a Specialized najlepšie značky na trhu, a preto ich aj predávame. Nie som veľký fanúšik predaja všetkých značiek všetkých a produktov na trhu.

Vybrali sme si dve – pre nás najlepšie možnosti, ktoré trh ponúka – a primárne sa venujeme iba im. Veľký výber značiek a produktov ma osobne paralyzuje.

Hovoríte, že prinášate zákazníkom aj rôzne novinky z trhu. Sú v cyklistike nejaké trendy?

Sú, samozrejme. Tento rok sú napríklad veľmi populárne ľahké elektrobicykle. Ľudia pochopili, že elektrobicykel nemusí mať obrovskú batériu a nepotrebujú 25-kilogramový bicykel na pojazdy v Karpatoch.

Čiže aktuálne ide ten trend do menších motorov a batérií, prípadne s možnosťou dokúpenia nejakej externej batérie, ktorú si ľudia dokážu na bicykel pripevniť kedykoľvek budú potrebovať. 

BBB_2231
zdroj: Startitup – Bicykle sa dajú objednať aj online, ale vždy je lepšie ich pred kúpou vyskúšať.

Aký je váš typický zákazník? Predpokladám, že k vám do predajne príde už človek, ktorý vie, čo chce. 

V obchode sme sa často stretávali s tým, že náš zákazník alebo celkovo zákazník nevie, čo chce. Ale odkedy sme otvorili novú predajňu, tak sa často stretávame so zákazníkmi, ktorí presne vedia, čo chcú. 

Stáva sa, že si nájdu nejaký produkt na e-shope a sem si to prídu už len naživo obzrieť, vyskúšať alebo pochytať. Potom si to buď kúpia, alebo si to objednajú cez e-shop, aby sme im to poslali kuriérom, pretože pochádzajú z rôznych kútov Slovenska.

Okrem toho sú zákazníci zvedaví aj na predajňu a sú sem ochotní cestovať aj z iných častí Slovenska, aby si to tu pozreli. 

V predajni má pôsobiť aj tréner. Čo si pod tým máme predstaviť?

Nie je to taký ten klasický tréner. Je to odborník na bikefitting, na nastavenie bicykla. Povedzme, že jeho úlohou je optimalizácia výkonu v rôznych smeroch. 

Tento tréner zákazníkovi nastaví bicykel a potom vám môže nastaviť aj tréningový plán s jedálničkom. A samozrejme, ak by sme potrebovali odstrániť nejaké predošlé zranenia z nesprávne nastaveného bicykla, tak vieme poskytnúť aj maséra či fyzioterapeutické služby.

BBB_2275
zdroj: Startitup – Okrem bicyklov sa RIchard snaží zabezpečiť všetky novinky, ktoré prichádzajú na trh.

Trnava je mesto, ktoré má po Bratislave asi najviac cyklotrás. Prečo ste sa rozhodli podnikať práve tu?

V Trnave sme videli obrovský potenciál. A najmä – chceme robiť len s prémiovými značkami a v Bratislave už boli niekde zastúpené a bolo by ťažšie sa k nim dostať.

Ale Trnavu neľutujem ani trochu – bolo to veľmi dobré rozhodnutie. Zároveň sa v Trnave stále niečo buduje, z môjho pohľadu je to jedno z naprogresívnejších miest, čo sa týka cyklistickej infraštruktúry.

Je to zložitá záležitosť aj z pohľadu politiky. Ale funguje to tak, že kde sa budujú cesty, tam sa budujú aj cyklotrasy a kde sú cyklotrasy, tam je veľký záujem o cyklistiku. Aj to bol jeden z dôvodov, prečo sme sa rozhodli pre Trnavu.

Prejdime na vaše plány do budúcna – aké sú? Mali ste veľké vstupné náklady tým, že ste sa sťahovali. Očakávate aj vyšší počet zákazníkov?

V prvom rade je to zastabilizovať biznis, ktorý máme rozbehnutý, a nájsť si svoje miesto na trhu. Čísla zatiaľ vyzerajú priaznivo – máme skokové rasty, momentálne to vychádza niekde na úrovni 140 % oproti minulému roku.

Na jednej strane sú tieto výsledky výborné a na strane druhej sú ťažko uchopiteľné v rámci nastavovania rôznych investícií, budgetov a podobne. Ale to je prirodzená záležitosť v rámci biznisu.

Takže momentálne sa sústredíme na to, aby sme si našli miesto na trhu a potom by sme určite chceli expandovať aj v rámci Slovenska s nejakými Pop-Up Stores, aj okolitých štátov. Určite sa budeme sústrediť na väčšie mestá, ale ešte to nechcem úplne konkretizovať. Chcem sa dozvedieť viac →

Najnovšie videá

Trendové videá