Rodinná cukráreň v Lučenci ponúka zmrzlinu so storočnou receptúrou
- Na začiatku predávali len zmrzlinu a gumené cukríky. Dnes má cukráreň Flamengo v ponuke sorbety najvyššej kvality a 90 druhov koláčov.
- Na začiatku predávali len zmrzlinu a gumené cukríky. Dnes má cukráreň Flamengo v ponuke sorbety najvyššej kvality a 90 druhov koláčov.
Váš starý otec Muharem Hajrula začal s predajom zmrzliny už v roku 1925 v Československu. Ako vtedy prebiehala jej výroba a predaj?
Keďže bolo po druhej svetovej vojne, podmienky boli oveľa ťažšie ako dnes. Starý otec musel kvôli vojne emigrovať z Turecka do Československa, kde začal predávať zmrzlinu u známych. Svoju rodinnú receptúru si strážili pokolenia, no keďže nemali žiadnych potomkov, rozhodli sa ju zveriť práve nášmu starému otcovi, aby pokračoval v ich remesle. A tak sa naňho po ťažkých rokoch konečne usmialo šťastie a začal s výrobou a predajom vlastnej zmrzliny podľa osvojenej receptúry.
V sedemdesiatych rokoch sa vaša rodina rozhodla založiť si prvú cukráreň v Lučenci. Aké boli vaše začiatky a čo ste v nej okrem zmrzliny predávali?
Naši rodičia sa kvôli cukrárni rozhodli presťahovať do iného mesta a chvíľu im trvalo, kým si zvykli. V letnej sezóne pokračovali s predajom zmrzliny podľa receptu starého otca a v zime sa vyrábali gumené cukríky.
Koľko členov rodiny sa podieľa na fungovaní cukrárne v súčasnosti? Vďaka čomu ste toto remeslo dokázali tak dlho prenášať z generácie na generáciu?
Momentálne sa na fungovaní cukrárne podieľa 8 členov rodiny, plus zamestnanci. S bratom sme boli odmalička vychovávaní s vedomím, že jedného dňa prevezmeme celú zodpovednosť za rodinnú tradíciu. Tak sme si to ani nestihli uvedomiť a zrazu sme rodinnú štafetu držali v rukách my. V živote sa všetko pre niečo deje a všetko má svoj zmysel a miesto. V roku 2002 otec vážne ochorel, a tak hlavou rodiny musel byť brat. Ja som po skončení strednej školy chcel ísť študovať, no rodinný biznis mi túto šancu zobral. Dnes ale neľutujem. Dokončil som externé štúdium a obohatil som sa o skúsenosti, ktoré ma v škole nenaučia.
Vaša zmrzlina je špecifická práve tradičnou tureckou receptúrou. Do akej miery sa ňou riadite? Čím sa líši od bežných stánkov so zmrzlinou, ktoré stretávame na každom kroku?
Samotná turecká receptúra obsahuje veľa sacharidov a tukov, a tak sme ju museli trochu pozmeniť, aby sa prispôsobila slovenskému trhu. Tu sú ľudia zvyknutí na zmrzliny, ktoré majú viac jednoduchých sacharidov a menej tukov. V pôvodnej receptúre starého otca sa napríklad pridávali vajcia na získanie požadovanej tukovosti, no dnes ich nahrádzame poctivou živočíšnou smotanou od slovenských farmárov. Receptúru prispôsobujeme aj novým trendom, aby sme nezaostávali pred zahraničnými výrobcami.
Naši konkurenti sú najmä talianske firmy, ktoré majú na Slovensku najväčšie zastúpenie. Ide ale väčšinou o ľudí, ktorí nemajú predstavu o výrobe zmrzliny, a tak začnú spolupracovať s takýmito firmami. Bohužiaľ, väčšinou je to zmrzlina z prášku alebo „dochutená“ rôznymi umelými prísadami. My sa na rozdiel od nich zaoberáme výrobou a vývojom zmrzliny po generácie.
Napriek úcte k tradíciám zavádzate aj inovatívne a moderné prvky. Pri čom to môžeme najlepšie vidieť?
Každý rok navštevujeme rôzne druhy výstav, od cukrárenských až po zmrzlinárske expo udalosti, kde sa stále niečomu novému priúčame. Tento rok sme boli napríklad na veľtrhu cukrárčiny v Paríži a na veľtrhu gelata v Rimini, kde sa každoročne zídu tí najlepší majstri sveta. Robíme to preto, aby sme vyhoveli aj náročnejším zákazníkom a držali krok s dobou. Z tohto dôvodu sme sa tiež rozhodli používať špeciálny výraz pre zmrzlinu – gelato.
Prezradíte nám, čo tvorí základ vašej zmrzliny a aké príchute sú medzi ľuďmi najobľúbenejšie?
Základom nášho gelata je pravé slovenské mlieko a poctivá slovenská smotana od miestnych farmárov. Náš bestseller medzi príchuťami je jednoznačne belgická čokoláda. Veľký záujem je v poslednej dobe aj o zdravé zmrzliny, ako sú napríklad sorbetové gelato alebo gelato osladené stéviou. No najlepšia je aj tak tá, ktorej chuť vás vráti späť do detstva.
V ponuke máte okrem zmrzliny zahrnuté aj koláče, zákusky či palacinky. Ktoré druhy zaraďujete medzi tie najlepšie?
Naše zákusky sa v poslednej dobe dostali do popredia všetkých našich produktov. Máme šikovných technológov, ktorých táto práca nesmierne baví, neustále kombinujú, hľadajú rôzne chute a trendy, aby ľuďom ponúkli čo najlepší pôžitok zo zákusku. V začiatkoch sme však museli každý deň vyhadzovať desiatky kusov, len aby náš zákazník dostal čo najčerstvejší produkt.
Momentálne máme jednu výrobňu v Lučenci a druhú plánujeme otvoriť v priebehu tohto roka vo Zvolene. Máme až 90 druhov najrôznejších zákuskov, od čokoládových až po bezlepkové. Medzi najpredávanejšie by som rozhodne zaradil naše tradičné veterníky či cheesecaky.
Keď sme prišli s nápadom rozšíriť sortiment ponuky o palacinky, nik nepredpokladal, že bude po nich taký dopyt. Najžiadanejšia je určite palacinka s bielou čokoládou plnená mascarpone, jahodami a mandľami.
Vyberú si niečo vo vašom menu aj ľudia, ktorí majú potravinovú intoleranciu alebo sa chcú zdravo stravovať?
Dnes naozaj veľa ľudí prichádza do cukrárne s tým, že si chcú dať niečo sladké bez toho, aby mali výčitky svedomia. Najpopulárnejšia je u nás proteínová palacinka, podávaná s nízkotučným tvarohom, sezónnym ovocím a javorovým sirupom. Veľmi obľúbené sú aj raw torty, tých je až 7 druhov a stále ich obmieňame. Zo zmrzlín si môžete dať sorbet, ktorý má až 80-percentný podiel ovocia, je vegánsky a bohatý na vlákniny, vitamíny či minerály. Taktiež naša čokoládová zmrzlina obsahuje 50% pravej belgickej čokolády.
Ktoré teplé či studené nápoje by ste nám odporučili?
Kávičkári si u náš môžu vychutnať skvelé cappuccino, ktoré ponúkame aj s kokosovým či sójovým mliekom. Začali sme sa tiež sústreďovať aj na latté art. V tých teplých by som odporúčil aj ručne zbierané, sypané čaje, perzský čaj alebo horúce belgické čokolády. Máme aj širokú škálu studených nápojov, od fresh džúsov, limonády, až po smoothies.
Odkiaľ získavate suroviny, aby ste sa uistili, že váš produkt bude naozaj poctivý?
Výhradne od slovenských farmárov alebo pestovateľov, pretože chceme v každom smere podporovať slovenský trh a tiež umožniť zákazníkom, aby kúpou našich produktov mohli robiť to isté. Dávame tak prácu našim farmárom, dodávateľom či skladníkom, čiže zároveň podporujeme rozvoj slovenskej ekonomiky.
Priestory vašej cukrárne pôsobia príjemným minimalistickým štýlom. Čo vás inšpirovalo pri ich zariaďovaní?
Pri zariaďovaní oboch cukrární slúžilo ako hlavná inšpirácia Taliansko, kde sme asi týždeň cestovali a skúmali detaily tamojších podnikov. Naše poznatky z ciest sme potom uplatnili v oboch našich prevádzkach. Samozrejme, objavili sme aj menšie nedostatky, a tak dúfame, že pri zariaďovaní tretej prevádzky ich už obídeme. V súčasnosti prechádza náš podnik rebrandingom a všetky naše produkty budete vidieť pod značkou MOJA SRDCOVKA. Tento názov totiž najlepšie vystihuje radosť, s akou našu prácu robíme.
Čítajte viac z kategórie: Rozhovory