Rodinná firma pôsobí na Slovensku už 30 rokov. Vyrába prémiové sedačky najvyššej kvality. Prekonali veľké výzvy a takmer skrachovali

  • Rodina Šípošovcov s predajom začala miestnych trhoch a jarmokoch
  • Takmer skrachovali, no dnes majú obrat 1,9 milióna eur
  • Sedačku je možné si vyskladať online a predstaviť v priestore vďaka rozšírenej realite (AR)
Jakub Šípoš
Milénium/Startitup
  • Rodina Šípošovcov s predajom začala miestnych trhoch a jarmokoch
  • Takmer skrachovali, no dnes majú obrat 1,9 milióna eur
  • Sedačku je možné si vyskladať online a predstaviť v priestore vďaka rozšírenej realite (AR)

Príbeh rodinnej firmy Šípošovcov sa začal v roku 1993, keď Peter Šípoš – vtedy ešte zamestnanec svojho brata, začal predávať sedacie súpravy po rôznych trhoch, jarmokoch a výstavách.

Vcelku sa im darilo a dospelo to k tomu, že Peter Šípoš sa osamostatnil a založil spoločnosť MILÉNIUM. Neskôr začal s vlastnou výrobou čalúnených sedacích súprav. Dnes má firma obrat na Slovensku takmer dva milióny eur a v Česke republike cez polmilióna.

V čase, keď ešte na Slovensku nebola silná konkurencia vo výrobe čalúneného nábytku, identifikoval dieru na trhu a začal sa venovať primárne sedacím súpravám na mieru.

Spočiatku ich predával len na dedinských jarmokoch a trhoch, až kým si v starom rodinnom dome pri Topoľčanoch nezriadil prvý showroom.

„Všetko to začalo tam. Náš marketing fungoval tak, že sme cestovali z miesta na miesto, ani sme nepotrebovali iný spôsob propagácie. Zopár bilboardov po okolí, sem tam rádio reklama. Najlepšou reklamou sú a budú odporúčania spokojných zákazníkov. Tomu prispôsobujeme všetko, spomína Jakub Šípoš, súčasný riaditeľ a syn zakladateľa firmy. 

Sedačka vyrobená presne na mieru
zdroj: Startitup/Milénium - Sedačky rodiny Šípošovcov sa nevyrábajú v niekoľkých veľkostných variáciách, ale presne podľa rozmerov klienta.

Petrovi Šípošovi sa už na začiatku podnikania darilo a postupne prijímal prvých zamestnancov, aby dokázal pokryť rastúci dopyt po pohovkách vyrábaných presne na mieru.

Po prvotne otvorenom shoowroome v Chrabranoch sa rozhodol otvoriť kamennú prevádzku aj v hlavnom meste, čo raketovo naštartovalo značku Milénium. 

Na začiatku bol zakladateľ firmy na všetko sám, no vďaka prínosu jeho mladšej generácie sa rodine po rokoch podarilo vybudovať úspešnú rodinnú firmu, ktorá pretrvá generácie.

Dnes patria prémiové sedačky Milénium medzi najkvalitnejšie sedačky na trhu a vyskúšať sa dajú v showroomoch v Bratislave, Trnave alebo Prahe.

Produkty vynikajú hlavne kvalitou a dizajnom

Firma uprednostňuje slovenských dodávateľov a všetko drevo dováža z lesov pri Martine a Orave. Používajú bukový masív, ktorý je ideálny na stavbu pevnej kostry každej sedačky. 

Vďaka tomu, že si rodina všetko vyrába sama v topoľčianskom závode, môže výrobky prispôsobiť presne na mieru.

To platí nielen o veľkostných rozmeroch, ale aj o použitých materiáloch a dizajne. Každý jeden kus nábytku je originál a nevyrába sa vopred.

Povrchové materiály sú najmä elegantné látky zo Španielska či Nemecka. Vyznačujú sa aj vysokou odolnosťou, a výrobca preto garantuje ich 5-ročnú záruku. 

Šípošovci sledujú trendy v používaných látkach najmä na medzinárodných výstavách
zdroj: Startitup - Šípošovci sledujú trendy v používaných látkach najmä na medzinárodných výstavách

Spoločnosť navyše ponúka doživotný pozáručný servis na všetky ich produkty a zároveň vie zabezpečiť odvoz aj dovoz. Garantuje, že dokáže opraviť a renovovať akýkoľvek ich produkt.

Priemerná cena sedačiek sa pohybuje okolo 3 000 €, no v porovnaní s produktami z veľkých nábytkárskych reťazcov je životnosť Milénium sedačiek výrazne dlhšia. Výrobca tvrdí, že pri bežnej údržbe vydržia viac ako 15 rokov. 

S výberom pomôže odborný personál alebo aplikácia

Sedačky ako unikáty si získavajú svoju obľubu najmä vďaka dizajnu. Milénium už spolupracuje s viac ako päťdesiatimi dizajnérskymi štúdiami, ktoré môžu využiť 3D modely týchto sedačiek, dostupné na oficiálnom webe spoločnosti.

Aktuálne je k dispozícii 21 plne modifikovateľných modelov sedačiek, ktoré sa dajú vyrobiť podľa individuálnych požiadaviek klienta. V ponuke sú aj veľkolepé manželské postele, kreslá či dizajnové konferenčné stoly. 

Pri výbere a umiestnení produktov v priestore si klienti aj architekti môžu dopomôcť s ich natívnou aplikáciou s rozšírenou realitou. 

Firma takmer neprežila vlastnú expanziu

Unikátne kúsky nábytku sú vyhľadávané modernými rodinami, ale aj mnohými interiérovými architektmi. Cesta k úspechu však nebola jednoduchá a spoločnosť čelila mnohým výzvam, ktoré by mnoho iných rodinných biznisov položili.

Vysoký dopyt po ručne vyrábaných sedačkách a túžba po biznis expanzii zapríčinili rýchle otváranie kamenných prevádzok v mestách Martin, Banská Bystrica, Košice, Nitra a ďalších.

Zvýšená viditeľnosť spopularizovala značku, čo spôsobilo, že roky 2008 a 2009 boli najrekordnejšie v počte objednávok. V tom čase však majiteľ firmy ešte netušil, že to bol začiatok blížiacej sa krízy.

Znie to ako paradox, že práve v čase najväčšieho dopytu a popularity sa spoločnosť dostala do problémov, no čelila výzve, ktorá sa týka mnohých rýchlo rastúcich firiem na Slovensku.

Sedačka z brúsenej kože Royce
zdroj: Startitup/Milénium - Luxusná sedačka Royce z brúsenej kože s relaxačným výsuvom. Výrobca vie implementovať aj elektrické masážne prvky.

Rodinnú firmu reštartovala mladšia generácia

Výroba nestíhala, cenotvorba bola nesprávna, náklady za nájom kamenných prevádzok boli privysoké. To vyústilo až do hraničnej situácie na prelome rokov 2010 a 2011, keď sa firma zadlžila a takmer skrachovala. Peter Šípoš však bol presvedčený o svojom produkte a vďaka svojej húževnatosti a podpore rodiny túto krízu prekonal.

Aby však firma prežila, museli sa zatvoriť všetky kamenné predajne okrem dvoch. Biznis operácie sa museli kompletne reštrukturalizovať a na naliehanie mladšej generácie aj zdigitalizovať. 

Syn Jakub takmer 2 roky spolupracoval s developerskou spoločnosťou, aby vytvoril na mieru prispôsobený interný systém, ktorý zefektívnil dennodenné operácie, predaj a účtovníctvo. Ďalšou dôležitou zmenou bola aj lepšie nastavená cenotvorba, prispôsobená výrobe zameranej na kvalitu a nie na kvantitu.

„Môj otec tomu spočiatku neveril, ale nenechal som sa odbiť a presvedčil som ho, že to potrebujeme, a on nakoniec uznal, že to bolo nevyhnutné,“ vysvetľuje Jakub Šípoš.

Firme trvalo päť rokov, kým sa dostali z finančných problémov spôsobených nekontrolovanou expanziou, no dnes právom patrí medzi lídrov na trhu. 

Zamestnanci sú súčasťou rodiny

Spoločnosť Milénium vždy nachádzala stabilnú oporu aj vo svojich zamestnancoch, ktorých môže oprávnene považovať za súčasť svojej rodiny.

Vo firme Šípošovcov je osobný prístup k práci a zamestnancom prvoradým. Je to filozofia otca a zakladateľa firmy.

Podporuje ich vo všetkých životných situáciách, a aj preto sa jedna na druhú stranu môže vždy spoľahnúť. Dalo by sa povedať, že je to rodinná firma, a to nie len z dôvodu, že v nej pracujú dve generácie. 

Napríklad jedna z „core“ zamestnankýň, ktorá sa starostlivo venuje ručnému strihaniu látok pre sedačky, je súčasťou rodiny už 24 rokov. Jej kolega montážnik pracuje vo firme viac ako 14 rokov. 

Predajca v bratislavskom showroome sa vo firme zamestnal hneď po ukončení školy a do dnešného dňa pracuje v tomto rodinnom biznise už 18. rok.

Vianočný darček pre rodinu

Pri príležitosti 30. výročia založenia firmy sa vedenie Milénium rozhodlo renovovať svoje prevádzky v Bratislave a Trnave. 

Súčasťou osláv je aj 40 % zľava na všetky vystavené sedačky. To isté platí aj pre sedačky objednané online.

Pri objednaní tovaru do 31. 10. 2023 výrobca garantuje dodanie do Vianoc.

„Každá sedačka je jedinečná, robíme ju na centimeter presne. Nevyrábame verzie napríklad 3 m alebo 3,20 m, ale naozaj presne podľa rozmerov, ktoré si klient želá. Nie je to svetový štandard a takýchto spoločností je veľmi málo,“ vysvetľuje Jakub Šípoš.

Startitup/Milénium - Sedacia súprava na mieru v ateliéri v Skyparku
zdroj: Startitup/Milénium - Sedacia súprava na mieru v ateliéri v Sky parku. Jednoduchý a praktický dizajn je vhodný do bytov a menších rodinných domov.

 

V dnešnej dobe má Peter Šípoš stále posledné slovo pri veľkých investíciách spojených napríklad s otváraním nových prevádzok.

Väčšinu svojej zodpovednosti prenechal svojim dvom synom, z ktorých Jakub sa venuje riadeniu firmy, obchodu a marketingu. Jeho brat Peter Šípoš ml. má na starosti výrobu a je garantom kvality, pretože jeho rukami prejde každý jeden produkt. 

Vďaka rovnomerne delegovaným povinnostiam, novému internému systému a väčšiemu dôrazu na kvalitu namiesto kvantity sa spoločnosti v súčasnosti darí a pomaly plánuje expandovať na domácom aj medzinárodnom trhu.

Milénium Šípoš - Sedačka Brick Leg
zdroj: Milénium - Jednoduchý dizajn sedačky Brick Leg zapadne do každého interiéru.

Popri náročnom pracovnom živote si však rodina môže nájsť čas aj na súkromie. Ale ako to chodí takmer v každej rodinnej firme, primárnou témou je vždy biznis alebo sa to naň zvrhne.

„Toto je taká Achillova päta rodinných firiem, pretože my akúkoľvek tému rodinnú, súkromnú, osobnú vždy aj tak prekrútime na prácu. Keď bude po nás bude nastupovať ďalšia generácia, tak budeme radi, že s nami budú pracovať. Ale toto je vec, ktorú by sme možno chceli aj oddeliť, pretože je pre nás naozaj náročné hovoriť aj o niečom inom,“ hovorí Jakub Šípoš s úsmevom.

Aktuálne vo firme pracuje 19 interných zamestnancov a 15 externých živnostníkov, z ktorých všetci zohrávajú neoceniteľnú úlohu pri dosahovaní spoločných cieľov.

Rodinný podnik Milénium v budúcnosti plánuje rozšíriť svoje prevádzky najmä na Slovensku a v Česku, no plánujú aj expanziu do iných krajín EU. Sedačky a postele od rodiny Šípošovcov si môžeš pozrieť tu →

Luxusná posteľ Milénium Cube Green.
zdroj: Startiup/Milénium - Rodina dnes vyrába nielen sedačky. Luxusná posteľ Cube Green sa vynikajúco hodí do spálne veľkého rodinného domu.

Najnovšie videá

Trendové videá