Rozhovor s tvorcami ChemPlay: Bratislavskí tínedžeri spravili z učenia chémie zábavu!
- Ak máš dobrý nápad a šikovnú hlavu, vek nehrá absolútne žiadnu úlohu. Ivana Kravárová a Adrián Hegedüš mali len 14 rokov, keď vytvorili prvú verziu svojej stolnej hry ChemPlay. Dnes majú o dva roky viac, v rukách skvelý produkt a veľkú budúcnosť pred sebou.
- Ak máš dobrý nápad a šikovnú hlavu, vek nehrá absolútne žiadnu úlohu. Ivana Kravárová a Adrián Hegedüš mali len 14 rokov, keď vytvorili prvú verziu svojej stolnej hry ChemPlay. Dnes majú o dva roky viac, v rukách skvelý produkt a veľkú budúcnosť pred sebou.
Ahojte, zabŕdli ste do niečoho, čo mnoho študentov nemusí – chémia. Prečo chémia a ChemPlay?
Po nudnej teórii v úvode školskej chémie prišla konečne Chémia. Bolo to učivo, kde sme sa mali naučiť základy anorganického názvoslovia, prvé vzorce. Oboch nás to chytilo. Po pár hodinách nás ale začalo nudiť neustále opakovanie už prebratej látky. Vtedy sme sa začali prehrabávať v učebniciach a na internete. Sami sme si hľadali informácie o učive, ktoré nás ešte len čakalo. Chceli sme sa už posunúť ďalej, naučiť sa niečo nové, ísť dopredu rýchlejšie.
Chémia nás očarila svojimi možnosťami a jasnými pravidlami. Keď sa obzrieme, už ani nevieme, či nás viac bavila chémia ako taká, alebo to pátranie a samostatné objavovanie informácií na internete. Žiaľ, máte pravdu v tom, že drvivá väčšina detí chémiu naozaj nemusí. Väčšinu odradí práve nekonečné suché “školské vysvetľovanie“, nie chémia ako taká. Preto vznikla aj hra ChemPlay, kde sa základy môže každý naučiť hrou. Chceli sme zmeniť systém.
Povedzte nám niečo o sebe, ako ste sa dali dokopy a ako vznikla myšlienka stvoriť niečo ako ChemPlay?
Sme spolužiaci od štvrtého ročníka základnej školy, takže sa poznáme už dlho a dobre. Spojil nás záujem o chémiu. Boli sme v ročníku jediní, ktorých nadchla. To bol dôvod, že školskú prácu na tému anorganická chémia sme sa rozhodli robiť spoločne. Vedeli sme, že ani jeden z nás sa nebude priživovať na tom druhom. Do tejto práce sme mali dať aj nejaký vlastný prínos, aby to neboli len zosumarizované encyklopedické informácie. Uvažovali sme nad pokusmi, ale zároveň sme chceli vymyslieť niečo vlastné, originálne. Skĺbili sme dve veci. Každého viac baví učiť sa pri hre, ako sa len drviť teóriu z učebnice a naši spolužiaci mali s chémiou problém, takže riešenie bolo jasné – bude to chemická hra. Keď sme na spolužiakoch otestovali prvú verziu ChemPlay, uvedomili sme si, že to bol dobrý ťah.
„S chémiou majú deti problémy a bolo by dobré s tým niečo urobiť.“
Váš projekt si všimli aj v médiách, úspešne ste sa zúčastnili viacerých súťaží, ktoré majú v startup komunite veľmi zvučné meno. Čo vám táto pozornosť dala?
Pre nás bolo prekvapivé hlavne to, že sme sa v dnešnom online svete plnom aplikácií dokázali medzi množstvom startupov presadiť offline a zároveň vzdelávacím produktom.
A čo nám to dalo?
Máme možnosť robiť osvetu tomu, že s chémiou má väčšina detí v školách problémy a niečo by bolo dobré s tým robiť. Každou našou účasťou v súťažiach pribúdajú ľudia, ktorí zisťujú, ako jednoducho sa základy chémie dajú vysvetliť aj naučiť a vidia v tom zmysel.
My sme vďaka úspechom v súťažiach dostali veľa možností učiť sa nové veci. Kedysi sme robili len na vývoji svojej hry. Dnes sa učíme o stratégiách, budovaní tímov, riešení konfliktov, marketingu a všeličom inom. Sú to vlastne základy podnikania. Naučili sme sa projekt kvalitne odprezentovať tak, aby nám poslucháči po prvej minúte nezaspali. Dostali sme veľmi veľa rád od mentorov, ale aj zbehlejších súťažiacich. Všeobecne startup akcie a súťaže sa vždy nesú v úplne super atmosfére. Aj napriek tomu, že ide o súťaže, “konkurenti“ si radia, vymieňajú kontakty, skúsenosti a hlavne si jeden druhému doprajú úspech. To je vždy skvelý pocit a zaujímavá skúsenosť.
Dá sa to všetko spolu stíhať? Škola, ChemPlay, nejaké záľuby?
Všetko sa dá, ak to naozaj chcete. Škola bola a stále je na prvom mieste. Tá naša je náročná a dáva nám veľa. ChemPlay sa venujeme vo voľnom čase. Záľuby sme museli výrazne obmedziť, ale stojí to za to. Naučili sme sa čas plánovať tak, aby sme stíhali učenie, hru aj kamarátov. Napríklad vieme, že ak ideme robiť na projekte, skôr ako o polnoci neskončíme, ani keby sme veľmi chceli. Preto sme si obidvaja na ChemPlay vyhradili všetky piatky. Na druhý deň totiž nemusíme vstávať do školy. Ak sa nejaký voľný čas objaví aj inokedy, vždy je na projekte čo robiť.
Ok, máte v rukách perfektný produkt. Ale čo s ním? Školy? Domácnosti?
Vďaka. Hru chceme dostať hlavne do škôl, aby sa decká chémiou nemučili, ale sa ju naučili. Veríme, že ich to bude motivovať, aby sa jej venovali viac. Aj my sme si prešli nudnou teóriou základov chémie a dali by sme vtedy čokoľvek za to, aby hodiny boli živšie.
Podľa reakcií rodičov a menších detí sa hra uživí aj v rodinách. Tí malí, ktorí sa v škole chémiu ešte neučia, nemajú predsudky, že je strašná. Skôr ju obdivujú ako výsadu starších. Na prezentáciách už prváci na ZŠ pátrajú v periodickej tabuľke a ani si neuvedomujú, čo všetko sa s ľahkosťou učia.
„Hru chceme dostať hlavne do škôl, aby sa decká chémiou nemučili, ale sa ju naučili.“
Každý sa nás pýta, či a kde si hru môžu kúpiť. Zatiaľ sa to nedá, pretože ju treba ešte vyrobiť. Existujú len testovacie prototypy. Zháňame peniaze, s ktorými nám už pomohlo niekoľko sponzorov, ale stále nemáme potrebnú sumu. Aj preto sme sa rozhodli pre crowdfundingovú kampaň, ktorú sme rozbehli na StartLab.sk. Pointou je, že z menších príspevkov od jednotlivcov sa pokúsime získať väčšiu čiastku na výrobu hry. Súčasťou kampane je aj možnosť si ChemPlay „predkúpiť“, alebo hru darovať nejakej škole. Zatiaľ to ide dobre a veríme, že si jednu hru zaobstaráte aj vy ☺
Podpor ChemPlay na StarLabe príspevkom kliknutím sem.
A čo bude ďalej? Chcete produkt posúvať k dokonalosti? Alebo máte v pláne aj niečo ďalšie?
Dá sa vôbec niečo doviesť k dokonalosti? Napríklad terajšia verzia hracieho plánu ChemPlay je už šesťdesiata deviata a už vieme, že bude číslo 70. Začiatkom októbra sme v Čechách dostali super nápad, ako v didaktickej verzii veľmi jednoduchým spôsobom do hry ešte viac zapojíme aj vizuálnu pamäť. Pri každom testovaní a prezentovaní sme vždy dostali nejaký nový nápad, ale zistili sme, že takto sa postupovať do nekonečna nedá. To by sme hru nikdy nevydali. Takže 70-tkou to skončí.
Okrem toho, že plánujeme rozšíriť offline verziu ChemPlay na Slovensku a v Čechách, radi by sme sa presadili aj v ďalších krajinách. Veď základy chémie sa učia všade a ako sme zistili, aj v Španielsku, Belgicku alebo Rakúsku s ňou majú deti podobné problémy.
Napriek tomu, že 99% detí aj opýtaných učiteľov preferuje pre vyučovanie našu offline verziu, plánujeme aj vývoj mobilnej a počítačovej aplikácie. Bolo by super, keby sa mohli deti hrať aj na diaľku, z rôznych kútov sveta a navzájom si odovzdávať skúsenosti, vedomosti, motivovať sa v štúdiu učiva aj mimo školských osnov. Bolo by super, keby sa mohol hrať Slovák so Španielom, Maďar s Dánom a pod.
Hra má už dnes dve verzie, didaktickú na učenie a súťažnú. Na školách si tak budú môcť aj zasúťažiť. To by sme chceli kopírovať aj v aplikácii. Pravidlá máme, deťom sa to páči, tak prečo to neskúsiť?
Takým tichým snom je organizácia postupovej súťaže ChemPlay na celoštátnej úrovni. Ďalším a celkom reálnym plánom je vytvoriť podobné hry aj na iné predmety, vieme už ako na to. V hlavách už máme konkrétne riešenia. Brzdia nás „už len“ peniaze na ChemPlay.
Ste súčasťou Impact Inkubátora, kde pôsobia viaceré zaujímavé startupy a mentormi sú skúsení ľudia. Čo vám takáto možnosť priniesla?
Vzhľadom na náš vek je obohatením rozhovor s každým, koho v Inkubátore stretneme. Ak nám ponúka a dáva svoje skúsenosti, nedá sa to odmietnuť. A to sa týka mentorov aj iných startupistov. Pred Impact Inkubátorom sme už prešli Impact Academy pri súťaži SIA Slovakia a mentoringom sme si prešli aj v Prahe, v súťaži Nápad roku. Zistili sme, že všetky rozbiehajúce sa projekty majú podobné problémy. V Impact Inkubátore sú projekty v rôznych fázach. Viacerí už prešli tým, čo nás ešte len čaká, ale aj naopak. Vieme si navzájom poradiť, pomôcť a povedať svoj názor. Informácie a úprimné názory zvonku sú cenné, tak isto aj povzbudenie keď sa nič nedarí.
Vďaka mentorom sme sa na veľa vecí začali pozerať úplne inak. Zistili sme, že cesta od nápadu po jeho realizáciu je dlhá a zložitá. Je dobré, že máme pri sebe mentora, ktorý nás usmerňuje. Nedá sa vymenovať, do akých všelijakých oblastí sme v Inkubátore zabŕdli. Je toho veľmi veľa. V poslednom čase sa ale stále častejšie pozastavujeme nad tým, že riešime úplne iné veci, ako naši kamaráti.
„Ak má učiteľ medzery, žiaci ho prekuknú“
Čo si myslíte, že nášmu školstvu chýba? Ak by ste mali tú možnosť, čo by ste zmenili?
Hodnotiť slovenské školstvo všeobecne – to by bolo od nás asi veľmi odvážne. Boli sme ale sklamaní, keď sme sa napríklad stretli s učiteľom, ktorý práve skončil vysokú školu a nevedel odpovedať na otázky študentov a nedokázal vysvetliť učivo.
Ak má učiteľ veľké medzery, hlavne starší žiaci ho rýchlo „prekuknú“ a tak okamžite stráca rešpekt. Nedokáže byť vzorom a autoritou. Z toho vznikajú horšie vzťahy medzi študentmi a učiteľom. A to nie je atmosféra, ktorá by v škole mala byť. Samozrejme, nie všetci sú takí.
Čo by sme zmenili?
Výber študentov pedagogiky. Študovať by ju mali len tí, ktorí majú prácu s deťmi naozaj radi a majú s ňou už nejakú predchádzajúcu skúsenosť, napr. z táborov a tak. Uvedomujeme si, že ich práca je naozaj ťažká. Zaujímavé ale je, že ľudskí a otvorení učitelia, ktorí aj vedia čo učia, si autoritu aj úctu získavajú ľahko a komunikovať s nimi nie je žiadny problém.
Bolo by skvelé, keby všetky školy mali moderné labáky a učebné pomôcky, ktoré sa dajú vidieť na webe a ktorými by učitelia dokázali deti na hodine zaktivizovať. Alebo by vysoké školy mohli viac spolupracovať so strednými a základnými školami. Videli sme že sa to dá, keď sme boli na súťaži v Pardubiciach. Školy by mali mať k dispozícii viac peňazí. Pri našich prezentáciách ChemPlay učitelia ochkajú, ako by hru chceli, ale nemajú na ňu peniaze. Aj to bol dôvod, prečo sme našu crowdfundingovú kampaň postavili tak, že ľudia môžu hru školám darovať.
Máte 16 rokov a stvorili ste niečo, čo sa mnohým nikdy nepodarí. Hrá podľa vás vôbec vek nejakú úlohu? Dal vám to niekto niekedy pocítiť?
Ak máte dobrý nápad, nezáleží na tom, či máte desať, alebo päťdesiat rokov. Ľudia síce vek vnímajú, ale hlavný je projekt, ktorý sa snažíte presadiť. Ak je dobrý, uchytí sa, ak nie, treba skúsiť niečo nové.
Mnohí na nás na začiatku pozerali ako na exotické ovocie, ale po čase nás už všetci brali ako seberovných. V súťažiach sme sa asi menej strážili, viac sme sa vedeli uvoľniť, občas sme si dovolili porotu šokovať tým, že sme si trošku zavtipkovali. Videli sme, že to nikto nečakal. Medzi dospelými to už asi nie je zvykom. Ale zafungovalo to dobre. Ako mladší sme možno mali istú výhodu v tom, že spraviť niečo zmysluplné v nižšom veku a presadzovať sa vo svete dospelých predsa len nie je celkom bežné.
S vašou kreativitou môžete v budúcnosti dosiahnuť veľké veci. Aj vy môžete byť tými, ktorí posunú našu krajinu opäť o kus vpred. Prezraďte nám niečo zo svojich snov, či cieľov :)
Opäť o kus vpred? To je pekné. Kreativita je v každom z nás a je na nás, koľko jej zo seba vydolujeme a na čo ju využijeme. Každý dokáže spraviť svoj krok, ktorý krajinu posunie. Ak by sa nám podarilo aspoň trochu zmeniť školstvo, boli by sme radi.
Dnes v ňom chýba aktivita. Každý si píše poznámky a učí sa kvôli testom. Ale čo keby sa už od základnej školy vytvoril väčší priestor pre otázky? Každý človek je zvedavý, čo je hlavný predpoklad vedeckej kariéry. Treba v tom podporiť už deti – čo najskôr. K tomu by sme chceli prispieť aj my tvorbou hier na rôzne predmety.
Okrem tvorby didaktických hier chceme úspešne dokončiť strednú školu a neskôr univerzitu. Konkrétnu predstavu ešte o budúcnosti nemáme, ale radi by sme išli vedeckou cestou. Zaujímavá je chémia, medicína, farmácia, biológia… možností je veľa. Uvidíme, čo prinesie čas.
Čo by ste odkázali niekomu, kto má nápad, no možno váha a má o sebe pochybnosti?
Zabudnite na pochybnosti. Skúste to. Ak máte nápad a veríte mu, tak sa doňho pustite. Odporúčame ešte s niekým, aby ste si navzájom pomáhali, kontrovali, oponovali, robili kompromisy. Aj nápadov je tak viac. Niekedy možno budete váhať, či to stojí za to, ale ak vydržíte, neskôr zistíte, že to malo význam. Možno sa nápad nevydarí, ale skúsenosti vám ostanú.
Nájdite ľudí, ktorí vám vašu prácu aj skritizujú. Oni sú tí, ktorí vás budú posúvať ďalej. Chvála a tľapkanie po pleci vás poteší, ale neposunie dopredu tak ako úprimné pripomienky. Vyzbrojte sa trpezlivosťou a nájdite odvahu ukázať ľuďom váš výtvor. Pripravte sa na to, že bude veľmi veľa momentov, kedy to budete chcieť zabaliť. Ak však je na projekte niečo, čo Vám robí radosť, určite vydržte.
Aj my sme raz hore, raz dolu a tiež ešte nemáme vyhraté, lebo financií na výrobu stále nemáme dosť. Preto každého, komu sa ChemPlay páči a chce pomôcť učiteľom, deťom aj nám, chceme osloviť.
Podporte projekt na www.startlab.sk/chemplay!