Rusi ním „ovládnu“ Arktídu: Najnovší gigantický jadrový ľadoborec prelomí ľad s hrúbkou až 2,8 metra

  • Najnovší ruský jadrový ľadoborec má výtlak 33 540 ton
  • Patrí ku kľúčovým nástrojom Ruska na zabezpečenie dominancie v Severnom ľadovom oceáne
  • Najnovší ruský jadrový ľadoborec má výtlak 33 540 ton
  • Patrí ku kľúčovým nástrojom Ruska na zabezpečenie dominancie v Severnom ľadovom oceáne

Rosatomflot, ruská štátna spoločnosť, ktorá sa špecializuje na prevádzku a správu jadrových ľadoborcov, má v súčasnosti v prevádzke osem ľadoborcov s jadrovým pohonom, čo je najvyšší počet od čias Sovietskeho zväzu. Informuje web The Barent Observer.

Stavba jadrového ľadoborca Yakutia zo série projektu 22220 trvala štyri a pol roka. Je vyrobený prevažne z komponentov ruskej výroby. Západný export komponentov bol zastavený po invázii Ruska na Ukrajinu.

Impozantné parametre

Yakutia je schopná prelomiť ľad s hrúbkou až 2,8 metra, čo jej umožňuje sprevádzať lode cez ťažko prístupné oblasti Arktídy. Jej variabilný ponor umožňuje operácie v hlbokých aj plytkých vodách, čím zvyšuje jej univerzálnosť.

Ľadoborec disponuje impozantnými technickými parametrami. Na dĺžku má 172,7 metra a na šírku 35 metrov a prevádzkový ponor 9 metrov.

Výkon umožňujú dva jadrové reaktory RITM-200, každý s výkonom 175 MW. Píše portál Interesting Engineering. S hmotnosťou 33 540 ton a životnosťou 40 rokov je stavaná na dlhodobé využitie v strategických a hospodárskych misiách. Trup plavidla je vyrobený z ocele odolnej voči korózii a je chránený pred tvorbou ľadu a priľnavosti ľadu.

Testovanie sa uskutočnilo vo Fínskom zálive začiatkom decembra. Koncom decembra bol ľadoborec dodaný spoločnosti Rosatomflot.

Projekt 22220

Projekt 22220 je kľúčovou súčasťou ruskej stratégie rozvoja Arktídy, ktorá zahŕňa využívanie Severnej morskej cesty (NSR) ako hlavnej dopravnej tepny medzi Európou a Áziou. Okrem Yakutie zahŕňa táto trieda ľadoborce Arktika, Sibir a Ural. Spoločnosť Rosotam si v rámci projektu objednala sedem ľadoborcov, ďalšie jednotky sú naplánované alebo vo výstavbe.

Na jej sesterskej lodi Čukotka stále prebiehajú stavebné práce. Hotová by mala byť v roku 2026. Do roku 2030 majú byť dokončené ďalšie dva jadrové ľadoborce, o ktorých bolo rozhodnuté, že budú niesť mená Leningrad a Stalingrad. Tieto plavidlá umožnia zvýšiť objem prepravovaného nákladu cez NSR, ktorý v roku 2024 dosiahol rekordných 38 miliónov ton. 

Táto séria jadrových ľadoborcov zohráva dôležitú úlohu pri realizácii ambiciózneho ruského cieľa využiť Severnú morskú cestu ako hlavnú obchodnú trasu medzi Áziou a Európou. ArktikaSibir a Ural už drvia ľad pozdĺž Severnej námornej cesty hlavne preto, aby sa na trh dostal ruský export LNG.

Severná morská cesta sa stáva čoraz atraktívnejšou alternatívou pre globálnu lodnú dopravu, najmä v dôsledku topenia ľadov a snahy o skrátenie tradičných námorných trás. Yakutia pomôže Rusku zvýšiť svoje kapacity na prepravu tovarov, vrátane energetických zdrojov a nerastných surovín, čím sa upevní pozícia NSR ako dôležitej logistickej tepny.

Symbolický dátum

Rusi slávnostne vztýčili vlajku na svojom novom ľadoborci 28. decembra 2024 v Petrohrade. Slávnostného aktu sa zúčastnili predstavitelia ruskej vlády, priemyslu a jadrovej energetiky. Ruský prezident Vladimir Putin poslal pozdrav účastníkom ceremónie a poukázal na dôležitosť ľadoborcov pre ambície Rusov na Arktíde.

Som presvedčený, že ľadoborec Yakutia posilní schopnosti domácej jadrovej flotily, prispeje k riešeniu kľúčových mnohostranných výziev, ktorým čelí národné hospodárstvo, a ďalej upevní postavenie Ruska ako námornej veľmoci,píše sa v oficiálnom vyhlásení prezidenta.

Slávnostné vztýčenie vlajky sa konalo 65 rokov po tom, čo bol z lodenice vo vtedajšom Leningrade vypustený prvý ľadoborec Sovietskeho zväzu s jadrovým pohonom Lenin.

Ten sa stal prvým povrchovým civilným plavidlom na jadrový pohon na svete a dnes kotví v Murmansku. Je z neho múzeum otvorené pre verejnosť. Prvým plavidlom s atómovým pohonom bola americká ponorka Nautilus.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: The Barent Observer, Interesting Engineering

Najnovšie videá

Trendové videá