Rusi sa chceli pochváliť nahrávkou, ako Patriot netrafil „pekelnú kačku“. Omylom prezradili dôležitú vec

  • Rusi zverejnil dramatickú nahrávku súboja bombardéra Su-34 s raketami systému Patriot
  • Pilotovi bombardéra sa podarilo uniknúť, nahrávka však prezradila dôležité veci
su-34 vs patriot
U.S. Army/David Rincon, Flickr/Dmitry Terekhov
  • Rusi zverejnil dramatickú nahrávku súboja bombardéra Su-34 s raketami systému Patriot
  • Pilotovi bombardéra sa podarilo uniknúť, nahrávka však prezradila dôležité veci

Suchoj Su-34, prezývaný ako „pekelná kačka“ vďaka svojmu neobvykle tvarovanému nosu, patrí k najväčším problémom pre Ukrajincov. Tento dvojmiestny bombardér je zodpovedný za neustály prílev ruský rakiet a bômb, ktorými Rusi zasypávajú ukrajinské mestá a pozície. Problémom sú hlavne letecké pumy KAB, ktoré vďaka korekčnej súprave Rusi vypúšťajú bez toho, aby opustili ruský vzdušný priestor.

Nemožno sa preto čudovať, že pre ukrajinskú vzdušnú obranu sú Su-34 cieľom číslo jedna. Svedčí o tom aj nedávna nahrávka, ktorá zachytáva súboj amerického systému protivzdušnej obrany Patriot a Suchoj Su-34.

Defence 24 pripomína, že nahrávka je dôkazom, prečo sú zostrelenia ruských lietadiel včasného varovania Berieva A-50 významné.

Práve vďaka tomuto vzácnemu lietadlu sa podarilo pilotovi „pekelnej kačky“ uniknúť. Nahrávka zachytáva komunikáciu pilota č. 754 a operátora lietadla včasného varovania Berieva A-50. Pilot bol zrejme na radary Patriotov upozornení jednak prístrojmi svojho stroja, jednak vďaka lietadlu A-50, ktoré slúži ako „oči“ pre ruské letectvo.

Operátor zadal pilotovi pokyny, ako sa vyhnúť raketám, ktoré na neho vystrelili systémy Patriot. Na celej nahrávke je cítiť nervozitu pilota bombardéra, ktorý spoločne s kolegom bojuje o vlastný život. Pilot ťažko dýcha, miestami nadáva, nestíha na pokyny operátora reagovať a zmôže sa len na krátke odpovede.

Suchoj S-34

Bombardér Suchoj Su-34 je jedným z najnovších a najpokročilejších lietadiel v ruských vzdušných silách. Tento stíhací bombardér je známy svojím netradičným kokpitom. Je dvojmiestny, pričom obaja piloti sedia vedľa seba, namiesto obvyklého usporiadania za sebou.

su-34
zdroj: Flickr/Dmitry Terekhov

Pozoruhodným prvkom je aj predĺžený nos lietadla, ktorý mu vyniesol prezývky „Platypus“ (vtákopysk), „Káčatko“ alebo „Kačka z pekiel“. Nos je navrhnutý tak, aby znižoval rádiolokačnú odrazovú plochu, čo je jednou z charakteristík Stealth technológie. Lietadlo je schopné niesť veľké množstvo munície a bez nutnosti dotankovania dokáže preletieť až 1100 km. Má tiež schopnosť tankovať palivo počas letu. Cena jedného takéhoto stroja sa pohybuje okolo 50 miliónov dolárov.

Berievov A-50 je málo 

Vyhýbanie sa takýmto hrozbám patrí k základom výcviku každého vojenského pilota. V žiadnom prípade však nejde o ľahkú úlohu. Úhyb zahŕňa prudké klesanie, v prípade bombardéra Su-34 je to preťaženie 7 G. Ešte predtým musí bombardér vyprázdniť svoj náklad.

Manéver s ťažkým bombardérom je pre pilota náročný nielen psychicky, ale aj fyzicky. Útek trval okolo 6 minút a napokon bol úspešný, a to vďaka koordinácii s operátorom lietadla včasného varovania.

Nahrávka, ktorá má zrejme propagandistický cieľ, a tak ukázať ruskej verejnosti, že i americké rakety sa dajú poraziť, teda minula svoj cieľ. Namiesto toho sa stala cenným dôkazom toho, aké sú bombardéry a stíhačky závislé od „očí“ ruského letectva.

a-50
zdroj: Wikimedia/Mil.ru

Práve dve lietadlá včasnej výstrahy sa Ukrajincom podarilo zničiť nedávno. Prvé nad Azovským morom v januári, druhé o mesiac neskôr nad Krasnodarským krajom. Odhady, koľko Berievov A-50 ruskému letectvu ostalo, sa líšia, niektorí experti tvrdia, že funkčné ostávajú už len dva kusy, iní odhadujú ich počet na 6 až 8.

Jedno je isté tieto – počty nie sú dostatočné, aby pokryli potreby ruských vzdušných síl. Pre oblasť Ukrajiny by mohli stačiť, no celé územie Ruska nepokryjú. Navyše hrozí, že ich počet bude čoraz viac klesať, pretože ide o pomerne zastarané lietadlo pochádzajúce ešte z konca 70. rokov minulého storočia. Beriev A-50 musí lietať v kombinácii s Iljušin Il-22, ktoré slúži ako veliteľské lietadlo. Klesajúci počet lietadiel včasnej výstrahy by bol veľkým problémom pre ruských pilotov, nahrávka dokazuje, že i operovanie s ním je veľmi nebezpečné.

Rusi stratili už 20 % Su-34

Čo sa týka bombardérov Su-34, práve tieto lietadlá utrpeli najväčšie straty po lietadlách blízkej podpory Suchoj Su-24. Podľa analytikov z portálu Oryx, Ukrajinci zničili 30 lietadiel Su-34 a 32 lietadiel Su-24. Ide pritom len o straty, ktoré sú vizuálne potvrdené, skutočných strát tak môže byť ešte viac.

Ruské vzdušné sily pred vojnou disponovali približne 149 kusmi týchto bombardérov. Ukrajincom sa tak podarilo zničiť už 20 % bombardérov, ktorými Rusko disponovalo pred vojnou. Zničenie leteckej techniky je vždy veľmi bolestivý zásah. Lietadlo je časovo, technologicky aj finančne náročnejšie na výrobu ako taký tank. Nehovoriac o tom, že o život často prídu aj piloti, ktorých výcvik trvá roky.

Zdroje: Defence 24, Oryx

Najnovšie videá

Trendové videá