Ruská špionážna loď so špičkovým zariadením mala prerezať podmorské káble. „Vyšetrujeme závažnú sabotáž,“ tvrdí polícia

  • Káble spájajúce európske krajiny v Baltskom mori zrejme prerezal tanker napojený na Rusko
  • Disponuje špičkovou špionážnou technikou
Ruská špionážna loď Eagle S. Snímky, ktoré poskytla fínska polícia. Tanker Eagle S zrejme prerezal podmorské káble.
Ruská špionážna loď Eagle S. Snímky, ktoré poskytla fínska polícia. Tanker Eagle S zrejme prerezal podmorské káble. TASR/AP, Rajavartiosto
  • Káble spájajúce európske krajiny v Baltskom mori zrejme prerezal tanker napojený na Rusko
  • Disponuje špičkovou špionážnou technikou

Stále viac prstov ukazuje na Rusko a jeho hybridnú vojnu. Tak sa dá hovoriť o „záhadne“ prerezaných podmorských optických kábloch v Baltskom mori. Začiatkom decembra sa Európa pustila do vyšetrovania čínskej lode Ji Peng 3. Tá zrejme poškodila káble medzi Švédskom, Litvou, Nemeckom a Fínskom. Fíni 25. decembra pre rovnaké podozrenia zadržali ropný tanker Eagle S registrovaný na Cookových ostrovoch.

Zarážajúce je, že podľa dodatočných správ v jednom z najstarších týždenníkov sveta o lodnej doprave sa na palube lode našlo množstvo špionážnych zariadení. Lloyd’s List píše, že Eagle S mal na palube nainštalované vysielacie a prijímacie zariadenia. Šlo o účinnú techniku, pre ktorú sa experti domnievajú, že tanker je v skutočnosti ruská špionážna loď.

Oficiálne ide o obchodnú loď a tie takýmto drahým a špičkovým vybavením nedisponujú. Zariadenia navyše spotrebovali z lodného generátora toľko energie, že tanker opakovane trpel výpadkami prúdu. Ďalším nezvyčajným faktom je, že Eagle S ešte pred siedmimi mesiacmi poskytoval komerčné námorné služby.

Bežnejšie, než sa zdá

Rovnaká firma z Cookových ostrovov – súostrovia v Tichom oceáne a súčasti Novozélandského kráľovstva – vlastní aj tanker Swiftsea Rider. A ako píše Lloyd’s List, ten disponuje veľmi podobným vybavením.

Swiftsea Rider ale pláva pod vlajkou Hondurasu. Zaujímavé je, že obe lode sú prepojené priamo s Ruskou federáciou. Vlastnícke štruktúry sa viažu na troch spriaznených manažérov lodí, vrátane dvoch sankcionovaných vládou Spojeného kráľovstva za „podporu Putinovej vojnovej mašinérie“.

Tankery evidentne slúžia na obchádzanie západných sankcií. Spoločnosť ich zakúpila v rokoch 2022 až 2023, teda po začiatku nevyprovokovanej ruskej invázie na Ukrajinu. Ich prenájom sa viaže na ruského obchodníka s ropou Litasco.

Sabotáž

„Z našej strany vyšetrujeme závažnú sabotáž,“ cituje TASR riaditeľa fínskej kriminálnej polície Robina Lardota. Ten odkazuje na poškodené podmorské káble, čo mala spôsobiť loď Eagle S. „Podľa našich informácií spôsobila škodu kotva plavidla, ktoré je predmetom vyšetrovania.“

Lloyd’s List podotýka, že tanker mal v Baltskom mori spomaliť a ťahať kotvu okolo kábla. Dialo sa tak okolo poludnia 25. decembra, uviedla fínska polícia. Poškodiť mala dovedna štyri káble.

Anonymný zdroj poskytol týždenníku najmenej 60 dôverných dokumentov o Eagle S. Lloyd’s List obdržal aj previerkovú správu, ktorá načrtla mnohé bezpečnostné nedostatky objavené počas inšpekcie vykonanej v dánskych vodách.

Fínska colná služba po Vianociach oznámila, že zadržala náklad lode, ktorá je podľa predpokladov súčasťou tzv. tieňovej flotily starých tankerov prepravujúcich ruskú ropu v rozpore so sankciami.

Vlády Fínska a Estónska sa následne zišli na mimoriadnych rokovaniach a situáciu posudzovali. Podmorské káble mávajú v tomto regióne podozrivo často technické poruchy a výpadky spôsobené nehodami. V Baltskom mori došlo v posledných rokoch k viacerým podozrivým poruchám elektrických a telekomunikačných káblov a plynovodov.

Oprava 170-kilometrov dlhého elektrického kábla Estlink 2 trvá mesiace. Jeho prerušenie môže spôsobiť ťažkosti s dodávkami elektriny počas zimy, uviedla fínska spoločnosť Fingrid. V prevádzke medzi oboma krajinami je podľa nej od stredajšieho poludnia len kábel Estlink 1 s menšou kapacitou.

Estónsky minister zahraničných vecí Margus Tsahkna vo vyhlásení uviedol, že k poškodeniam podmorskej infraštruktúry v Baltskom mori dochádza tak často, že sa ich dá len ťažko považovať za nehody či dôsledok nedbanlivosti posádok lodí. Podľa jeho slov „musia byť pokladané za útoky proti našej kľúčovej infraštruktúre“.

V novembri boli vo švédskych vodách Baltského mora poškodené dva telekomunikačné káble. Jeden zabezpečuje internetové spojenie medzi Litvou a švédskym ostrovom Gotland, druhý spája fínsku metropolu Helsinki s nemeckým prístavným mestom Rostock. Prípad vyšetrujú úrady vo Švédsku, Fínsku, Nemecku a Dánsku.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroje: Lloyd, TASR

Najnovšie videá

Trendové videá