Ruské „lietajúce tanky“ dostali smrtiace vylepšenie. Zachytávajú ich fotografie
- Flotila útočných helikoptér Ka-52 zaznamenala na Ukrajine vysoké straty
- Rusi ich rozhodli vyzbrojiť novými senzormi, optikou, ale aj radarom
- Flotila útočných helikoptér Ka-52 zaznamenala na Ukrajine vysoké straty
- Rusi ich rozhodli vyzbrojiť novými senzormi, optikou, ale aj radarom
Helikoptéry dostali aj nový radar (šípka č. 3), ktorý sa na Ka-52 testuje. Má byť oveľa odolnejší voči rušeniu a zároveň má dlhší rozsah.
Nie je známe, či sa tieto vylepšené helikoptéry objavili na Ukrajine, alebo či operujú na základniach, z ktorých je vedený útok na Ukrajinu.
Rusko od začiatku vojny prišlo o 38 helikoptér Ka-52, odhaduje sa, že pred vojnou ich malo 133. Helikoptéra sa stále vyrába, ruský minister obrany Sergej Šojgu dokonca tvrdí, že jej produkcia sa zdvojnásobila. Ak je to pravda, tak ruské letectvo môže ročne získať približne 30 nových strojov.
Čo je Ka-52
Ide o moderný útočný vrtuľník ruskej výroby. Kamov Ka-52 „Alligator“, v kóde NATO: „Hokum-B“. Vrtuľník má prezývku „lietajúci tank“. Vrtuľník má významné pancierovanie, ale niektoré jeho časti sú pancierované len slabo, napríklad oblasť motora. Zraniteľný je tak aj voči ručným zbraniam.
Jeho vývoj sa začal v roku 1994, pričom jeho prvý prototyp vzlietol v roku 1997. Jeho sériová výroba sa začala v roku 2008. Okrem služby v ruskej armáde slúži aj ako exportný artikel, vlastní ho napríklad Egypt.
Military Today uvádza, že ide o dvojmiestnu verziu vrtuľníka Ka-50, ktorý bol používaný napríklad v čečenských vojnách. Konkrétne si Ka-52 od svojho predchodcu odniesol až 85 % kostry, častí, komponentov a systémov. Najväčšie zmeny oproti Ka-50 nastali v kokpite, pričom má širší nos.
V nose helikoptéry je umiestnený elektro-optický systém GOES-451, ktorý pozostáva napríklad z kamery, termokamery s dosahom 10 kilometrov. Má tiež laserový zameriavač s dosahom 14 kilometrov, ale aj varovný systém pred ožiarením laserom.
Jeho sedadlá sú vedľa seba. Obaja piloti majú plnú kontrolu nad vrtuľníkom. Takéto usporiadanie zjednodušuje obsluhu vrtuľníka počas boja. Umožňuje tiež použiť vrtuľník ako trenažér, pričom nie je potrebná špeciálna tréningová verzia. Obe sedadlá sú vystreľovacie, piloti sa tak môžu bezpečne katapultovať.
Stojí 16 miliónov
Vrtuľník má vylepšenú manévrovateľnosť, vďaka čomu patrí medzi najlepšie manévrovateľné helikoptéry na svete. Vrtuľník môže lietať s jedným vypnutým motorom.
Ka-52 je schopný operovať za každého počasia, pričom je určený na ničenie obrnených pozemných cieľov, živej sily, ale aj vzdušných cieľov. Taktiež môže poskytovať vzdušnú podporu, chrániť konvoje a hliadkovať. Slúžiť môže aj ako veliace stredisko pre vzdušné veliteľské stanovište pre skupinu vrtuľníkov. Poskytuje detekciu cieľov a koordinuje útoky.
Používať môže viaceré riadené aj neriadené strely určené na ničenie pozemných aj vzdušných cieľov. Cena Ka-52 sa pohybuje okolo 16 miliónov dolárov.
Okrem toho existuje aj verzia pre námorníctvo s názvom Ka-52K Katran. Vrtuľník bol špeciálne vyvinutý na prevádzku z obojživelných výsadkových lodí triedy Mistral. Má kratšie nástavce krídel a ďalšie úpravy pre námornú verziu.