Ruskej navigácii neveril, vzal si Garmin. Ukrajinci zajali Wagnerovca, prezradil aj, koľko zarába
- Ukrajinci pomocou systému Igla zničili lietadlo Su-25. Pilot padol do zajatia
- Vyšlo najavo, že nedôveroval ruskej navigácii, preto používal Garmin
- Ukrajinci pomocou systému Igla zničili lietadlo Su-25. Pilot padol do zajatia
- Vyšlo najavo, že nedôveroval ruskej navigácii, preto používal Garmin
Ukrajinská armáda zostrelila ďalšie ruské bojové lietadlo Su-25. Ukázalo sa, že lietadlo pilotoval žoldnier Wagnerovskej skupiny major Andrej Fedorčuk. Ten neveril ruskej navigácii, preto si zo sebou do kokpitu vzal navigáciu od americkej spoločnosti Garmin.
K zostreleniu lietadla malo dôjsť minulú sobotu (18. júna) pri Svetlodarsku pomocou MANPADS-u Igla. Ukrajinské sily mali následne vziať pilota majora Andreja Fedorčuka, ktorý sa katapultoval, do zajatia.
Pri výsluchu sa pilot priznal, že je členom takzvanej Wagnerovej skupiny, uvádza Ukrayinska Pravda. Ide o neslávne známu ruskú žoldniersku skupinu, ktorá sa nebráni ani zabíjaniu a mučeniu civilistov.
Igla
Igla je sovietsky prenosný protilietadlový raketový systém (MANPADS) vyvinutý počas 70. rokov minulého storočia. Odpaľuje sa z ramena.
Ako uvádza americká Ústredná spravodajská služba (CIA), Igla bola vyvíjaná ako úplne nový projekt. Má infračervený vyhľadávací a navádzací systém, ktorý jej dáva schopnosť zamerať sa na infračervené svetelné vlny vydávané motormi vo vzduchu.
Oproti systému Strela má výhodu vo voliteľnom systéme identifikácie priateľa alebo nepriateľa na zamedzenie streľby na spriatelené lietadlá. Má tiež dlhší dolet (až 5 200 metrov) a presnejšie navádzanie. Svojimi schopnosťami sa rovná a v niektorých oblastiach ich aj prevyšuje americký Stinger.
Za svoju účasť pri bojoch na Ukrajine mal dostávať plat 205-tisíc rubľov (takmer 3 500 eur). O Fedorčukovom prípade informoval na Facebooku šéfredaktor ukrajinského portálu Censor Jurij Butusov.
„Fedorčuk počas výsluchu vypovedal, že účelom jeho útoku bola podniková bašta ozbrojených síl Ukrajiny. Predtým podnikal nálety na bombardovanie ukrajinských miest,“ napísal Butusov.
Veril viac Garminu ako ruskému systému
Uviedol, že ruský pilot dúfa vo výmenu za ukrajinských zajatcov. Uvedomuje si však, že k výmene nemusí dôjsť, pretože nie je členom regulárneho vojska Ruskej federácie. Navyše si je vedomý, že za svoje činy môže byť tresne stíhaný.
Prípad Fedorčuka naznačuje, že Rusi môžu mať problémy aj s kvalifikovanými pilotmi, ktorých zrejme majú nedostatok.
Na celom prípade je najviac zarážajúce, že Fedorčuk údajne neveril ruskému navigačnému družicovému systému Glonass. Preto si mal do kokpitu vziať smartfón navigáciu od americkej firmy Garmin, ktorá využíva systém GPS. Garmin a smartfón mu mali poskytovať presnejšie informácie o polohe ako ruská navigácia.
„Zaujímalo by ma, koľko Garminov používajú ozbrojené sily Ruskej federácie a môžu Američania sledovať ich pohyb? Boli by to cenné údaje,“ pýta sa na svojom Facebooku novinár.
Práve Garmin je obľúbená značka nielen navigácií, ale aj hodiniek pre vojakov, námorníkov či pilotov. Posledným menovaným poskytuje i meranie hypoxie (nedostatok kyslíka v tele) či mapy, ktoré ich dovedú na najbližšie letisko v prípade, ak by zlyhal systém lietadla.
Hodinky Garmin však môžu predstavovať aj bezpečnostné riziko. Defence News upozorňuje, že pomocou nich sa Rusi pokúšajú vystopovať a cieliť na ukrajinských vojakov na bojisku.
V roku 2018 vypukol škandál, keď sa ukázalo, že v aplikácii Strava je možné na mapách vidieť tajné základne americkej armády po celom svete v dôsledku toho, že vojaci okolo nich napríklad behali, uvádza Washington Post. I hodinky Garmin poskytujú možnosť prepojenia s aplikáciou Strava.
Výrobca hodiniek na príslušníkov ozbrojených síl myslí a poskytuje tajný mód či rýchle vymazanie pamäti.
Problém Rusov je v tom, že stále nezískali vzdušnú prevahu, myslia si Briti
Či už Rusi používajú Garmin, alebo nie, ich problémy na Ukrajine zrejme súvisia s neschopnosťou získať vzdušnú prevahu. Tvrdí to hodnotenie odborníkov z britských tajných služieb.
Je veľmi pravdepodobné, že táto skutočnosť je jedným z najdôležitejších faktorov zodpovedných za veľmi obmedzené úspechy Moskvy. Vo svojej pravidelnej správe o situácii na Ukrajine to v pondelok uviedlo britské ministerstvo obrany, uvádza agentúra TASR, ktorá sa odvoláva na agentúru DPA.
Rezort obrany v Londýne v správe zverejnenej na sociálnej sieti Twitter uvádza, že ruské letecké sily sa počas svojich manévrov dosiaľ skôr vyhýbali rizikám a nepodarilo sa im dosiahnuť vzdušnú prevahu.
Len zriedka sa im darí preniknúť hlboko za ukrajinské línie. To zvyšuje tlak na pozemné jednotky, čo spôsobuje ich čoraz väčšie vyčerpanie. Vedie to takisto k väčšiemu nasadeniu riadených striel, ktorých zásoby sa pravdepodobne zmenšujú.
Latest Defence Intelligence update on the situation in Ukraine – 20 June 2022
Find out more about the UK government’s response: https://t.co/HLNJBEbcJV
🇺🇦 #StandWithUkraine 🇺🇦 pic.twitter.com/FwRvFrbyLb
— Ministry of Defence 🇬🇧 (@DefenceHQ) June 20, 2022
Rusko má síce k dispozícii bojaschopné lietadlá, jeho sily však nie sú patrične vycvičené na operácie, ktorých súčasťou sú moderné stroje, uvádza britský rezort obrany.
Ruský letecký výcvik sa totiž podľa neho zrejme mnohé roky sústredil viac na to, aby zapôsobil na vysokopostavených členov armády, a nie na výcvik dynamických scenárov nasadenia rozličných jednotiek.
Moskva obviňuje Londýn, ktorý od začiatku ruskej invázie z 24. februára pravidelne poskytuje informácie o bojoch, z cielenej dezinformačnej kampane.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Ukrayinska Pravda, Defence News, TASR, CIA, Washington Post