Rusko je s nami vo vojne, šokuje špičkový generál z USA. Nekalou činnosťou ohrozuje Európu

  • Rusi rušia signál GPS, čo spôsobuje problémy v leteckej doprave
  • Ide o ohrozenie európskej bezpečnosti, tvrdia krajiny NATO
  • Odpoveď Aliancie je ale neistá
Ben Hodges, Vladimir Putin. Rušenie GPS
U.S. Army/Charles Rosemond. TARS/AP, Gavriil Grigorov
  • Rusi rušia signál GPS, čo spôsobuje problémy v leteckej doprave
  • Ide o ohrozenie európskej bezpečnosti, tvrdia krajiny NATO
  • Odpoveď Aliancie je ale neistá

Ruská federácia je známa svojimi hybridnými operáciami, ktoré zahŕňajú sabotáže či ovplyvňovanie verejnej mienky a volieb. Momentálne činnosť Rusov spôsobuje výpadky signálu GPS po celom Pobaltí, tvrdia experti, ale aj Litva a Estónsko.

Rušenie signálu GPS podľa pobaltských krajín vážne ohrozuje bezpečnosť leteckej dopravy, čo vyústilo do viacerých incidentov, kedy museli byť lietadlá odklonené z cieľového letiska na iné. Estónsko dokonca zaznamenalo prvé pozastavenie leteckého spojenia.

Letecký dopravca Finnair zrušil lety z hlavného mesta Helsinki do estónskeho mesta Tartu. Finnair lietal túto trasu šesťkrát do týždňa, no momentálne sú lety pozastavené do 31. mája.

„Postupy priblíženia na pristátie, ktoré sa v súčasnosti používajú na letisku Tartu, sú založené na signáli GPS, ktorý je rušený,“ uvádza Finnair vo vyhlásení.

Výpadok GPS je problém hlavne pre malé letiská, ktoré sa spoliehajú výlučne na tento systém. Väčšie letiská disponujú napríklad radarmi, podobnými, aké využívajú armády. Tartu ale takýmito radarmi nedisponuje a už dvakrát museli byť lietadlá odklonené na iné letisko.

Podľa expertov rušenie signálu prichádza práve z Ruska. „Rušička GPS ovplyvňujúca lietadlá okolo Estónska sa nachádza v Rusku, približne na polceste do Petrohradu z Narvy v Estónsku,“ uviedol na sociálnej sieti X nezávislý švédsky expert na leteckú dopravu Markus Jonsson.

Provokácia či útok?

Samotnú ruskú dopravu ovplyvňuje toto rušenie len málo, Rusi používajú na navádzanie lietadiel vlastný navigačný systém Glonass. Okrem expertov je o ruskej vine presvedčené aj Estónsko či Litva. Tallinn si dokonca minulý týždeň predvolal ruského veľvyslanca.

Rušenie signálu GPS sa objavuje prakticky od roku 2022, keď spustilo Rusko vojnu na Ukrajine. V poslednej dobe sa ale objavuje čoraz častejšie.

Rušenie sa dotklo aj služobnej cesty ministra obrany Veľkej Británie Granta Shappsa, ktorého lietadlo letelo nad Poľskom v blízkosti ruskej exklávy Kaliningrad, ktorá sa nachádza medzi Litvou, Poľskom a Bieloruskom. Aj Londýn obvinil z rušenia signálu práve Rusko.

Piloti vojenských lietadiel USA, ktorí sa pohybujú v Pobaltí, sú vybavení zároveň hodinkami pre letcov od spoločnosti Garmin. Hodinky kombinujú navigáciu GPS a využívajú aj ruský Glonass a európsky Galileo. Ak piloti zaznamenajú rušenie GPS, dokážu sa pohybovať pomocou ostatných dvoch systémov.

F-16 JASSM
zdroj: U.S. Air Force/Michael Jackson

Americký generál vo výslužbe Ben Hodges pre nemecký denník Bild uviedol, že je to dôkaz, že Rusko je vo vojne so Západom.

„Rusko je s nami vo vojne, aj keď si to neuvedomujeme,“ uviedol Hodges, ktorý v minulosti velil americkej armáde v Európe.

Súhlasí aj Arkady Moshes, ktorý pôsobí ako riaditeľ ruských programov na Fínskom inštitúte medzinárodných vzťahov. Expert tvrdí, že ide o hybridnú vojnu, ktorú Rusko vedie so Západom už roky.

„Vo Fínsku je tento vývoj vnímaný ako súčasť hybridnej vojny, ktorú Rusko vedie proti krajinám NATO už pekných pár rokov,“ uviedol pre Deutsche Welle.

NATO má prostriedky, ako odpovedať

Otázkou ale ostáva, ako na túto činnosť odpovie Severoatlantická aliancia (NATO).

Slawomir Debski, ktorý pôsobí ako predseda Poľského inštitútu medzinárodných vzťahov uvádza, že NATO vie adekvátne odpovedať, ale neurobí to.

Rusko zámerne provokuje Alianciu, „sonduje jej možnú reakciu, snaží sa pochopiť, ako bude NATO konať v situácii veľkej regionálnej krízy“, dodal Debski.

Jednou z možností, ako zareagovať, by mohla byť blokáda železničnej dopravy z Kaliningradu cez Litvu. V minulosti Vilnius zablokoval prepravu sankciovaného tovaru cez svoje územie. Na tlak Európskej komisie napokon z blokády ustúpil. Teraz tak do Ruska putujú napríklad zbrane po území členskej krajiny NATO a Európskej únie.

Debski tvrdí, že blokáda Kaliningradu je ako odpoveď Aliancie nepravdepodobná. Ako aj v minulosti, keď Komisia ustúpila, aj teraz by panovali obavy, že Rusko bude považovať tento akt za vyhlásenie vojny. Napriek tomu, že vojenské schopnosti Kaliningradu boli degradované kvôli vojne na Ukrajine, stále predstavujú hrozbu. Rusi majú mať v exkláve napríklad systémy balistických rakiet krátkeho doletu Iskander, schopné niesť jadrové hlavice.

V Aliancii sa zrejme tiež nenájde zhoda na odpovedi, keďže súhlasiť by museli všetci členovia a niektorí nebudú chcieť situáciu eskalovať kvôli hybridným útokom.

Zdroje z prostredia NATO však tvrdia, že rušenie GPS patrí k problémom, ktoré najviac znepokojujú krajiny a ohrozujú európsku bezpečnosť. Ďalšími sú kybernetické útoky a sabotáže, ktoré sa aktuálne odohrávajú na území Európy.

Spravodajské služby NATO varovali, že Rusi sa chystajú útoky zintenzívniť, pričom zahŕňať majú bombové ataky, podpaľačstvo či útoky na kritickú infraštruktúru. Rusi si podľa zistení rozviedok nelámu hlavu ani so stratami na životoch civilistov.

Zdroje: Bild, Deutsche Welle

Najnovšie videá

Trendové videá