Rusko sa rozhodlo vzkriesiť legendu sovietskej éry. Pamätá si ju mnoho Slovákov
- Značka Moskovič opäť ožije
- Impulzom na jej obnovu bol odchod Renaultu z Moskvy
- Značka Moskovič opäť ožije
- Impulzom na jej obnovu bol odchod Renaultu z Moskvy
Automobilka Renault oznámila odchod z ruského automobilového trhu. Starosta Moskvy preto ihneď zareagoval a deklaroval, že táto továreň bude použitá na reštart zaniknutej značky áut Moskvič zo sovietskej éry. Informuje CNN.
Moskvič, ktorý je mimo bývalého Sovietskeho zväzu a jeho satelitných krajín málo známy, bol založený okolo roku 1930 a fungoval až do roku 1991. Rovnako ako mnohé značky áut z krajín komunistického bloku, aj Moskvič zápasil s problémami s kvalitou, uvádza Moskvič klub.
Výroba sa skončila, keď sa Sovietsky zväz rozpadol a západné automobilky, ako Renault, sa presťahovali. Časť bývalej továrne Moskvič bola znovu otvorená v roku 2005 ako spoločný podnik medzi Renaultom a mestom Moskva.
Renault tiež vlastnil kontrolný podiel v Avtovaze, materskej spoločnosti populárnej ruskej automobilovej značky Lada. Renault si však naďalej nechal otvorenú možnosť neskoršieho návratu na ruský trh.
„Zahraničný vlastník sa rozhodol zatvoriť továreň moskovského Renaultu. Je to ich právo, nemôžeme však dovoliť, aby niekoľko tisíc ľudí zostalo nezamestnaných. Preto som sa rozhodol zaevidovať závod ako majetok mesta a obnoviť výrobu osobných automobilov pod historickou značkou Moskvič. V roku 2022 obraciame novú stránku v histórii Moskviča,“ napísal starosta Moskvy Sergej Sobyanin v blogovom príspevku.
Spoločnosť si chce dať tú námahu, aby v továrni pracovali všetci súčasní zamestnanci závodu. Továreň sa tiež pokúsi získať väčšinu automobilových dielov od ruských firiem.
Podľa Sobyaninovho blogového príspevku začne továreň s výrobou konvenčných automobilov poháňaných benzínom, ale časom prejde na výrobu elektrických áut. Sobyanin však nespresnil, aké modely vozidiel sa budú v bývalej továrni Renault pod názvom Moskvič.
Začiatky v roku 1929
Automobilka s pôvodným označením KIM sa začala budovať v roku 1929 na moskovskom predmestí. Už o rok neskôr z nej začali vychádzať automobily Ford A a Ford AA, ktoré sa montovali z dovážaných dielov. V nasledujúcich rokoch sa produkcia premenila na typy GAZ-A a GAZ-AA.
Až v roku 1939 sa začal rodiť vlastný typ vozidla. Mal byť určený pre široké masy sovietskych občanov a vzorom pre jeho konštruktérov sa stal Ford Prefect. Mal dvojdverovú karosériu s dĺžkou necelé štyri metre a poháňal ho štvorvalec s objemom 1,2 litra a výkonom 26 koní.
https://twitter.com/alcarbon68/status/971751740843479042
Traduje sa, že pôvodný tvar prednej časti kritizoval samotný Stalin, a tak musela byť upravená. Na podobu tohto vozidla a samozrejme všetkých ďalších, ktoré nasledovali.
Nová etapa nastala krátko po skončení druhej svetovej vojny. V auguste roku 1945 dostala automobilka nové meno – MZMA. Do jej hál sa nasťahovali výrobné linky, ktoré v rámci vojnovej koristi priviezli vojaci z automobilky Opel.
Na konci nasledujúceho roku sa tu vyrábali automobily, ktoré akoby z oka vypadli modelu Opel Kadett K 38. Označovali sa však Moskvič 400. Pod kapotu tohto automobilu sa montoval agregát so zdvihovým objemom štyroch valcov 1 023 cm3.
Bol schopný vyprodukovať výkon 23 konských síl. To postačilo vozidlu na maximálnu rýchlosť 90 km/h. V ďalších rokoch k sedanu pribudla dodávka a polokabriolet. Celkom sa typu 400 do roku 1956 vyrobilo skoro štvrť milióna kusov.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: Moskvič klub, CNN, Bloomberg