S kúpou auta sa oplatí počkať. Po tomto dátume ušetríš aj tisíce eur
- Pokiaľ počkáš pár mesiacov, kúpa a registrácia nového auta ťa vyjde lacnejšie
- Čím je automobil ekologickejší, tým menej zaplatíš za jeho registráciu
- Pokiaľ počkáš pár mesiacov, kúpa a registrácia nového auta ťa vyjde lacnejšie
- Čím je automobil ekologickejší, tým menej zaplatíš za jeho registráciu
Pokiaľ sa v priebehu nasledujúcich troch mesiacov rozhodneš pre kúpu a registráciu nového vozidla, na registračnom poplatku pre štát prídeš od 30 eur až po 2 900 eur, v závislosti od výkonu automobilu, uvádza SME.
Podľa pôvodného návrhu novely malo dôjsť k zníženiu správneho poplatku pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, o 70 percent. Poslanci však predložili viacero pozmeňujúcich návrhov s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov.
Aj za Porsche či Ferrari zaplatíš maximálne 1 000 eur
Poslanec SaS Marián Viskupič v marci predstavil pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Kremského, Kuriaka, Vašečku, Libu a Vonsa, ktorým sa dopĺňa zákon o správnych poplatkoch. Viskupič navrhol, aby bol maximálny poplatok 1 000 eur, s účinnosťou od 1. júla 2023.
Na 88. schôdzi parlamentu povedal, že zákon, v ktorom malo platiť, že sa poplatky za vozidlá budú pohybovať v sume od 33 do 3 900 eur, sú zlým riešením a nemali by sa 1. apríla 2023 dostať do platnosti.
Tento návrh sa mu podarilo presadiť, čo svojím podpisom odobrila aj prezidentka. Novela nadobudne účinnosť od 1. júla tohto roku a na plánované zmeny sa môžeš bližšie pozrieť v tabuľke nižšie.
Najmenej platia majitelia 16 a viac rokov starých áut s najnižším možným výkonom, teda pod 80 kilowattov. Registrácia ich stojí 33 eur, hoci podľa vzorca by malo ísť o ešte nižšiu sumu. Zákon však stanovuje práve takúto minimálnu výšku poplatku.
Rovnakú sumu zaplatí aj majiteľ nového auta s výkonom do 80 kw. S rastúcimi kilowattmi však poplatok postupne rastie tak, že napríklad za nové rodinné kombi či SUV s bežným výkonom okolo 120 kilowattov majiteľ platí už 360 eur.
Medzi 121 až 165-kilowattovými motormi, čo je výkon dynamickejších, ale stále nie športových áut, sa poplatok šplhá od 530 po 1 100 eur. Tabuľka končí výkonom športových vozidiel nad 254 kilowattov so sadzbou 3 900 eur.
Od júla zápis áut pre všetky tieto kategórie výrazne zlacnie. Aj za najvýkonnejšie autá ako Porsche, Ferrari, nové aj staré 20 rokov zaplatí pri registrácií majiteľ najviac 1 000 eur.
Čím ekologickejšie, tým nižšia registrácia
Zmena je spôsobená novým zákonom o správnych poplatkoch, ktorý od letných prázdnin zavádza úplne nový prístup štátu k tomu, kto by mal platiť vyššie a kto nižšie poplatky za prihlásenie vozidla.
Predtým platilo, že čím je auto novšie a silnejšie, tým je jeho registrácia drahšia. Pôvodná úprava totiž vychádzala z predpokladu, že by mal štátu za zápis zaplatiť viac človek, ktorý si môže dovoliť zadovážiť si nové a možno aj výkonnejšie vozidlo.
V dôsledku toho platili najnižší poplatok noví vlastníci 16 a viac rokov starých áut vyrobených podľa starších emisných noriem. Aj v novom systéme platí, že za výkon si majiteľ priplatí, avšak o desiatky až stovky eur menej, ako to bolo predtým.
Nový systém sa zakladá na tom, že čím je vozidlo ekologickejšie, teda novšie, a čím ekologickejší je jeho pohon, od nafty a benzínu cez hybridy až po elektrické vozidlá, tým bude cena za jeho registráciu nižšia.
Vieme, koľko maximálne zaplatíš
O tom, že Prezidentka SR Zuzana Čaputová podpísala novelu zákona o správnych poplatkoch v piatok 31. marca, sme ťa informovali v tomto článku. TASR o tom informoval Jozef Matej, riaditeľ odboru komunikácie Kancelárie prezidenta SR. Od polovice roka sa budú poplatky za prepis auta na nového majiteľa počítať inak.
Novelou sa zmení počet výkonových kategórií motora s priaznivejšími sadzbami pre poplatníkov a zmierni sa výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá, aby sa znížilo ich poplatkové zaťaženie.
Výsledkom bude zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku prostredníctvom násobenia hodnôt z oboch tabuliek, čo bude efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok, ako uviedli navrhovatelia.
Keďže naďalej platí pravidlo, že nový majiteľ musí vozidlo prihlásiť do evidencie do 30 dní, na lacnejší registračný poplatok už nemôžu dosiahnuť tí, ktorí si auto kupujú teraz. Pokiaľ by po kúpe chceli počkať s prihlásením do evidencie do prvého júla, celá transakcia by sa im napriek lacnejším poplatkom od júla predražila.
Premeškaním mesačnej lehoty na prihlásenie kúpeného auta by totiž musel pri zápise predložiť aj potvrdenie o kontrole originality auta, ktoré zvyčajne stojí od 80 do 100 eur a v čase zápisu nesmie byť doklad starší než 15 dní.
SME uvádza, že vychádzajúc z celkových počtov mesačne registrovaných áut za minulý rok by tak v júni na lacnejší zápis mohlo čakať zrejme šesť až osemtisíc nových majiteľov vozidiel.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroje: SME, archív Startitup, TASR