„Šanca na prežitie je takmer nulová.“ Šéf leteckej spoločnosti reaguje na tragédiu v Južnej Kórei

  • Čo stálo za tragédiou na letisku Muan?
  • Daniel Ferjanček z Go2Sky priblížil, ako minimalizovať riziko podobných nehôd
image (10)
TASR/AP, Ahn Young-joon , Startitup
  • Čo stálo za tragédiou na letisku Muan?
  • Daniel Ferjanček z Go2Sky priblížil, ako minimalizovať riziko podobných nehôd

29. decembra sa na letisku Muan v Južnej Kórei odohrala tragická letecká havária. Ako sme ťa informovali v tomto článku, lietadlo spoločnosti Jeju Air, vracajúce sa z Bangkoku, pri pristávaní zišlo z dráhy a narazilo do steny.

Havária si vyžiadala 179 obetí a prežili len dvaja členovia posádky. O príčinách nehody a jej dôsledkoch sme sa rozprávali s výkonným riaditeľom leteckej spoločnosti Go2Sky, Danielom Ferjančekom.

Čo mohlo prispieť k havárii

„Podľa zverejnených informácií sa lietadlo mohlo počas priblíženia na pristátie zraziť s kŕdľom vtákov,“ uviedol Daniel Ferjanček. Ako vraví, vtáci sú pre lietadlo bezpečnostným rizikom, pretože môžu poškodiť trup, mechanické časti a predovšetkým motory. „Vták dokáže tak poškodiť motor, že prestane fungovať sám, alebo ho musí vypnúť posádka.“

Ferjanček tiež zdôraznil, že poškodenie podvozku je vážnym problémom a že lietadlo nie je konštruované na pristátie bez vysunutého podvozku.

V tomto prípade však podvozok nemusel byť vysunutý zámerne. Vysunutý podvozok vzhľadom na svoju veľkosť vytvára veľký aerodynamický odpor, čo je v prípade nefunkčných motorov ďalší problém, s ktorým sa musel pilot vysporiadať.“

Šance na prežitie a ľudský faktor

„Šanca na prežitie je takmer nulová,“ vyjadril sa Ferjanček, pričom dodal, že je malý zázrak, že prežili dvaja ľudia. Ako dodáva, vo všeobecnosti je veľmi malá šanca, že cestujúci prežije nehodu, pri ktorej dôjde k nárazu na zem alebo do pevnej prekážky a následnej deštrukcii lietadla.

Podľa dostupných informácií boli preživší členovia posádky nájdení na chvoste lietadla, jedinej časti, ktorá zostala nepoškodená.

Potom je tu ľudský faktor, ktorý spôsobuje až 80 % leteckých nehôd. „V tomto prípade mohol zohrať svoju úlohu, ale vyzerá to tak, že minimálne poslednú fázu letu pred nehodou – pristátie bez podvozku – pilot zvládol perfektne. Či predtým urobil jedno alebo reťaz chybných rozhodnutí, ukáže vyšetrovanie.“

Ferjanček vysvetlil, že vek lietadla ako taký nezohráva významnú úlohu, pokiaľ je lietadlo správne udržiavané.

„Lietadlá sú udržiavané podľa pokynov výrobcu, ktoré zohľadňujú aj vek lietadla. Čím staršie lietadlo, tým viac údržbových úloh sa vykonáva. V tomto prípade malo lietadlo 15 rokov, čo nie je pre leteckú dopravu nič neobvyklé.“

Ako minimalizovať riziko podobných nehôd?

„Postupy sa modifikujú vtedy, keď je známa príčina nehody,“ povedal Ferjanček.

Dodal, že v tomto prípade vieme zatiaľ len to, že došlo k stretu lietadla s vtákmi, lietadlo mohlo mať problémy s výkonom motorov a pristávalo bez podvozku a vysunutej mechanizácie krídel. „Toto všetko sú situácie, na ktoré je pilot trénovaný. Základným opatrením je preto kvalitný výcvik posádky.“

Pozostalí obetí kritizovali úrady za oneskorené poskytovanie informácií. Keď šéf miestnych hasičov oznámil, že väčšina cestujúcich nehodu neprežila, v hale plnej príbuzných zavládol hlasný plač. Identifikácia obetí bola komplikovaná, keďže záchranári museli využívať odtlačky prstov.

Havária na letisku Muan je smutnou pripomienkou, že aj napriek moderným technológiám a vysokým štandardom v letectve môžu nastať nepredvídateľné situácie.

Vyšetrovanie tejto nehody poskytne dôležité poznatky pre zlepšenie bezpečnosti v budúcnosti. Kým sa však nezistia presné príčiny, ostáva táto tragédia symbolom ľudskej zraniteľnosti tvárou v tvár prírodným a technickým výzvam.

Čítajte viac z kategórie: Zahraničie

Zdroj: Startitup

Najnovšie videá

Trendové videá