Satelitné snímky odhalili morského obra. Rusi stavajú na okupovanom Kryme obojživelnú bojovú loď
- Pokračujú vo výstavbe svojej prvej obojživelnej útočnej lode novej generácie
- Ide o jednu z najväčších lodí svojho druhu
- Pokračujú vo výstavbe svojej prvej obojživelnej útočnej lode novej generácie
- Ide o jednu z najväčších lodí svojho druhu
Na okupovanom Kryme pokračuje výstavba prvej ruskej obojživelnej útočnej lode triedy Ivan Rogov (Projekt 23900) v lodenici Zaliv. Ukrajinský portál Defense Express zverejnil satelitnú snímku z nešpecifikovaného zdroja, o ktorej sa hovorí, že bola zhotovená na „jar 2025“.
Portál The War Zone (TWZ) následne získal ďalší obrázky od spoločnosti Maxar Technologies, ktorý ukazuje pokrok za posledný rok.
Satelitné snímky zo začiatku roka 2025 a z novembra 2024 odhaľujú výrazný posun – trup je už takmer kompletný a viditeľné sú výrezy pre výťahy medzi palubami. Lodi však stále chýba letová paluba a ostrovná nadstavba.
Jedna z najväčších lodí
Trieda Ivan Rogov má nahradiť francúzske obojživelné lode triedy Mistral, ktoré Rusko pôvodne objednalo, ale po anexii Krymu v roku 2014 Francúzsko dohodu zrušilo.
Defence Express odhaduje, že Projekt 23900 má výtlak až 44 000 ton, dĺžku približne 220 metrov a šírku 40 metrov, čím sa radí medzi najväčšie lode tohto typu na svete. Je navrhnutý na prepravu až 16 vrtuľníkov, šiestich výsadkových člnov, 75 vozidiel a 900 vojakov. Na palube sa očakáva nasadenie vrtuľníkov série Ka-27/29 a Ka-52, hoci nie sú vylúčené ani drony či budúce stroje so schopnosťou vertikálneho štartu.
Napríklad trieda America amerického námorníctva tiež vytlačí takmer 44 000 ton pri plnom naložení. Nie je jasné, či číslo výtlaku, ako aj očakávaný ponor odrážajú ruskú loď s typickou bojovou záťažou alebo bez nej.
Lode triedy Ivan Rogov budú multifunkčné – okrem bojových úloh ich možno využiť aj na humanitárne a záchranné misie, prípadne ako nemocničné plavidlá. Ich flexibilita a potenciál robia z Projektu 23900 dôležitú súčasť budúcej štruktúry ruského námorníctva, aj keď jeho dokončenie zostáva neisté.
The Ukrainian military publication Defense Express revealed satellite images showing progress on Russia’s new flagship, „Ivan Rogov,“ under construction in occupied Kerch, Crimea.
This vessel will surpass the sunken cruiser „Moskva“ in size and capacity, accommodating up to 900… pic.twitter.com/ffwwswOkJ8
— WarTranslated (@wartranslated) April 3, 2025
Strategický význam Krymu
Hoci výstavba lodí Ivan Rogov začala ešte pred inváziou na Ukrajinu, dnes je úzko spätá s ruskou snahou rozšíriť svoje námorné kapacity. Projekt čelí mnohým komplikáciám, vrátane západných sankcií, ktoré zasiahli ruský lodiarsky a obranný priemysel, a najmä samotnú lodenicu Zaliv.
Zároveň sa ukazuje strategický význam teplovodného prístavu na Kryme, ktorý Moskva považuje za kľúčový pre svoje ambície na mori. Všetky štyri sovietske lietadlové lode triedy Kyjev, ako aj Admirál Kuznecov (a jej nedokončená sesterská loď, ktorá bola nakoniec dokončená v Číne ako Liaoning), boli postavené práve v ukrajinských lodeniciach.
Ukrajinské útoky na lodenicu spomalili
Výstavba lodí ako Ivan Rogov priamo ilustruje snahu Ruska obnoviť podobné kapacity na svojom území, hoci za cenu vysokého rizika – lodenica Zaliv bola už viackrát cieľom ukrajinských raketových a dronových útokov.
Ukrajinské útoky na ciele na Kryme, najmä s použitím munície s dlhším doletom, sa v posledných mesiacoch podľa TWZ spomalili. Rusko tiež pracuje na posilnení svojej vzdušnej, raketovej a inej obrany na polostrove.
🇷🇺ZALIV SHIPYARD – KERCH🇷🇺
0.3m📷 from 2 July 2024 (fyi, @MrFrantarelli)Looks to be some progress on Pr 23900 Ivan Rogov (newest 🇷🇺Amphibious Assault Ship)
Also appears that Askold (Karakurt Class) is all wrapped up and ready to be transported for repairs elsewhere https://t.co/fiD4ChUow6 pic.twitter.com/uVqvoZn2I9
— MT Anderson (@MT_Anderson) July 8, 2024
Zatiaľ nie je jasné, prečo Ukrajina doteraz nezasiahla rozostavanú loď Ivan Rogov.
„Je trochu zvláštne, že Ukrajinci sa už nezamerali na loď triedy Ivan Rogov. Jedným z faktorov by mohlo byť, že existuje väčší dopyt po zdrojoch potrebných na zasiahnutie plavidla,“ píše portál TWZ s tým, že zastavenie prác na Ivan Rogov by malo skutočné dôsledky pre ruské námorníctvo, ako aj propagandu, na druhej strane by zvýšilo morálku armády Ukrajiny.
Údržba veľkých hladinových lodí je výzvou aj pre ruské námorníctvo. Po tom, čo sa jediný plávajúci suchý dok v Rusku, ktorý bol dostatočne veľký na to, aby sa do neho zmestil Kuznetosv, potopil pri nehode v roku 2018, suchý dok v námornej lodenici Sevmorput musel byť značne rozšírený. Aj keď je teraz späť vo vode, je stále tvorenou otázkou, kedy by sa nosič mohol vrátiť do flotily.
Dokončenie lode bude čeliť výzvam
V súčasnej podobe sa očakáva, že prvá loď triedy Ivan Rogov bude dokončená až v roku 2027, o dva roky neskôr, ako sa pôvodne plánovalo. Aj bez akéhokoľvek narušenia tejto práce v dôsledku prebiehajúceho konfliktu na Ukrajine sa ešte len uvidí, či Zaliv dokáže tento harmonogram dodržať.
Ochromujúce americké a ďalšie medzinárodné sankcie uvalené na Rusko po invázii na Ukrajinu mali okrem iného významný vplyv na obranný a lodiarsky priemysel krajiny.
Čítajte viac z kategórie: Zahraničie
Zdroje: Defense Express, The War Zone