Schválené! Najbohatší Čech kupuje Markízu. Kto je Petr Kellner
- Európska komisia dáva obchodu zelenú. Markíza či Nova už o pár dní budú v rukách najbohatšieho Čecha
- Prečo sa tohto obchodu niektorí obávajú
- Kto je Petr Kellner a v čom všetkom má prsty
- Európska komisia dáva obchodu zelenú. Markíza či Nova už o pár dní budú v rukách najbohatšieho Čecha
- Prečo sa tohto obchodu niektorí obávajú
- Kto je Petr Kellner a v čom všetkom má prsty
Európska komisia dáva najbohatšiemu Čechovi Petrovi Kellnerovi a jeho finančnej skupine PPF zelenú. Už o pár dní, 13. októbra 2020, prejdú dvaja televízni lídri Slovenska a Česka – televízia Markíza a televízia Nova (s tým aj ich všetky stanice Dajto, Doma, Nova Sport…) – do Kellnerových rúk.
Spoločsnosť PPF, ktorej takmer 99%-ným vlastníkom je jej zakladateľ Peter Kellner, kúpila za vyše 2 miliardy dolárov väčšinový podiel v CME (Central European Media Enterprises) od americkej spoločnosti AT&T. Najbohatší Čech tak získava do rúk nie len televíziu Markíza, Nova a ich stanice, ale aj médiá v Bulharsku, Rumunsku a v Slovinsku.
Niektorí sa však tohto obchodu obávajú či špekulujú, na čo sú najbohatšiemu i jednému z najvplyvnejších Čechov v rukách silné médiá. A v čom všetkom má najbohatší Čech Petr Kellner ešte prsty?
Námietky a prečo obchod riešila Európska komisia
Keď niekto mocný kupuje médiá, vždy to vyvoláva isté obavy a otázku – na čo? Predsa len, médiá nie sú v porovnaní s inými typmi podnikania považované za až také výnosné, aby sa trebárs nejaký miliardár za nimi obzeral, povedia si spochybňovači tejto zaujímavej kúpy. Niektorými je to vnímané ako ďalší krok k úplnej kontrole moci, nielen toho, čo sa deje, ale i toho, čo a ako sa o tom hovorí.
Petr Kellner sa však snaží uistiť, že kúpa médií je len čisto ekonomická záležitosť, získanie ďalšieho zdroja peňazí, čím sa snaží odstrániť pochybnosti a špekulácie, ktoré niektorým vŕtajú v hlave. „Sledujeme predovšetkým cieľ doplniť náš telekomunikačný biznis v strednej a východnej Európe. Chceme využiť synergie medzi tvorbou mediálneho obsahu a jeho distribúciou,“ vysvetľuje český miliardár v tlačovej správe.
A práve aj v poslednom spomínanom – spojenie mediálneho obsahu a jeho distribúcie – vidia tiež niektorí podozrenie. Český boháč a jeho PPF vlastní služby, ktoré televízny obsah prinášajú na televízne obrazovky – trebárs O2 TV. Európska komisia tak riešila podozrenie, že by tieto služby zrazu začali nejakým spôsobom uprednostňovať televíziu Nova či Markíza, ktoré budú mať rovnakého majiteľa.
Peter Kellner vlastní toho veľa, naozaj veľa, podniká v rôznych oblastiach, ku ktorým sa tu postupne dostaneme. Isté obavy nad kúpou médií vyjadrili aj viaceré firmy z dotknutých krajín, ktoré sú v podnikaní konkurenciou Petrovi Kellnerovi a jeho firmám. Obávajú sa, že by nedostávali taký marketingový, reklamný priestor a naopak Peter Kellner si bude môcť ľahko posilniť cez vlastné médium ten svoj.
„Komisia prišla k záveru, že tieto možné obavy nie sú opodstatnené… Je naopak motiváciou PPF udržať širokú dostupnosť staníc… Subjekt, ktorý vznikne spojením PPF a CME, by nebol schopný a ani ekonomicky motivovaný k tomu, aby prestal dávať reklamní čas konkurentom PPF,“ vyjadrila sa k jednotlivým obavám Európska komisia. Nič teda už nebráni tomu, aby najbohatší muž v Česko-Slovensku, dostal o pár dní spomínané televízie do svojich rúk.
Pekne od začiatku… pred podnikaním
Petr Kellner sa narodil v roku 1964 – teda má 56 rokov – na severozápade Čiech, v Libereckom kraji. Dnes podľa dostupných zdrojov žije na okraji Prahy v obci Vrané nad Vltavou.
Vyštudoval v 80. rokoch Strednú ekonomickú školu v Liberci a potom Vysokú školu ekonomickú v Prahe. Svoje prvé pracovné skúsenosti zbieral v podniku zahraničného obchodu v Prahe či ako asistent produkcie vo Filmovom štúdiu Barrandov – čiže k médiám si pričuchol už hneď na začiatku.
Príležitosť menom „privatizácia“
Jeho biznis príbeh začína často tým, ako Kellner kedysi predával kopírky. Išlo údajne o výnosný biznis, no Kellner mal oveľa vyššie ambície.
Ako aj u iných dnešných českých a slovenských milionároch, kľúčovým sa ukázalo dobre zorientovanie sa a využitie časov privatizácie – keď sa po páde komunizmu/ zmene režimu občas za „drobné“ predávali súkromníkom dovtedy štátne firmy a fabriky.
Prvým z kľúčových rokov je 1991, keď Kellner spolu s ďalšími dvomi parťákmi (Maděryč a Vinkler) spoluzakladá dnešné PPF – odvodené od „prvý privatizačný fond.“ Úloha bola jednoduchá: prilákať v tejto novej dobe investorov, ich peniaze (resp. ich kupónové knižky, s ktorými ste mohli vtedy privatizovať a získať tak podiely vo firmách) a spolu získavať, čo to pôjde.
Aby investorov prilákali, potrebovala sa začínajúca PPF ukázať a spraviť si reklamu. 40 miliónov korún im vtedy na zviditeľnenie a rozbehnutie dali, teda požičali, manažéri štátneho sklárskeho podniku Sklo Union Jaroslav Přerost a Štěpán Popovič – za to sa stali členmi predstavenstva PPF. V reklamnom spote PPF hral vtedy napríklad aj herec Josef Dvořák.
Všetko fungovalo podľa predstáv a zrodená PPF postupom času spravovala miliardy korún od množstva rôznych investorov. Zrodil sa finančný obor, ktorý ešte porastie… Petr Kellner svojich dvoch spoluzakladajúcich spoločníkov neskôr vyplatil, hoci podľa Milana Vinklera, ktorý bol v 1994 zatknutý (a nie naposledy), ho Kellner z biznisu skôr vytlačil.
Ďalší krok k zrodu miliardára
Druhým kľúčovým rokom v zrodení najbohatšieho Čecha (i Čecho-Slováka vôbec) je 1996, kedy PPF kúpila 20%-ný podiel Českej pojišťovny. Jej aktíva vtedy prevyšovali hodnotu 100 miliárd českých korún. PPF postupne svoj podiel v poisťovni zväčšovala, až v roku 2001 získala od štátu aj poslednú akciu a ovládla ju celú.
Špekuluje sa, do akej miery pomohla tomuto veľkému obchodu česká vláda, konkrétne vtedajší minister financií Ivan Kočarník, ktorý sa neskôr stal predsedom predstavenstva samotnej Českej pojišťovny.
Svet poisťovní Kellnera a jeho PPF zaujímal i za hranicami Čiech, obzvlášť vo východnej Európe (Rusko, Ukrajina, Bielorusko), kde sa mu podarilo získať niekoľko ďalších poisťovní. Spolu s talianskou Assicurazioni Generali – najväčšia poisťovňa Talianska a jedna z najväčších na svete – založila česká PPF v roku 2008 spoločný európsky poisťovací holding, cez ktorý ovládali viaceré poisťovne po Európe, no PPF postupne svoje aktíva v holdingu rozpredala (niektoré si nechala) a v roku 2013 z neho vystúpila.
Práve zisk Českej pojišťovny považujú mnohí za moment, kedy sa Kellner dostal naozaj medzi elitu, a že práve svet poisťovní z neho spravil jedného z najúspešnejších a najbohatších Čechov. No tu jeho podnikateľské chute a ambície ani z ďaleka neskončili a poisťovne tvoria iba zlomok jeho nemalého podnikateľského portfólia.
Impérium všehochuti. Banky, reality, lokomotívy i liečivá
Pozrime sa, v čom ďalšom Petr Kellner so svojou PPF ešte podniká: Cez známu spoločnosť Home Credit, v ktorej PPF vlastní takmer 90% akcii, požičiava ľuďom peniaze za úroky v 10 krajinách, vrátane Slovenska. Svoju dcérsku spoločnosť založila Home Credit (teda Kellner a jeho PPF) aj v USA, kde požičiava peniaze na mobilné telefóny.
PPF nájdeme napríklad aj za projektom Zonky, kde „ľudia požičiavajú ľuďom.“ Suma, ktorú si už Česi cez Zonky požičali, dosahuje podľa zonky.cz 13 miliard korún a stále rastie.
Český finančný žralok má takmer od svojho začiatku i vlastnú banku – PPF banka. V rukách má taktiež Air Bank a Monetu. A vo svete bankovníctva dnes PPF nájdeme pôsobiť aj na Britských ostrovoch, kde vlastní viac ako tretinový podiel v Clear Bank.
Samozrejme, kto by s takým budgetom neinvestoval aj do nehnuteľností? PPF ich predáva po západnej Európe, v ruských mestách, ale dokonca až v ďalekej Číne. V Česku jej mimochodom patrí napríklad známa O2 aréna.
PPF Petra Kellnera je dobre známou aj v telekomunikačnom svete. V Čechách finančnému gigantovi patrí najväčší telekomunikačný operátor krajiny – O2: „Podiel skupiny PPF v O2 Czech republic je 81,06%. V súčasnosti prevádzkuje takmer osem miliónov mobilných a pevných liniek. So svojou službou O2 TV je operátor zároveň najväčším prevádzkovateľom internetového televízneho vysielania v Česku,“ píše sa na stránke PPF.
A ako tomu bolo aj vo svete poisťovní či bankovníctva, PPF sa českými hranicami teda neobmedzuje. V roku 2018 kúpila za takmer 3 miliardy eur od nórskeho Telenoru mobilných operátorov na Balkáne a v Maďarsku.
Podiel má v internetovom obchode Mall, či v úspešnom porovnávači cien Heuereka. Vvo výrobe vlakov a električiek vo firme Škoda Transformation či na severe Európy, vo Fínsku, vo firme Transtech. Výskume liečiv pre onkologických pacientov vo firme Sotio. V portfóliu má taktiež bane, poľnohospodárstvo či vyberanie mýta.
Podnikanie Petra Kellnera a jeho finančnej skupiny má naozaj široký záber. Ich rukami už prešlo, či sa v nich drží niekoľko veľkých firiem. „PPF pôsobí v Európe, Ázii a Severnej Amerike. Skupina vlastní aktíva dosahujúce takmer 49 miliárd eur,“ dočítate sa na stránke PPF.
Na zozname 100 najbohatších ľudí sveta nenájdeš žiadneho Slováka a len jedného Čecha – áno, je ním práve budúci vlastník Markízy Petr Kellner. Jeho majetok sa odhaduje na vyše 13 miliárd eur. Pre porovnanie, aký bohatý a mocný je: Majetok najbohatšieho Slováka Ivana Chrenka sa odhaduje na 1,4 miliardy eur. Ak rátame za Slováka aj Andreja Babiša, tak 2,5 miliardy eur.
Rodinná nadácia a veľmi zaujímavý zať
Čo sa osobného života týka, tak Petr Kellner je už druhýkrát ženatý – s Renátou Kellnerovou, ktorá už v roku 1993 pracovala pre PPF. Dvojica spolu spravuje nadáciu The Kellner Family Foundation, cez ktorú už, obzvlášť na podporu vzdelávania a umenia, rozdala okolo 800 miliónov korún. Ide napríklad o pomoc sociálne znevýhodneným študentom, projekty zamerané na zvyšovanie kvality verejných škôl v Čechách či zaisťovanie fungovania pražských galérii.
P. Kellner má 4 deti. Jednou z nich je 23-ročná Anna Kellnerová, ktorá je partnerkou a podľa niektorých informácii budúcou nevestou iného veľmi bohatého a vplyvného Čecha – 45-ročného Daniela Křetínského, ktorý je vlastníkom Energetického a průmyslového holdingu (zakladal ho spolu s Kellnerom a J&T, združuje vyše 50 firiem, i na Slovensku), šéfom a spoluvlastníkom futbalového klubu AC Sparta Praha a taktiež majiteľom viacerých českých médií ako Blesk, Reflex… Podarený zaťko a možno budúca, podarená rodina.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy