Šéf kaviarní, ktoré si obľúbili Slováci, čelí masívnej kritike. Do kancelárie sa rozhodol lietať súkromným tryskáčom
- Kávový gigant Starbucks sa ocitol v epicentre nečakanej kontroverzie
- Nový šéf spoločnosti vyžaduje nečakaný luxus
- Kávový gigant Starbucks sa ocitol v epicentre nečakanej kontroverzie
- Nový šéf spoločnosti vyžaduje nečakaný luxus
Nový generálny riaditeľ Starbucks, Brian Niccol, sa ocitol v centre pozornosti, no nie kvôli káve. Dôvodom je jeho kontroverzný spôsob dochádzania do práce súkromným lietadlom z domova v Newport Beach v Kalifornii do sídla spoločnosti v Seattli, vzdialeného viac ako 1 600 kilometrov, informuje CNN.
Táto informácia vyplýva z Niccolovej pracovnej zmluvy, ktorú spoločnosť Starbucks predložila americkej Komisii pre cenné papiere a burzy. Podľa dokumentov bude Niccol využívať firemné lietadlo na pravidelné lety medzi domovom a kanceláriou, čo vyvoláva otázky o udržateľnosti a firemnej kultúre v tejto medzinárodnej firme s pobočkami aj na Slovensku.
Denis Sosyura, profesor financií na Arizonskej štátnej univerzite, vysvetľuje, že práca na diaľku pre generálnych riaditeľov je jedným z nástrojov na prilákanie top manažérov, ktorí by inak neboli ochotní presťahovať sa do sídla spoločnosti.
„Ak máte generálneho riaditeľa, ktorý rád žije v južnej Kalifornii, je veľmi ťažké presvedčiť ho, aby sa presťahoval,“ dodáva Sosyura. Napriek tomu, že Niccol sa nebude musieť presťahovať do Seattlu natrvalo, zmluva mu ukladá povinnosť nájsť si v meste trvalé druhé bývanie do troch mesiacov od nástupu do funkcie.
Starbucks vymenoval Briana Niccola za svojho nového generálneho riaditeľa, ktorý nastúpi do funkcie 9. septembra 2024. Niccolov kompenzačný balíček zahŕňa základný plat vo výške 1,47 milióna eur, významné bonusy viazané na výkon a akciové odmeny, ktoré môžu presiahnuť 92 miliónov eur, uvádza The Economic Times.
Táto situácia vyvoláva kontroverziu najmä preto, že súčasná politika návratu do práce v Starbucks vyžaduje od firemných zamestnancov prítomnosť v kancelárii aspoň tri dni v týždni. Takzvané „super-dochádzanie“ nie je medzi vrcholovými manažérmi neobvyklé.
Štúdia profesorov Sosyuru a Rana Duchina z Bostonskej univerzity ukázala, že pred pandémiou malo viac ako 17 percent verejných spoločností generálneho riaditeľa pracujúceho na diaľku. Medzi príklady patria Charles Scharf z Wells Fargo, ktorý riadil banku so sídlom v San Franciscu z New Yorku, či Dave Calhoun z Boeingu, ktorý tiež využíval súkromné lietadlo na dochádzanie do centrály.
Napriek tomu táto prax vyvoláva nevôľu, najmä v prípade spoločnosti ako Starbucks, ktorá sa hlási k princípom udržateľnosti a od väčšiny zamestnancov vyžaduje dochádzanie do kancelárie.
„Spotrebitelia sa dnes o tieto veci zaujímajú viac ako kedykoľvek predtým. Nekupujete len kávu, kupujete príbeh. Toto je implicitný postoj k otázkam ako udržateľnosť,“ poznamenáva profesor Duchin.
Starbucks, ktorého hodnota sa odhaduje na približne 113 miliárd eur, čelí kritike nielen kvôli Niccolovmu spôsobu dochádzania, ale aj pre svoje pracovné praktiky a prístup k odborom. Spoločnosť bola v posledných rokoch terčom kritiky za údajné porušovanie práv zamestnancov a bránenie odborovému združovaniu.
Napriek kontroverziám sa zdá, že Niccolovo vymenovanie má pozitívny vplyv na výkonnosť spoločnosti. Cena akcií Starbucks vzrástla o pozoruhodných 25 percent ihneď po oznámení jeho nástupu do funkcie, čo pridalo takmer 19 miliárd eur k trhovej hodnote spoločnosti.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
Tento príbeh ilustruje zložitosť riadenia globálnej značky v dnešnej dobe, keď sa spotrebitelia čoraz viac zaujímajú nielen o kvalitu produktov, ale aj o hodnoty a praktiky spoločností.
Pre Starbucks, ktorý sa snaží zotaviť z náročného obdobia poznačeného pandémiou a zmenami v spotrebiteľskom správaní, bude kľúčové nájsť rovnováhu medzi obchodným úspechom a dodržiavaním princípov, ktoré propaguje.
Zatiaľ čo Niccol bude lietať medzi Newport Beach a Seattlom s ľahkým prístupom ku káve počas letu, zostáva otázne, ako sa táto situácia vyvinie a aký bude jej dlhodobý dopad na celkový obraz a výkonnosť Starbucks.
Jedno je isté – táto diskusia o firemnej kultúre a udržateľnosti v korporátnom svete bude pokračovať ešte dlho po tom, ako sa usadí prach z Niccolovho lietadla.
Zdroje: ET, CNN