Si to, čo pozeráš. Televízne programy výrazne ovplyvňujú tvoje IQ
- Na naše IQ vplýva všetko okolo
- Nekvalitné programy spôsobujú jeho pokles
- Navyše je televízia často nástrojom propagandy
- Na naše IQ vplýva všetko okolo
- Nekvalitné programy spôsobujú jeho pokles
- Navyše je televízia často nástrojom propagandy
Hoci televíziu pozerá stále menej ľudí, jej vplyv na obyvateľstvo a jeho inteligenčný kvocient je rapídny. Inšpiráciou pre tento článok sa stal vedecký výskum zverejnený v harvardskom magazíne NiemanLab, ktorý sa orientuje na témy z oblasti biznisu. V článku sa opierajú o dáta, ktoré vychádzajú z monitorovania platforiem šíriacich fakenews a tzv. „partizánsky“ mediálny obsah. Článok je pritom výberom zaujímavých postrehov k téme, ktoré sa objavili v uplynulom týždni naprieč odbornými médiami.
Nekvalitné televízne programy stoja za nárastom populizmu
Televízia, ktorá v druhej polovici 20. storočia ovládla domácnosti po celom svete dlhodobo obsahovo upadá. V časti venovanej výskumu, ktorý zverejnil American Economic Review sa opiera o dáta z Talianska. Taliansky výskumníci zaznamenali, že populácia, ktorá mala jednoduchý prístup k zábavnému obsahu televízie Mediaset, za ktorou stál bývalý taliansky premiér Silvio Berlusconi, neskôr vytvorila jeho voličskú základňu.
U mladých ľudí, ktorí túto televíziu sledovali ako deti, zaznamenalo omnoho menší záujem o spoločenské dianie, problémy okolo seba, ale aj občiansky záujem. Dáta porovnávali so štátnou televíziou, ktorá podliehala komisii zodpovednej za úroveň vysielania a vzdelávania. Podľa spoluautora štúdie Rubena Duranteho je zrejmé, že médiá priamo ovplyvňujú formovanie a život krajiny. Vedci označili tieto typy médií za „schopné manipulovať masy“.
Televízia divákom nepredkladá žiadne výzvy
Ovplyvnenie nekvalitným televíznym obsahom je ľahko postrehnuteľné aj u detí. Téme sa dlhodobo venuje Standfordská univerzita a výsledky ich skúmania nájdete na vedeckom portály Psychlogy Today. Výskumníci odporúčajú, aby deti trávili pred obrazovkou maximálne dve hodiny denne a rodičia by mali mať prehľad o programoch, ktoré ich deti sledujú. Odporúčajú deti vyzývať, aby si samé vybrali z dvoch vhodných programov a aktívne sa zapájali do sledovania televízie. To, čo vidia priamo ovplyvňuje nielen ich správanie, ale aj kognitívne schopnosti a sofistikovanosť v budúcnosti.
Komunikačným nástrojom zábavných programov je mimoriadne jednoduchý jazyk, ktorý ľudský mozog nevyzýva k aktivite, skôr naopak. Dôsledkom je, že nedochádza k rozvoju slovnej zásoby a mozog takpovediac „oddychuje“. Samozrejme, že aj mozog potrebuje vypnúť, ale nemal by byť nečinný väčšinu dňa. To neplatí len v prípade detí, ale aj dospelých.
Zvažuj čo pozeráš
Nespokojnosť s televíznym programom je badať práve u mladších divákov, ktorí často televíziu nevlastnia vôbec. Na Slovensku k tejto téme neexistujú štatistiky. O trhových podieloch pravidelne informuje napríklad mediálne.trend.sk. Podľa ich grafov je najpozeranejšou televíziou Tv Markíza, na druhom mieste je Tv Joj, ktorú nasleduje STV 1, ktorú však sleduje len 10 % populácie.
Dôkazom toho, že ľudia si chcú vyberať, čo budú pozerať sú streamovacie platformy ako Netflix, HBO go a mnohé ďalšie. Keď si budeš nabudúce vyberať program, pri ktorom stráviš večer, skús svoj mozog podrobiť malej výzve. Zvoľ si seriál, alebo dokument, ktorý je mimo tvojej komfortnej zóny a venuje sa téme, s ktorou nemáš priamu skúsenosť. Snaž sa udržať pozornosť po celý čas. Pokiaľ je téma príliš náročná, daj si v priebehu programu prestávku, ale sústreď sa na to, aby si s k nemu vrátil. Po jeho skončení sa pokús si v bodoch zapísať to, čo si si zapamätal. Tak zistíš, nakoľko je tvoj mozog schopný spracovávať nové podnety.
Čo zaujalo nás?
Na Netflixe sa napríklad objavil originálny dokument, ktorý sa venuje afére Cambridge analytics. The Great Hack ti prístupnou formou a storytellingom vysvetlí, akým spôsobom sa o tebe zhromažďujú dáta.
Medzi klasiky, ktoré sa s tvojim mozgom dokážu pohrať patrí aj (dnes už kultový) seriál, ktorý v období svojej tvorby zázračne predpovedal budúcnosť Mr. Robot s Rami Malekom v hlavnej úlohe.
Zaujímavý je aj dokument z produkcie National Geographic o čínskych bojových umeniach.
Zdroje: American Economic Review, NiemanLab, Psychology Today,mediálne.trend.sk,
Čítajte viac z kategórie: Zaujímavosti