Šialene vysoký registračný poplatok sa znižuje. Platí od tohto dátumu
- Registračný poplatok bude nižší, než sa uvádzalo
- V stredu (15. 3.) to oficiálne schválil parlament
- Registračný poplatok bude nižší, než sa uvádzalo
- V stredu (15. 3.) to oficiálne schválil parlament
Je rozhodnuté. Poplatky pri prepise auta na nového majiteľa sa budú od polovice tohto roka meniť a počítať po novom. Vyplýva to z novely zákona o správnych poplatkoch, ktorú poslanci Národnej rady SR v stredu (15. 3.) už definitívne schválili.
Na poslednú chvíľu tak zmenili úpravu poplatkov, ktorej mala nadobudnúť platnosť od 1. apríla.
Novelou sa zníži počet výkonových kategórií motora so sadzbami priaznivejšími pre poplatníkov. Súčasne sa zmierňuje výška ekologického koeficientu pre staršie vozidlá s cieľom znížiť poplatkové zaťaženie týchto vozidiel.
„Vo výsledku násobením hodnôt obsiahnutých v oboch tabuľkách bude možné dosiahnuť zjednodušenie výpočtu konečnej výšky poplatku, čo je efektívnejšie pri implementácii finálneho riešenia do služby eKolok,“ priblížili predkladatelia.
Podľa pôvodného návrhu novely sa mal správny poplatok pri prepise majiteľa motorového vozidla kategórie M1 a N1, ak sa nemení jeho evidenčné číslo, znížiť o 70 %. Poslanci však predložili viaceré pozmeňujúce návrhy s rôznym rozsahom a formou úpravy poplatkov. Nakoniec v hlasovaní prešiel návrh poslanca SaS Mariána Viskupiča.
Novela bude účinná od 1. júla 2023.
O všetkých pozmeňujúcich návrhoch tohto zákona či kritiky naň sme ťa informovali v tomto článku.
Ako to bude vyzerať v praxi?
Marián Viskupič predstavil pozmeňujúci a doplňujúci návrh k návrhu poslancov Petra Kremského, Milana Kuriaka, Richarda Vašečku, Petra Libu a Petra Vonsa, ktorým sa dopĺňa zákon o správnych poplatkoch.
Marián Viskupič navrhol, aby bol maximálny poplatok 1 000 eur, s účinnosťou od 1. júla 2023. Viskupič na 88. schôdzi parlamentu povedal, že zákon, v ktorom malo platiť, že poplatky za vozidlá sa budú pohybovať v sume od 33 do 3 900 eur, sú zlým riešením a nemali by sa 1. apríla 2023 dostať do platnosti, to sa mu aj naplnilo.
Zmeny uvedené v tabuľke nižšie navrhuje poslanec Marián Viskupič (SaS). To značí, že zmena je prijateľnejšia ako tá, ktorú poslanec Viskupič navrhol ešte v decembri.
Pre porovnanie uvádzame príklad: za 15-ročné auto BMW trojkovej rady s trojlitrovým naftovým motorom a výkonom 170 kW, kde je sadzba poplatku 700 eur a pri tom, že auto spĺňa emisnú normu Euro 4, čo je koeficient 0,6, ťa registračný poplatok vyjde 420 eur (170 kW (700 eur) x Euro 4 (0,60) = 420 eur)).
Keby neprešiel Viskupičov pozmeňujúci zákon, ale ostal by v platnosti ten, ktorý mal začať platiť v apríli, za registráciu toho istého auta, s rovnakou euronormou, by si zaplatil až 875 eur. To značí, že 420 eur je omnoho prijateľnejšia zmena, v porovnaní s registračným poplatkom 875 eur.
Richard Sulík, predseda SaS, na sociálnej sieti uviedol: „Maximálna výška klesá z 3 900 na 1 000 eur. Na nové autá je maximálny poplatok už len 400 (namiesto 3 900). Veľmi staré a zároveň veľmi výkonné autá (prepisov týchto áut je len pár stovák ročne) budú mať poplatok max 1 000 eur.“
Dodal, že „z 370-tisíc prepisov ročne klesne (ale pri 33 eur zostane rovnaký) registračný poplatok vo viac ako 95 percent prípadoch“.