„Skúšal študentov, no myslí si, že Slovensko neexistuje.“ Gröhling sa pustil do kontroverzného učiteľa
Autor komentára je poslanec Národnej rady a exminister školstva za Sasku.
Na maturitách skúšal študentov učiteľ, ktorý si myslí, že Slovensko neexistuje. Pravidelne šíri klamstvá, hoaxy a dezinformácie len preto, aby získal lajky na Facebooku. Alebo v horšom prípade tomu možno aj verí. Ako sa toto vôbec mohlo stať?
Kuriózny učiteľ
Dotyčný učí na škole. Škola ho zrejme zamestnala a asi nepreverovala jeho pôsobenie na sociálnych sieťach, popieranie reality, šírenie dezinformácií či aktivitu v Občianskom tribunáli. Učí slovenský jazyk. Učiteľ slovenčiny by vás okrem lásky k jazyku a literatúre mal naučiť aj iné veci.
Mal by u vás rozvinúť čítanie s porozumením. Kritické myslenie. Naozaj to dokáže človek, ktorý si ani nevie overiť informácie na internete? Alebo človek, ktorý cielene šíri bludy a nezmysly na internete? Môže taký človek podporiť kritické myslenie či overovanie informácií u mladých ľudí?
Slovensko v tieni dezinformácií
Žijeme v dobe, keď sa mladí ľudia musia naučiť orientovať na internete. Musia sa naučiť overovať zdroje, rozlíšiť hoaxy, dezinformácie a kriticky myslieť. Vzdelávať by ich mal človek, ktorý sám takéto niečo dokáže. Slovensko pritom podlieha dezinformáciám takmer najviac v rámci EÚ. Máme „konšpiračný index“ na úrovni Kene či Južnej Afriky.
Znamená to, že najviac veríme vymysleným informáciám na internete. Najnovšie sa exminister Jaroslav Naď a expremiér Robert Fico predbiehajú v tvrdeniach, kto zmanipuluje voľby na Slovensku. Samozrejme, každý to tvrdí bez dôkazov. Do toho si pridajme ďalšieho politika nadšene vítajúceho neoverenú vakcínu Sputnik na letisku a už sa ani nebudeme diviť, že ľudia majú problém overovať informácie.
Názor prezlečený za klamstvo
Často v diskusiách pri tejto téme zaznieva slovo „názor“. Je ale rozdiel medzi názorom a klamstvom. Názor môžete mať na to, či bol film Jozef Mak dobrý alebo či sa vám páči tyrkysová farba. Ak poviem, že Zem je pekná, je to názor. Ak poviem, že Zem je plochá, je to klamstvo. Už dávno pred cestami do vesmíru ľudia zistili, že Zem je guľatá. A kto tvrdí opak, klame alebo nerozmýšľa.
Rovnako je to aj tu. Je dobré, že Aliancia stredoškolákov na toto upozornila a kritizuje to. Nikto tu netvrdí, že učiteľov máme prenasledovať za ich postoje. Máme rôznych učiteľov – konzervatívnych, liberálnych, moderných aj staromódnych. Škola má ale učiť vedecké fakty, má rozvíjať kritické myslenie a overovanie informácií. Ak učiteľ popiera realitu a šíri klamstvá, ide proti zmyslu a cieľu vzdelávania.
Text nie je autorským článkom Startitup. Vyjadruje názory autora, ktoré nereprezentujú názory redakcie.
Zdroje: FB/IK, Startitup