Automechanici prezradili, ktoré autá by si nikdy nekúpili. Francúzi sa nepotešia
- Reakcie automechanikov nepotešia hlavne francúzske automobilky
- Pozrieme sa aj na zahraničné odborné štúdie, ktoré oslovili i tisíce vodičov
- Reakcie automechanikov nepotešia hlavne francúzske automobilky
- Pozrieme sa aj na zahraničné odborné štúdie, ktoré oslovili i tisíce vodičov
Ľudia v mnohom vsádzajú na svoj vkus, avšak nie vždy je to dobrá cesta. Rady odborníkov a skúsených môžu prispieť k rozumnejšiemu rozhodnutiu a výhodnejšej kúpe, a to sa, okrem iného, týka i výberu motorových vozidiel.
Pre potrebu vlastného prieskumu sme oslovili viacero dlhoročných automechanikov, ktorí vo svojich odpovediach prezradili, do akých áut sa v súčasnosti oplatí investovať a aké, naopak, nie sú pre nich dostatočne spoľahlivé.
Zaujímavé bolo sledovať zhodu, ako napríklad automechanik z menšej obce zo severu Slovenska hovorí takmer to isté, čo majiteľ veľkého servisu z krajského mesta, a ich odpoveď sa navyše dosť zhoduje aj s veľkými prieskumami zahraničných analytických spoločností.
Okrem týchto, zdôrazňujeme subjektívnych, názorov sme sa pozreli aj na viaceré zahraničné, odborné štúdie, ktoré sa snažili zistiť spoľahlivosť vozidiel oslovením tisícov vodičov.
Vtipy o Francúzoch. Viaceré ich modely však porazili aj drahšie, prémiovejšie vozidlá
Kým niektoré odporúčania slovenských automechanikov by sme mohli označiť za diplomatické, vyhli sa konkrétnym menám modelov a značiek: „Som praktický človek, kupujem a kupoval by som len praktické autá – veľký kufor a viac sedadiel, určite kombík alebo van.“
Alebo: „Z hľadiska servisu a údržby u nás na Slovensku by som možno odporúčal európske automobily, pretože sa dajú rýchlejšie a častokrát aj lacnejšie zohnať potrebné autodiely.“
Iní si servítku pred ústa rozhodne nedávali. „Nekupovať všetky autá na F, Fiat, Ford a všetky francúzske,“ odpovedal nám otvorene pod prísľubom anonymity majiteľ autoservisu z Banskej Bystrice.
Rozhodne to nebola jediná odpoveď, ktorá sa v rámci nášho malého prieskumu negatívne vyjadrila na adresu francúzskych vozidiel. „Radšej dve talianske ako jedno francúzske.“
„Francúzi by sa mali venovať výrobe vína a syra, nie áut,“ vtipkovali priamo pred nami aj skúsení automechanici zo servisov v Žiline.
Napriek akémusi ich všeobecnému názoru a vtipkovaniu sami uznávajú, že aj medzi francúzskymi autami sa nájdu také, ktoré určite stoja za povšimnutie a ktoré by si aj sami zobrali.
O tom, že niektoré modely jednej značky môžu byť v spoľahlivosti na chvoste, no iné modely tej istej značky dokonca medzi najlepšími, svedčia aj viaceré veľké prieskumy.
Jeden taký, so zameraním na konkrétne modely, zverejnil pred pár rokmi aj slovenský portál Autobild. Šlo o prieskum nemeckej spoločnosti Dekra.
„Experti Dekry vyhodnotili výsledky približne 15 miliónov technických kontrol za posledné dva roky. V analýze zohľadnili iba relevantné závady týkajúce sa priamo vozidla. To znamená, že vypustili chyby, ktoré súvisia s osobou vlastníka, napríklad spôsob jazdy či starostlivosť,“ priblížil tento prieskum Autobild.
Ak sa v tabuľkách zameriame na francúzske autá, skutočne ich zopár nájdeme v poslednej desiatke, no taktiež majú viacero zástupcov aj v prvej polovici tabuľky, pred podstatne drahšími a prémiovejšími vozidlami.
V niektorých kategóriách dokonca vyhrali či skončili na medailových pozíciách, napríklad prvé miesto Renaultu Master medzi „väčšími úžitkovými vozidlami“ či prvé miesto Peugeotu Partner a druhé Citroënu Berlingo v kategórii menších úžitkových vozidiel, ktoré najazdili už aspoň 100 000 km.
Napríklad Peugeot veľmi dobre obstál aj v prieskume, ktorý už pravidelne uskutočňuje americká analytická spoločnosť J.D. Power.
„Štúdia sleduje problémy motoristov v priebehu 12 mesiacov počas prvého až tretieho roka vlastníctva vozidla, pričom sa na prieskume zúčastnilo vyše 14 000 motoristov,“ približuje tento prieskum Autobild. Ako môžeš vidieť na grafe, šiesty Peugeot sa naozaj nemá za čo hanbiť a do lepšieho priemeru sa zaradil aj Renault.
„Je pravda, že Francúzi si v prvom desaťročí s kvalitou a poruchovosťou svojich áut veľmi naštrbili povesť a aj keď teraz je to zásadne iné, ľudia majú veľa iných možností, čo si vybrať, a preto si budú ešte dlho získavať späť dôveru medzi zákazníkmi,“ vyjadril sa pre Startitup.sk šéfredaktor automobilové portálu Topspeed.sk Marian Čabák.
Toyota kraľovala
Najmenej problémov na 100 vozidiel má podľa prieskumu a grafu americkej J.D. Power japonská Toyota. Pre pripomenutie, tá kraľuje vo svete aj počtom predaných automobilov za rok.
Nechýbala dokonca ani medzi odpoveďami našich opýtaných automechanikov, ktoré auto by si kúpili: „Určite Toyotu Land Cruiser, najvšestrannejšie auto na svete.“
„Pozerali by sme po nejakom nemeckom alebo japonskom automobile…“
Nedávno sa na Slovensku objavili aj prvé informácie z úplne nového prieskum J.D. Power ohľadom spoľahlivých vozidiel, no víťaz ostáva nezmenený. „Najviac ocenení v jednotlivých kategóriách získali výrobcovia Toyoty za Lexus ES, Lexus GX, Toyota Avalon, Toyota Sienna, a Toyota Tundra,“ informoval portál Podkapotou.sk.
Pozrite si tento príspevok na Instagrame
Zaujímavosťou je, že vyššie spomenuté štúdie do značnej miery sedia s tou, ktorú sme na Startitupe zverejnili začiatkom tohto roka. Šlo o prieskum spoločnosti iSeeCars.com, ktorý sa pozrel na to, ktoré auta si nechávame najdlhšie a ktorých sa naopak zbavujeme čo najrýchlejšie.
„Medzi 15 modelmi, ktoré si ľudia najviac nechávajú v garáži aj po 15 rokoch, je všetkých 15 z Japonska. Obzvlášť dominantná je Toyota… Nelichotivé prvé miesto medzi automobilovými značkami i konkrétnymi modelmi, ktorých sa do roka zbavujeme najviac, obsadila bavorská automobilka BMW,“ písali sme.
Ak sa ešte raz pozrieme na graf spoľahlivosti J.D. Power, nájdeme tam rovnakého víťaza i rovnakého porazeného.
Nelichotivé správy pre Teslu a sú autá čoraz spoľahlivejšie?
Štúdia J.D. Power sa venuje i automobilke Tesla, ktorá ohľadom dodávania informácií údajne nespolupracuje tak, ako jej kážu povinnosti. Napriek tomu sa analytici a novinári snažili dopátrať k nejakému číslu a na základe neúplných štatistík z väčšiny amerických štátov došli k číslu 176 porúch na 100 automobilov, čo by Teslu podľa vyššie uvedeného grafu zaradilo medzi tri najnespoľahlivejšie značky.
„Odpadávajúce nárazníky, praskajúca náprava či sklá, zatekanie, uvoľnené bezpečnostné pásy, priehlbiny v sedadlách, chyby a nedostatky pri nalakovaní, chladiaci kondenzátor pripevnený páskou či najnovšie lietajúce strechy na diaľniciach… O Tesle sa už začali šíriť reči, že sú pre ňu prvoradé najmä výrobné kvóty, ktoré treba splniť za každú cenu, aj keby kontrolóri kvality mali byť povolaní na montážnu linku,“ venoval sa viacerým negatívnym správam o Tesle aj Startitup.sk.
Z prieskumov tiež vyplýva, že autá sa stávajú čoraz kvalitnejšie, hoci na verejnosti občas počuť opačné názory – „Staré autá boli lepšie. Nové sa kazia viac.“
„Štatistiky hovoria jednoznačne: Autá sú čoraz spoľahlivejšie. Medziročne sa merané údaje zlepšili o 10 %, to znamená, že autá sa kazia menej,“ vyplýva to z novej správy J.D. Power, ktorú na Slovensku zverejnil automobilový portál Podkapotou.sk.
Text sme zrevidovali, upravili, doplnili o nové informácie a vydali nanovo. Článok bol pôvodne publikovaný 1. mája 2021.
Zdroje: archív Startitup, Autobild.sk, J.D. Power, Podkapotou.sk