Skvelé správy: Slováci sa zmeny obľúbenej platobnej metódy báť nemusia. Využíva ju až 50 % ľudí
- V Česku by mohla dobierku nahradiť upravená verzia
- Zisťovali sme, čo plánuje Slovenská pošta
- V Česku by mohla dobierku nahradiť upravená verzia
- Zisťovali sme, čo plánuje Slovenská pošta
Keď si zakúpiš tovar cez internet, Slovákmi obľúbenou formou nákupu, máš niekoľko možností, ako tovar zaplatiť. Buď tak vykonáš priamo cez platobnú bránu a už len očakávaš príchod kuriéra, alebo sa rozhodneš platbu uskutočniť priamo cez internet banking, inokedy využiješ službu Apple pay či Google pay a v niektorých prípadoch tovar zaplatíš na dobierku. Práve pri tejto poslednej platbe môžu nastať zmeny.
Český portál iDNES informoval, že dobierka u obchodníkov až takú popularitu nemá, pretože pri nej rastú náklady na prepravu. Richard Kotrlík, z platobnej služby Skip Pay, pre portál iDNES uviedol, že „dobierka prestane byť postupne podporovaná pre malé zásielky a bude pretrvávať pri tých, ktorých cena sa pohybuje rádovo vyššie, pravdepodobne postupne opäť zdražie, pokojne až na dvojnásobok“.
V Česku by mohla dobierku nahradiť upravená verzia, ktorá by mohla byť založená na princípe odloženej platby. „Zákazníci si tak budú môcť tovar pred zaplatením skutočne vyskúšať a uistiť sa, že si ho nechajú. Namiesto fiktívneho pocitu bezpečia, ktorý dnes pri platení a preberaní zalepenej krabice s tovarom zažívajú pri klasickej dobierke,“ vysvetlil pre portál Kotrlík.
Generálny riaditeľ spoločnosti Mastercard pre Česko a Slovensko Michal Čarný pre portál iDNES povedal, že tento typ platby predstaví zaujímavú alternatívu k tradičným kreditným kartám pre mladšiu generáciu. „Ako najväčšiu výhodu užívatelia zmieňujú, že za zakúpený tovar z internetu reálne zaplatia až potom, čo ho obdržia, a rozhodnú sa, že im vyhovuje a nechcú ho vrátiť,“ dodal Čarný.
V momentálnej ekonomickej situácii ľuďom odložená platba pomôže lepšie absorbovať vyššie výdaje, ktoré sú spojené napríklad s vianočnými sviatkami, pre portál to povedal Jan Hanzlík, country manager Twisto. Dodal, že to môže byť jednoduchšie aj pri dlhom čakaní na vrátenie peňazí v prípade vrátenia či reklamácie tovaru.
Slovákom dobierka vyhovuje
Keďže aj u Slovákov je dobierka pomerne obľúbenou formou platenia, portál tvnoviny.sk v tejto súvislosti oslovil kuriérsku spoločnosť DPD Slovensko.
„Dobierka je na Slovensku stále veľmi obľúbeným a využívaným spôsobom platby za tovar objednaný cez internet. V DPD nepripravujeme žiadne obmedzenia vo využití tejto služby, skôr ju budeme rozširovať o ďalšie možnosti, ako napríklad možnosť úhrady dobierkovej sumy cez platobnú bránu,“ povedala pre portál tvnoviny.sk Andrea Bačíková, PR manažérka DPD Slovensko.
Redakcii Startitup sa k tejto téme vyjadrila aj Slovenská pošta.
„O využívanie služby Dobierka je zo strany zákazníkov stále dostatočný záujem. Približne 50% balíkových zásielok je v súčasnosti dodávaných na dobierku. Z uvedeného dôvodu Slovenská pošta v najbližšom období neplánuje výraznejšie zmeny v poskytovaní služby Dobierka. Nové trendy v oblasti platobných metód sledujeme a v prípade narastajúcej zmeny spotrebiteľského správania v uvedenej oblasti je Slovenská pošta pripravená flexibilne reagovať,“ uviedla pre redakciu Iveta Dorčáková, hovorkyňa Slovenskej pošty.
K téme sa vyjadrila aj digitálna e-commerce platforma Packeta, ktorá taktiež prepravuje tovar k zákazníkom. „V najbližších rokov neočakávame zásadnejšie zmeny v správaní spotrebiteľov voči dobierkam. Úplne ,vytratenie‘ dobierok by mohlo nastať len v prípade, že by maloobchodníci prestali byť prozákaznícky. Tí momentálne ponúkajú veľké množstvo platobných metód a rozhodnutie nechávajú na zákazníka. Neustále však rastie počet služieb a produktov, ktoré je možné uhradiť iba elektronicky, teda kartou (napr. streamingové služby, taxi služby, jedlo a pod.),“ uviedol Alexandre Jančo, výkonný riaditeľ Packeta Slovakia s.r.o. vo vyjadrení.
„Ak by sa maloobchodnici rozhodli o vynechaní dobierky, museli by ponúkať pohodlné platobné metódy (Apple pay, Gpay a overené plat. brány) ako aj mať vybudovanú dôveru voči svojej značke. Pretože práve toto sú najčastejšie dôvody výberu dobierky. Sami môžeme kontaktovať, že ak má maloobchodník podchytené oba tieto aspekty, pomer platieb na dobierku má minimálny. Sami čitatelia to budú poznať z ,väčších‘ e-shopov. Na Slovensku však máme cca 15 000 e-shopov, čo je veľká rozmanitosť,“ uvádza ďalej.
Napriek tomu skonštatovali, že „platby na dobierku klesajú aj budú klesať. To už sledujeme dlhodobo, avšak medziročne je to menej ako o 1%. Každopádne je to v rukách maloobchodníkov (v tomto prípade e-shopov) a zákazníkov,“ uzatvorila Packeta.
„Nie, GLS Slovakia neuvažuje o žiadnej zmene, čo sa týka dobierok v našom systéme,“ uviedla marketingová koordinátorka GLS Alena Oboňová.
Zdroje: iDNES, Tvnoviny