Slováci boli kráľom trhu, potom však prišiel Bazoš. Legendárna firma Avízo sa však prebudila a so Slovenskom má veľké plány
- Legendárne inzertné periodikum Avízo kedysi kraľovalo svojmu segmentu, zlé rozhodnutia a príchod internetu magazín však odsúdili do zabudnutia
- Avízo sa však vracia – s novým webom a novou stratégiou. Nebude to však mať jednoduché
- Trh s inzertnými portálmi je totiž už pomerne vyformovaný a proti Avízu stoja veľkí a skúsení hráči
- Legendárne inzertné periodikum Avízo kedysi kraľovalo svojmu segmentu, zlé rozhodnutia a príchod internetu magazín však odsúdili do zabudnutia
- Avízo sa však vracia – s novým webom a novou stratégiou. Nebude to však mať jednoduché
- Trh s inzertnými portálmi je totiž už pomerne vyformovaný a proti Avízu stoja veľkí a skúsení hráči
Len biznis, ktorý sa dokáže úspešne prispôsobovať a inovovať, má šancu pôsobiť viac než len niekoľko rokov. Dlhodobo sa to darilo aj legendárnemu inzertnému projektu Avízo, ktoré ešte v minulom tisícročí dominovalo trhu.
Prišli však problémy i manažérske zlyhania a Avízo upadlo do zabudnutia. Dnes chytá druhý dych, plánuje sa zoči-voči postaviť Bazošu a so Slovenskom má veľké plány.
Leták, ktorí ľudia očakávali s napätím
Avízo je značka s tak silným menom ako Horalky či „komunistické“ arašidové chrumky. Spomínať najmä budú aspoň 25-roční a starší ľudia, keďže história celého projektu sa tiahne až do marca 1989. Spoločnosť Avízo vtedy vydala svoje nulté číslo magazínu, ten začal fungovať ako občasník.
O čo išlo? Avízo sa doručovalo do schránok ako občasný magazín, slúžil na inzerciu, predaj a nákup prakticky čohokoľvek – áut, nábytku alebo nehnuteľností. V dobe bez internetu išlo o nesmrteľný nápad. Avízo efektívne spájalo kupcov s predajcami a prakticky nahradzovalo aj obecné rozhlasy či vývesné tabule v obciach.
Netrvalo dlho a Avízo začalo vychádzať pravidelne a rýchlo zasadlo na trón kráľa inzertných médií na Slovensku. Slováci doň mohli inzerovať dvomi spôsobmi – buď zavolali priamo do firmy, alebo svoje inzeráty napísali na papieriky, ktoré trafiky distribuovali do vydavateľstva.
V 90. rokoch malo Avízo prakticky monopol. Ak chceš dnes niečo zistiť, použiješ Google, ak si chcel vtedy niečo kúpiť alebo predať, pomohlo ti Avízo. Z inovatívneho projektu sa stal fenomén, o inzerátoch sa diskutovalo medzi známymi a biznis prosperoval pre Avízo i predajcov.
Zosadení z trónu
Prišiel však prelom storočí, na Avízo čakali len kríza a úpadok. Vo firme prebiehali nešťastné fúzie, akvizície i zmeny majiteľov.
Avízo strácalo svoju finančnú i marketingovú silu, čo v roku 2002 využil napríklad aj Igor Matovič, ktorý založil vydavateľstvo regionPRESS s podobným biznis modelom – vydavateľstvo do schránok zadarmo doručovalo podobné letákové noviny, ktoré pod lokalizovanými okresnými názvami ako Bratislavsko, Senecko, Kysucko či Banskobystricko fungujú dodnes.
Ďalšiu ranu do krvácajúceho Avíza zasadil internet a časom aj Bazoš. RegionPRESS prebral kontrolu nad tlačenými inzertnými novinami a magazín Avízo na internet nebol pripravený. Strácalo sa z očí aj z mysle a svoju dominanciu na trhu začalo postupne strácať. Až sa magazín vytratil úplne.
Reinkarnácia
V roku 2020 sa však zjavujú prvé pokusy Avízo oživiť a ťažiť z legendárnej značky, ktorá Slovákov spájala celé roky. Situáciu dostala pod kontrolu bratislavská eseročka FIMM Consult a v znovuzrodenom Avíze bolo jasné, že ich jedinou cestou je internet. Uspieť na internete je zo strany Avíza však pomerne odvážny a inšpiratívny plán.
Saturovaný trh plný veľrýb
Inzercii na slovenskom internete aktuálne kraľuje Bazoš, ktorý za 1 mesiac navštívi približne 2 milióny unikátnych užívateľov.
Veľkú časť pôvodného tovaru predávaného cez Avízo už zasa prebrali portály ako Autobazar.sk či Nehnutelnosti.sk, spadajúce pod vydavateľstvo United Classifieds.
- 60 % United Classifieds patrí najväčšiemu slovenskému vydavateľovi Ringier Axel Springer SK (napr. Aktuality.sk, Azet.sk či ďalší inzertný portál Bazár.sk)
- 40 % zasa cyperskej firme ESEMGE Limited, ktorej akcionárom je News and Media Holding (Plus 1 Deň, Plus 7 Dní, Trend…), tretí najväčší mediálny dom na Slovensku napojený na finančnú skupinu PENTA
Avízo sa trhových veľrýb nebojí
Avízo sa však trhových veľrýb s miliónovými obratmi nebojí a nechce ísť ani do priameho boja, miesto toho volí inú stratégiu – chcú to robiť lepšie, než mediálne domy či Bazoš.
Na prelome rokov 2020 a 2021 totiž spustili úplne novú stránku, redizajnovali web a aktuálne finišujú doplnkové funkcionality, ktoré vylepšujú užívateľský zážitok – či už pre osobné kontá, alebo biznis partnerov. Očakávať môžeš tiež biznisové účty, platby kreditnými kartami či na faktúru.
Avízo chce navyše priamo podporovať predajcov – zvýrazňovať budú napríklad sezónny tovar, ktorý v danom ročnom období dáva zmysel. Investovať plánujú aj do content marketingu, teda napríklad do kreatívneho obsahu o tom, ako môžu kupujúci využívať dané produkty.
Čo navyše aktuálni trhoví lídri nemajú, sú spojenia s prémiovými partnermi, ktoré užívateľom dávajú viacero výhod – Avízo je napríklad napojené na Netfinancie, vďaka ktorému si návštevníci stránky vedia veľmi jednoducho vypočítať a porovnať výšku poistky, ktorú platia, alebo by mali platiť v prípade, ak si kúpia auto na inzerát, prípadne nehnuteľnosť.
Trhové skúsenosti ukazujú, že veľká pridaná hodnota môže zavážiť a len čas ukáže, čo bude s Avízom ďalej. Slovenské inzertné vody však už opäť rozvírili a portál s históriou staršou, ako je Slovenská republika samotná, je späť. Ak sa im podarí podobný úspech ako v 90. rokoch, nepotrvá dlho, kým bude Avízo.sk opäť jednotkou na trhu.