Slováci by mohli tankovať lacnejšie. Ako Nemci, vypočítali Dáta bez pátosu
- Vysoké pohonné látky trápia svet, v Ekvádore vyšli ľudia do ulíc
- Čo urobili nemeckí ministri inak ako tí Slovenskí?
- Vysoké pohonné látky trápia svet, v Ekvádore vyšli ľudia do ulíc
- Čo urobili nemeckí ministri inak ako tí Slovenskí?
Vysokým cenám benzínu v súčasnosti nečelí ani zďaleka len Slovensko. Ide o problém, ktorý dnes rieši veľká časť sveta.
Pôvodní obyvatelia Ekvádoru a ďalšie nespokojné skupiny proti vysokým cenám pohonných hmôt protestujú už jedenásť dní. Pri nekontrolovateľných protestoch zomreli štyria ľudia, informuje CNN. Často dochádza k potýčkam s políciou, čo má na svedomí desiatky zranených.
Problém sveta
Prezident republiky Guillermo Lasso vodcov protestného hnutia obvinil zo snahy vyvolať v štáte chaos a zosadiť ho tak z funkcie. Protesty zvolala vplyvná Konfederácia domorodých národov Ekvádoru (Conaie), ktorej sa pripisuje podiel na zvrhnutí troch prezidentov v rokoch 1997 – 2005.
Protestné zhromaždenia a pochody sa konajú v situácii, keď má čoraz viac Ekvádorčanov problém „vyjsť s peniazmi“. K Indiánom, ktorí tvoria viac ako milión zo 17,7 milióna obyvateľov Ekvádoru, sa pridali aj študenti, robotníci a ďalší, ktorí majú ekonomické problémy.
Vysoké ceny benzínu v súčasnosti aktívne rieši aj americký prezident Joe Biden a problém sa nevyhol ani Európe.
Rozdiel medzi Nemeckom a Slovenskom
Slovákom minister financií Igor Matovič koncom mája tvrdil, že má prísľub od Slovnaftu, že koncové ceny palív nenarastú. Slovnaft Matovičovo tvrdenie poprel, no Matovič nič nepoprel ani nevzal späť.
Igor Matovič zároveň odmietol akceptovať návrh na zníženie spotrebnej dane na benzín, čo znamená, že dnes predstavuje 51 centov na liter, píšu na sociálnej sieti Dáta bez pátosu. Ceny benzínu na Slovensku narástli za 3 týždne o 8 centov, čo na 50 litrovej nádrží robí 4 eurá.
V Nemecku riešia ministri podobný problém. Od 1. júna preto znížili spotrebnú daň na benzín o 30 centov. Verejnosti dali prísľub a miestne „slovnafty“ tlačili, aby nižšiu daň premietli do koncových cien.
Analytici ďalej píšu, že je spotrebná daň na benzín v Nemecku na úrovni 36 centov. To je o 15 centov menej ako na Slovensku: „To už je na nádrži aj s 20 % DPH na týchto 15 centov skoro 10 eur. To už je obedové menúčko pre mamu a 1 dieťa.“
V Nemecku aj napriek tomu, že v júni cena ropy naďalej rástla, došlo k plnému premietnutiu zníženia spotrebnej dane o 30 centov do koncových cien pre motoristov. „A tak v Nemecku tankujú lacnejšie sanitky, lekári, sestričky. U nás SUV-isti stále draho,“ píšu Dáta bez pátosu.
Maďari dokšeftovali
V Maďarsku síce ceny pohonných látok zregulovali, avšak v piatok maďarská ropná a plynárenská spoločnosť MOL oznámila denný limit 50 litrov pre maloobchodných odberateľov na svojich benzínkach. Doterajší limit tak znížili na polovicu. „Asi sa s tým kšeftovalo a asi veľa,“ konštatujú analytici.
Ceny sú však stále pomerne nízke, prémiový benzín s oktánovým číslom 95 a naftu tankujú maďarskí vodiči za 1,2 eur. Od 27. mája tankujú vodiči zo zahraničia na maďarských pumpách za trhovú cenu.
„Budúci týždeň benzín na Slovensku zdražie opäť – pri reportovaní priemerných cien za celý týždeň do 30. júna.“
Analytici však príspevok zakončili dobrou správou: „Ropa ide dole. Z maxima v strede júna už stratila 12 centov, čo je takmer 15 %. Myslíme URAL. Tak sme zvedaví, čo s tým spraví Slovnaft – v júli by mali byť ceny na pumpách nižšie.“
Zdroje: SITA, TASR, Data bez pátosu, CNN