Slováci cudzincom „darovali“ skvelú príležitosť. Nemajú záujem o lukratívnu pracovnú pozíciu
- Občania tretích krajín môžu požiadať o pracovné víza
- O prácu vodiča autobusu Slováci nemajú záujem
- Priemerný plat nie je zlý, sľúbený je bonus 4-tisíc
- Občania tretích krajín môžu požiadať o pracovné víza
- O prácu vodiča autobusu Slováci nemajú záujem
- Priemerný plat nie je zlý, sľúbený je bonus 4-tisíc
Vodičov mestskej hromadnej dopravy ubúda a zrušených liniek zas, naopak, pribúda. Nedostatok vodičov na Slovensku majú riešiť aj pracovníci z tretích krajín, teda pracovníci, ktorí pochádzajú z krajín mimo Európskej únie. Vláda pre nich uvoľnila viac pracovných víz.
Problémom nie je len nedostatok pracovnej sily v rámci Slovenskej republiky, ale aj priemerný vek profesionálnych vodičov. A miest naozaj nie je málo. Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny evidovalo ku koncu decembra 2023 celkovo 1 168 voľných pracovných miest na túto pozíciu. Informovali o tom Správy RTVS.
Nedostatok zamestnancov vyriešia cudzinci
„V dopravnom podniku nám dnes chýba 40 vodičov MHD. Je takmer nemožné ich v súčasnosti získať,“ uviedol generálny riaditeľ Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) Roman Danko. Vo viacerých dopravných podnikoch na Slovensku preto už teraz pracujú vodiči z iných krajín.
Jednou z nich je aj vodička električky Vitalya z Užhorodu. Na Slovensku si plní svoj detský sen. „Práca sa mi páči, som zamestnaná oficiálne a mám tu svoju podporu zamestnávateľa, a som spokojná v práci,“ vyjadrila sa vodička Vitalya v reportáži RTVS.
Vodičov zo zahraničia má však aj dopravný podnik v hlavnom meste, potvrdil to aj hovorca Dopravného podniku Bratislava (DPB) Jozef Vozár. Bratislavský dopravný podnik eviduje viac ako 160 zamestnancov z krajín Európskej únie. Pre RTVS sa tiež vyjadril vodič autobusu Marián Zdechovan, ktorého sa nedostatok kolegov týka. Podľa jeho slov si teraz kvôli nedostatku vodičov nemôžu ani čerpať dovolenky.
Prácu nám neberú, Slováci nemajú záujem
Podnik aj odborári sa zhodujú na tom, že záujem o túto prácu nie je v prvom rade, kvôli peniazom. Šéf košického dopravného podniku Roman Danko povedal, že v rámci rozpočtových pravidiel nevedia prudko dvíhať mzdy. Toto potvrdil aj predseda Základnej odborovej organizácie v DPMK Ivan Horváth. Horváth skritizoval, že sa podcenilo mzdové ohodnotenie. Benefity, ktoré zaručuje zákon, a to sú príplatky, nahrádzajú hrubú mzdu.
Problém s nedostatkom vodičov je aj vzhľadom na priemerný vek. Priemerný vek profesionálnych vodičov na Slovensku prekročil hranicu 50 rokov. Rezort práce chce preto dať viac príležitostí pre vodičov z tretích krajín.
„Vláda schválila predĺženie platnosti nariadenia z dielne ministerstva práce, ktoré rieši nedostatok pracovnej sily, cieľom je aj vyjsť v ústrety zamestnávateľom v doprave,“ skonštatovala v reportáži hovorkyňa ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Natália Jachym-Holubová.
O pracovné víza môžu požiadať aj vodiči zo zahraničia, ktorí už na Slovensku nejaký čas žijú. Získať ich môžu na ministerstve vnútra.
Bonus 4-tisíc eur
Budúci vodiči autobusu si avšak v priemere dokážu zarobiť naozaj dobre. Na pracovnom portáli profesia.sk je uverejnený inzerát DPB. Záujemcovia o pozíciu vodiča si môžu zarobiť od 1 400 do 2 000 eur v hrubom. DPB zároveň ponúka náborový príspevok vo výške 4 000 € pre držiteľov vodičského preukazu skupiny D do 31.marca 2024.
Mzda vodičov autobusov mestskej hromadnej dopravy v Košiciach je však o niečo nižšia. V inzeráte sľubuje DPMK mesačný plat 1 100 € v hrubom. Priemerná mzda sa však môže vyšplhať aj s výkonnostnou odmenou na 1 400 €. Bohužiaľ, bonus pre košických záujemcov o túto prácu nie je.
O vízum môžu požiadať vodiči z týchto krajín
Podľa informácií zverejnených na stránke Ústredia práce, sociálnych vecí a rodiny si o vízum môžu žiadať občania Bieloruskej republiky, Srbskej republiky, Severomacedónskej republiky, Bosny a Hercegoviny, Čiernej Hory, Gruzínska, Arménskej republiky, Moldavskej republiky, Ukrajiny, Kirgizskej republiky, Kazachstanu, Azerbajdžanu, Turkmenistanu, Tadžikistanu alebo Uzbekistanu.
Títo občania však musia byť zamestnaní v profesiách podľa štatistickej klasifikácie zamestnaní ISCO. Konkrétne to platí pre vodičov autobusu, vodičov ťažkého nákladného vozidla v rámci medzinárodnej dopravy a tiež vodičov kamiónu v rámci vnútroštátnej dopravy.
Čítajte viac z kategórie: Ekonomika
Zdroje: spravy.rtvs, upsvr.gov.sk, profesia.sk, mestokosice.profesia.sk, DPB, DPMK