Slováci jasne povedali, čo sa majú žiaci v škole učiť najviac. Učiť ale nemá kto

  • Vyučovanie na školách by sa malo viac zameriavať na cudzie jazyky i finančnú gramotnosť
  • Dopyt je aj po výučbe informatiky a kritického myslenia
Na snímke sú žiaci v triede.
Pexels/alex
  • Vyučovanie na školách by sa malo viac zameriavať na cudzie jazyky i finančnú gramotnosť
  • Dopyt je aj po výučbe informatiky a kritického myslenia

Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti Go4insight, ktorý skúmal, na čo by sa podľa obyvateľov Slovenska mala v budúcnosti väčšmi zameriavať výučba v školách.

Výučbu cudzích jazykov označila z dvanástich skúmaných oblastí za najdôležitejšiu pätina respondentov. Ako jednu z troch najdôležitejších oblastí ju označilo 47 percent opýtaných. Väčší význam jej prikladajú ľudia žijúci na vidieku než obyvatelia miest, no zhodujú sa na nej muži i ženy.

Štyridsaťpäť percent účastníkov prieskumu zaradilo medzi najdôležitejšie oblasti finančnú gramotnosť, čiže schopnosť vyznať sa v osobných financiách. Väčší význam jej prikladajú muži a v skupine vysokoškolsky vzdelaných ľudí bola označená ako najdôležitejšia oblasť.

Ako tretie najdôležitejšie skončili IT zručnosti, programovanie, porozumenie sociálnym sieťam a médiám. Za prioritu ich považuje približne tretina opýtaných, častejšie muži a ľudia v strednom veku. Približne na rovnakej pozícii sa umiestnilo aj kritické myslenie, teda schopnosť interpretovať fakty a riešiť problémy.

Medzi tri priority vo výučbe zaradila zhruba štvrtina respondentov aj komunikáciu s ľuďmi a vedenie ľudí, ale aj ekologické myslenie a pochopenie ekosystému. Oblasť zdravia a zdravej výživy radí medzi priority pätina opýtaných.

Menej než pätina by medzi tri najdôležitejšie oblasti zaradila ostatné hodnotené oblasti, napríklad oblasť etiky, občianskych postojov a spravodlivosti, schopnosť prezentovať svoje myšlienky na verejnosti, kreativitu a inovatívne myslenie, fungovanie v tíme a spoluprácu na spoločných úlohách či chápanie náboženstva a jeho úlohy v spoločnosti.

Reprezentatívny prieskum vykonali na vzorke 1 000 respondentov vo veku 15 až 79 rokov. Uskutočnil sa na prelome júla a augusta kombináciou osobného a online dopytovania.

Školy toto leto ponúkli rekordný počet učiteľských miest

Školy počas tohtoročného leta ponúkli rekordný počet učiteľských miest. Počas júna, júla a prvej polovice augusta uverejnili 2 216 ponúk na učiteľskú pozíciu. Minulý rok to za rovnaké obdobie bolo necelých 1 800 ponúk.

V porovnaní s rokom 2018 dopyt vzrástol o takmer 100 percent. Vyplýva to z analýzy portálu Edujobs.sk, o ktorej tlačovou správou informoval portál Profesia.

Najžiadanejší sú učitelia a učiteľky druhého stupňa základných škôl, školy za dva a pol mesiaca zverejnili vyše 600 ponúk na takúto pozíciu. Minulý rok bolo takýchto ponúk temer štyristopäťdesiat, teda medziročne vzrástol dopyt o 35 percent.

Žiadaní sú aj stredoškolskí učitelia, školy ich hľadajú 382. Školy tiež zverejnili viac ako 200 ponúk na pozície učiteľov a učiteliek na prvom stupni základných škôl a v materských školách.

školáci škola vyučovanie
zdroj: TASR/Milan Kapusta

Hľadajú aj 200 vychovávateľov či vychovávateliek. Nárast záujmu eviduje portál pri všetkých učiteľských pozíciách. Školy najčastejšie hľadajú vyučujúcich anglického jazyka.

Dopyt je tiež po vyučujúcich s aprobáciou na matematiku a fyziku. Školské zariadenia tiež hľadajú učiteľov slovenského jazyka a literatúry, nemeckého jazyka či informatiky.

Priemerný počet uchádzačov reagujúcich na jednu ponuku sa znižuje, tento rok na jednu ponuku reagovalo v priemere 5,5 uchádzača. Od roku 2018 je to po prvýkrát, čo na jednu učiteľskú ponuku reagovalo menej než šesť kandidátov. Najväčší záujem prejavovali v roku 2020, keď na jednu ponuku zareagovalo v priemere 9,1 kandidáta.

Rezort školstva vie o nedostatku učiteľov

Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ) vie o nedostatku učiteľov. Chýbajú učitelia predmetov ako matematika, fyzika, chémia či cudzie jazyky. Zároveň začínajú chýbať aj učitelia na prvom stupni základných škôl. Na tlačovom brífingu v Prešove to povedal minister školstva Branislav Gröhling.

Ministerstvo dlhodobo navrhovalo takzvané stabilizačné príplatky, ktorými by mohli riaditelia motivovať učiteľov, ktorých potrebujú stabilizovať.

Podľa Gröhlinga by mali priniesť návrh zákona na stabilizáciu zvyšovania platov učiteľov, každoročného, až kým by nedosiahli určitú stanovenú hranicu.

Tento návrh zákona majú aj pripravený, avšak nevedia, či ho budú predkladať ešte ako vládna strana, alebo už ako opozičná strana.

Zdroj: SITA

Najnovšie videá

Trendové videá