Slováci, ktorí letia do tejto európskej krajiny, si vydýchnu. Chce zrušiť najotravnejšie opatrenie
- Británia uvažuje nad zrušením pravidla letiskovej kontroly
- Tekutiny sa už nebudú musieť prenášať v 100 ml nádobách
- Umožní to nová technológia
- Británia uvažuje nad zrušením pravidla letiskovej kontroly
- Tekutiny sa už nebudú musieť prenášať v 100 ml nádobách
- Umožní to nová technológia
Poznáš to. Nájdeš lacnú letenku a rozhodneš sa vybrať na budget výlet do nejakej zaujímavej destinácie. Ideš na pár dní a nechceš priplácať za extra batožinu. Tých zopár kúskov oblečenia si odnesieš aj v batohu, ktorý môžeš zobrať priamo na palubu.
Pribalíš si teda nejaký ten šampón, pastu, krém, fľašu s vodou a vyberieš sa na letisko, kde si následne musíš prejsť letiskovou kontrolou. Neočakávaš žiadne problémy, no polovica tvojich vecí skončí v koši. Nedodržal si jedno zo zásadných pravidiel security-checku.
Otravné obmedzenie
To konkrétne hovorí o tom, že každý pasažier si na palubu lietadla môže vziať maximálne 1 liter tekutín. Tie pritom musia byť rozdelené do menších nádob o objeme 100 ml a vložené do priesvitného vrecka. Ako však informuje Euronews, všetko sa môže čoskoro zmeniť.
Zmenu zvažuje Británia, ktorá plánuje na letiská dodať novú techniku. Presnejšie má ísť o tzv. 3D skenery, ktoré umožnia bezpečnostnému personálu získať detailnejší náhľad do batožiny pasažierov.
3D skenery sú pritom podobné CT prístrojom, ktoré môžeme bežne vidieť v nemocniciach. Po zoskenovaní batožiny by mali pracovníci letiska mať možnosť priblížiť si akýkoľvek z predmetov nachádzajúcich sa vo vnútri a dokonca si jeho obraz otáčať a pozrieť z každého uhla.
Urýchľuje proces
Technológia je využívaná na anglických letiskách Heathrow a taktiež Gatwick od roku 2017, informuje portál Airport Technology. Britský rezort dopravy však „stále uvažuje“ nad jej celoplošným zavedením.
Nové skenery stihlo otestovať aj Írsko, dodáva spravodajský web The Independent. Práve tu zaznamenala technológia značný úspech, keďže na letisku Shannon boli čakacie doby pri bezpečnostných prehliadkach skrátené až o polovicu.
Rozhodnutie britskej vlády by malo byť známe do niekoľkých týždňov. V prípade, že sa Británia rozhodne v otázke kladne, by mali byť nové pravidlá uvedené do platnosti približne v polovici roka 2024.
Britský denník The Times taktiež uvádza, že práve notoricky známe 100 mililitrové pravidlo je najčastejším dôvodom zdĺhavých security-checkov. O zdržanie sa väčšinou zaslúžia práve ľudia, ktorí s týmto obmedzením nie sú oboznámení, alebo naň jednoducho zabudnú.
Neexistuje bez dôvodu
Pravidlo, aj keď otravné, je na letiskách zavedené kvôli dobrému dôvodu. Jeho začiatky sa datujú do roku 2006, kedy britské bezpečnostné zložky odhalili plán teroristickej skupiny zaútočiť až na 10 komerčných letov.
K zosnovaniu neúspešného plánu sa prihlásila teroristická organizácia Al-Káida. Jej členovia sa pritom snažili výbušniny na palubu lietadla prepašovať práve v nádobách od nápojov.
Plán útoku bol najväčší od čias pádu dvojičiek z roku 2001 a je dosť možné, že komerčné letectvo by bolo dnes zmenené na nepoznanie. Niekoľko týždňov po odhalení naplánovaného útoku boli na letiskách zavedené nové prísne bezpečnostné pravidlá.
Počas prvých dní od udalosti boli na palubách lietadiel úplne zakázaná akákoľvek forma batožiny s výnimkou osobných dokladov a peňaženiek. Po upokojení situácie bola príručná batožina opäť povolená, no tentokrát s výnimkou tekutín, opisuje The Times.
Prítomnosť tekutín na palubách komerčných letov bola opäť dovolená o niekoľko týždňov neskôr, no tentokrát s už známym 100 mililitrovým obmedzením. Pôvodne bolo toto obmedzenie zamýšľané ako dočasná záležitosť, no pretrvalo aj o 16 rokov neskôr.
Letiskové 3D skenery by však už onedlho mohli cestovanie lietadlom spríjemniť a aj výrazne urýchliť. Britský rezort dopravy sa však chce vopred uistiť, že nové skenery budú pri oficiálnom spustení prítomné na všetkých letiskách a na každom jednom termináli. Chcú sa tak vyhnúť situácii, pri ktorej by boli pasažieri v jednej rade požiadaní o vyloženie tekutín z batožiny a v druhej nie.
Čítajte viac z kategórie: Cestovanie
Zdroje: Euronews, Airport Technology, The Independent, The Times