Slováci majú naprieč sociálnymi sieťami jasného favorita. Pokec má najlepšie časy už za sebou
- Sociálne médiá naplno ovládli Európu
- Počet Slovákov, ktorí ich používajú, ťa dostane
- Sociálne médiá naplno ovládli Európu
- Počet Slovákov, ktorí ich používajú, ťa dostane
V rámci digitálneho sveta sú najpoužívanejšou službou sociálne médiá, ktoré podľa portálu Investopedia používa 90 percent mladých ľudí vo veku od 18 do 29 rokov.
Štatistický úrad Európskej únie každoročne zbiera dáta o ich používaní a údaje z minulého roka sa výrazne líšia od tých prvých z roku 2017. Koľko Európanov používa každý týždeň sociálne siete a ako sú na tom Slováci?
Digitálna Škandinávia
Najúspešnejšími krajinami z pohľadu používanosti sociálnych médií sú Dánsko, Nórsko, Severné Írsko a Švajčiarsko. Jednou z popredných štátov v tomto rebríčku je však aj Island, kde nepoužíva sociálne médiá len 7 percent ľudí z kategórie nad 16 rokov.
Najmenej sú sociálne médiá používané v Bulharsku, Rumunsku a južnom Taliansku. Dáta k týmto štatistikám priniesol Eurostat, teda Štatistický úrad Európskej únie. Na mape nižšie sa môžeš pozrieť na podrobné štatistiky, pričom dostupné nie sú údaje z Poľska, Nemecka, Veľkej Británie a niektorých krajín Balkánskeho polostrova.
Pripomíname, že tento prieskum sa týkal len vekovej skupiny od 16 do 74 rokov a používania sociálnych médií aspoň raz za týždeň.
Ako je na tom Slovensko?
Ako vyplynulo zo staršej verzie mapy vyššie, v roku 2017 používalo internet aspoň raz za týždeň v priemere 79 percent Slovákov. V súčasnosti je toto číslo už na úrovni 88 až 89 percent. Online marketéra so zameraním na sociálne siete Tonyho Dúbravca sme sa pýtali, v čom vidí najväčšie rozdiely a čo podľa neho spôsobilo tento výrazný nárast.
„Za nárast tohto čísla môže určite aj adaptácia na technológie u starších ľudí, nemyslím si, že je tento rozdiel tvorený mladými používateľmi. Práveže staršia generácia sa snaží a učí používať internet a moderné technológie. Môže za to určite aj väčšie internetové pokrytie a celkový rozmach sociálnych sietí, médiá sa presunuli primárne na internet, takže je to úplne prirodzené.“
Tony zdôrazňuje, že zmenu vidno na jednej konkrétnej sieti a za rozmach sociálnych sietí môže aj technologický pokrok. „Vidno to asi predovšetkým na Facebooku, ak sa bavíme o sociálnych sieťach, kde pribudlo veľa ľudí z generácie mojich a vašich rodičov a aj starých rodičov. Tlačidlové mobilné telefóny zanikajú, starší ľudia sa snažia robiť so smartfónmi. Podľa mňa ide o prirodzený nárast pri tom, ako sa zvyšuje technologická gramotnosť.“
Facebook stále vedie
Agentúra Go4Insight realizovala každý rok od roku 2017 až do roku 2022 prieskum, v ktorom skúmali používanie sociálnych médií, a na prvom mieste je stále Facebook. Ten každodenne používa približne 56 percent Slovákov. Čím si podľa neho Facebook drží takúto pozornosť a čomu pripisuje jeho úspech?
„Ja si myslím, že aj mladší ľudia používajú Facebook denne, možno na iné účely a nie tak aktívne, najmä v prípade interakcií a diskusií. Je to tým, že je najväčší, sú tam všetci, všetky médiá, je to univerzálna sociálna sieť. Je taká veľká, že už nemá svoje špecifikácie, ako napríklad TikTok,“ dodáva online marketér Dúbravec.
Ak však nejaká sociálna sieť dlhodobo klesá, je to Pokec, uvádza Go4Insight. Naopak, v posledných troch rokoch narástli hlavne Instagram a TikTok. Potrvá však dlhšie, kým sa tieto dve siete dostanú bližšie k stále dominantnému Facebooku.
Zdroje: Landgeist, Eurostat, Go4Insight, Investopedia