Slováci majú v budúcnosti jasno, chcú vlastný biznis. Poznáme nástroj, ktorý im uľahčí začiatok

  • Až 64 % Slovákov v ankete Startitup uviedlo, že rozmýšľajú o začatí podnikania
  • Jeden z najväčších problémov pri začínajúcich podnikateľoch sú názov firmy a oblasť, v ktorej by chceli podnikať
  • Existuje riešenie poháňané umelou inteligenciou, ktoré začínajúcim podnikateľom výrazne uľahčí štart
firm
Slováci majú jasné plány do budúcnosti – mnohí z nich by chceli podnikať. TASR, Unsplash.com
  • Až 64 % Slovákov v ankete Startitup uviedlo, že rozmýšľajú o začatí podnikania
  • Jeden z najväčších problémov pri začínajúcich podnikateľoch sú názov firmy a oblasť, v ktorej by chceli podnikať
  • Existuje riešenie poháňané umelou inteligenciou, ktoré začínajúcim podnikateľom výrazne uľahčí štart

Slováci sú mimoriadne podnikavý národ – dokazujú to aj výsledky ankety Startitup, v ktorej až 64 % hlasujúcich uviedlo, že rozmýšľa o začatí podnikania. 

Hoci je oblasť, v ktorej by ľudia chceli podnikať, jednou z častých dilem, Slováci v tom majú pomerne jasno – až 52 % z hlasujúcich o tom má predstavu.

Otázka produktu či oblasti, v ktorej ľudia podnikajú, však nie je jediná dilema v začiatkoch budovania si vlastnej firmy. Mnohí sa trápia aj s názvom.

Výber správneho názvu je totiž pre začínajúce podniky kľúčovým krokom, ktorý môže ovplyvniť ich úspech. Hoci názov firmy nie je nemenný, jeho výber na začiatku podnikania môže výrazne uľahčiť ďalší rozvoj firmy a minimalizovať potrebu zmien v budúcnosti.

Tento problém sa rozhodla vyriešiť spoločnosť Firmáreň, ktorá predstavila nástroj na princípe AI, ktorý je prvý na Slovensku – Generator.sk

Podnikanie
zdroj: Startitup – Až 64 % hlasujúcich rozmýšľalo nad tým, že by začalo podnikať. Len vyše polovica pritom aj vie, v akej oblasti.

Slováci majú do budúcnosti jasné plány

Startitup oslovil niekoľko ľudí z hlasujúcich v ankete s otázkou, ako by malo ich ideálne podnikanie vyzerať a či majú už vymyslený aj názov pre svoju firmu. Všetci z oslovených majú pomerne jasné plány do budúcnosti, ale s názvom je to už o niečo komplikovanejšie. 

„Mojím snom je otvoriť si kozmetický salón, pretože ma teší robiť ženám radosť a skrášľovať ich,“ prezradila Lenka. „Čo sa týka názvu, ten ešte vymyslený nemám,“ povedala s tým, že salón si plánuje otvoriť v nejakom väčšom meste na Slovensku. 

„Mojím ideálnym podnikaním by bolo vlastniť štúdio interiérového dizajnu, ktoré sa zameriava na tvorbu personalizovaných a udržateľných priestorov,“ zverila sa zase Monika. 

Monika sa už pohráva aj s názvom, ktorý by bol odvodený od jej priezviska a zamerania sa na slovenské dedičstvo a ekologický dizajn. Svoje služby by chcela poskytovať v Trnave a neskôr ich rozšíriť aj do Bratislavy. 

Ako ďalšieho sme oslovili Petra, ktorý o sebe tvrdí, že je zručný a technicky zameraný. Preto by si vedel predstaviť vlastniť firmu na údržbu bazénov. „Už odmala ma fascinovala bazénová technika, preto si aj viem predstaviť prácu v tejto oblasti,“ vysvetlil Peter.

Zaujímavý je aj nápad Laury, ktorá by chcela mať spolu so svojou najlepšou kamarátkou bezlepkovú pekáreň. „Obidve trpíme celiakiou a vnímame, že na Slovensku je málo čerstvého bezlepkového pečiva. Ponúkali by sme aj kávu či matchu, aby si tu každý mohol vychutnať raňajky alebo brunch,“ opísala Laura.

Koniec otravnému behaniu po úradoch

Hoci je nápad na produkt a meno spoločnosti kľúčovým prvkom na začatie podnikania, množstvo vybavovačiek na ľudí ešte len čaká. Musia si založiť živnosť alebo s. r. o. a s tým je spojených veľa papierov a behania po úradoch.

Tento problém sa rozhodla vyriešiť Firmáreň – ide o najväčší a najrozšírenejší portál zameraný na zakladanie firiem na Slovensku. Funguje tak, že za začínajúcich podnikateľov vyrieši všetky potrebné dokumenty a povolenia a pomôže aj s poradenstvom.

Pozri si viac o založení firmy →

Názov úspech neprinesie, no netreba ho podceňovať

Vymyslieť si dobre znejúci názov pre svoju firmu je náročná úloha, s ktorou sa stretáva každý začínajúci podnikateľ. Hoci dobrý názov neprinesie zaručený úspech, netreba ho podceňovať. 

Štúdia z Albertskej univerzity hovorí, že ľudia viac sympatizujú s názvami, ktoré sú zložené z rytmicky znejúcich slov, ako je napríklad značka známej značky kolových nápojov alebo žuvačiek, ktoré robia veľké bubliny. 

Lenke, Monike, Petrovi a Laure sme preto pomocou Generator.sk od Firmárne skúsili vymyslieť úderný a dobre znejúci názov pre ich oblasť vysnívaného podnikania. Okrem toho, jeho pridanou hodnotou je to, že nielen vymyslí názov, ale dokáže overiť aj jeho dostupnosť. 

Generator.sk názov overuje voči Obchodnému registru, doménám sk a com a aj voči prípadnému konfliktu s existujúcou ochrannou známkou. Na Slovensku ide doposiaľ o prvý takýto nástroj.

Vyjadri svoj názor v ankete:

V akej oblasti by si chcel podnikať?

Kozmetický salón Charmissimo

Lenka napísala, že by si v budúcnosti chcela otvoriť vlastný kozmetický salón vo väčšom meste. Po zadaní kľúčových slov a krátkeho opisu zámeru podnikania Generator.sk navrhol niekoľko názvov: Elegance Spa, Harmonia, Charmissimo či La Belle.

žena u kozmetičky
zdroj: Freepik – Lenka túži mať svoj kozmetický salón, v ktorom by skrášľovala ženy.

Štúdio interiérového dizajnu Green Space

Hoci Monika sa už pohráva s názvami, ktoré by spájali myšlienku spojenia slovenského dedičstva a moderného dizajnu s jej priezviskom, inšpirovať sa môže aj názvami, ktoré jej pre budúce štúdio navrhol Generator.sk. 

Z navrhovaných možností sme vybrali štyri najlepšie: Inspirio, Green Space, Ecodreams, Etik Style.

interiérový dizajn obývačky
zdroj: Freepik – Monikiným snom je otvoriť si štúdio interiérového dizajnu.

Firma na údržbu bazénov Crystal Pools

Peter od detstva inklinoval k bazénom a bazénovej technike a tomu by sa chcel venovať aj v budúcnosti. Keď si bude zakladať firmu, opäť sa môže inšpirovať názvami, ktoré mu vygeneroval Generator.sk.

Aj pri Petrovi sme vybrali 4 najlepšie názvy: Crystal Pools, Super Pool, AquaTech, Blue Crystal.

bazén
zdroj: Unsplash – Petra od detstva fascinuje bazénová technika – práve to je oblasť, ktorej by sa chcel venovať aj v podnikaní.

Bezlepková pekáreň a kaviareň Pečivkáreň

Laura by si so svojou kamarátkou chcela otvoriť bezlepkovú pekáreň spojenú s kaviarňou, ktorá by ponúkala bezlepkové produkty, pretože vníma ich nedostatok. Po krátkom opise a zadaní kľúčových slov do Generator.sk sme dostali niekoľko názvov.

Vybrali sme 4 najlepšie: Kváskovia, Bread Heaven, Pečivkáreň, CeliCafé

upečené sladké pečivo vybraté z trúby
zdroj: Unsplash – Laura a jej kamarátka trpia celiakiou. V budúcnosti by si preto chceli otvoriť vlastnú pekáreň s bezlepkovým pečivom.

Ako použiť generátor na názvy:

1. krok: otvoriť si stránku Generator.sk,

2. krok: zadať kľúčové slová, ktoré sa týkajú oblasti konkrétneho podnikania – kľúčové slová musia byť oddelené čiarkami,

3. krok: niekoľkými vetami opísať zámer podnikania a v čom bude výnimočné,

4. krok: vygenerovať názvy,

5. krok: po vygenerovaní názvu si overíme, či je dostupný. 

generator.sk
zdroj: Firmáreň – Generator.sk vie vygenerovať a overiť názvy firiem – stačí doňho zadať kľúčové slová a pár vetami opísať, čomu sa bude firma venovať.

Slováci sú podnikavý národ

To, že sú Slováci podnikavý národ, ukazujú aj štatistiky z Finstatu – za rok 2024 vzniklo 13 781 firiem a 32 950 živností. Na porovnanie: za celý rok 2023 vzniklo 21 859 firiem a 55 881 živností. 

Počet nových živností má v posledných rokoch rastúci trend a za pozorované obdobie bol aj napriek pandémii COVID-19 najvyšší v roku 2023. V roku 2019 narástol počet zaniknutých živností takmer na hodnotu z roku 2013.

Najvyšší počet vzniknutých živností za cele sledované obdobie bol v júni 2021 a počet zaniknutých živností bol najvyšší v decembri 2013.

Čo sa týka firiem – počet zaniknutých firiem dosiahol maximum v roku 2021 – išlo o číslo 15 290. To však bolo do veľkej miery spôsobené aj legislatívnymi zmenami. 

Cieľom totiž bolo vyčistenie Obchodného registra od zapísaných osôb, ktoré svojou podstatou nemajú byť v Obchodom registri, ale aj od nečinných spoločností. 

Podobne tak bolo vymazaných aj vyše 2600 spoločností v apríli v roku 2022. Zvýšený počet zaniknutých firiem bol aj po zavedení daňových licencií v roku 2013. Od roka 2018 klesal počet zrušených firiem na hodnoty spred roka 2014.

Ako vybrať správny názov pre firmu

Pri výbere názvu by sa začínajúci podnikatelia mali riadiť niekoľkými pravidlami: 

  • obchodné meno spoločnosti nemôže byť totožné s obchodným menom iného podnikateľa,
  • obchodné meno by nemalo byť ani zameniteľné s názvom iného podnikateľa, ktorý pôsobí v rovnakej oblasti,
  • obchodné meno nemôže byť ani podobné s existujúcou ochrannou známkou.

Názov firmy by mal byť:

  • zapamätateľný a jednoducho vysloviteľný,
  • unikátny, výnimočný a odlíšiteľný,
  • vhodný pre viaceré produkty, nielen pre úzku skupinu,
  • použiteľný aj v zahraničí (ak nejde o čisto lokálny biznis),
  • potenciálne registrovateľný ako ochranná známka,
  • neobsadený (dostupná doména, sociálne siete a podobne),
  • v súlade s právnymi limitmi.

Inšpiruj sa názvami pre svoje podnikanie →

Najnovšie videá

Trendové videá