Slováci musia zabudnúť na dlhoročnú samozrejmosť. Môže za to nariadenie EÚ

  • Plastové fľaše na slovenskom trhu prejdú revolučnou zmenou
  • Zabudni na klasické vrchnáky neupevnené k fľaši
  • Novinku predstavila Coca-Cola
Nápoje v obchode a vrchnáky plastových fliaš
Ilustračný obrázok Unsplash/Jonathan Chng, Unsplash/@smirnovalery
  • Plastové fľaše na slovenskom trhu prejdú revolučnou zmenou
  • Zabudni na klasické vrchnáky neupevnené k fľaši
  • Novinku predstavila Coca-Cola

Slovenský trh zastihne v najbližších rokoch obrovská zmena. Ako informuje portál TV Noviny, Európska komisia prišla s novinkou, ktorá už stihla spustiť vlnu kritiky. Od júla 2024 budú podľa ich nariadenia vrchnáky napevno upevnené k fľaši.

Ako prvá predstavila túto novinku Coca-Cola v Nemecku. Avšak na obrovskú zmenu sa musia pripraviť už aj iné známe spoločnosti. 

Vlna kritiky

Ak si sa teraz niekedy ocitol v Nemecku a kúpil si si fľašu Coca-Coly či iných značiek, ktoré pod ňu patria, mohol si ostať mierne prekvapený. Novinka, s ktorou prišla Európska komisia, nemeckých zákazníkov pobúrila.

„Jedno z najzbytočnejších a najotravnejších ‚vylepšení‘, aké som kedy videl. Rád pijem z fľaše a vrchnák ma len otravuje,“ komentujú používatelia na YouTube. Ďalší sa zas sťažuje a označuje tento nápad za „posr..ý“.

Ostrú kritiku Nemcov na túto novinku zaregistroval denník Bild. Ten informuje, že zo strany Európskej komisie ide o ekologické rozhodnutie, ktoré má chrániť životné prostredie. 

„Počas monitorovania na európskych plážach sa našlo pomerne veľké množstvo plastových vrchnákov,“ ozrejmil Philip Heldt zo spotrebiteľského centra NRW.

V Severnom mori na pláži s dĺžkou iba 100 metrov sa podľa Heldta našlo až 43 uzáverov fliaš. Vďaka tomu prišiel nápad, že uzávery budú napevno upevnené k fľaši. 

Ochrana životného prostredia

Spoločnosť Coca-Cola však údajne mala túto požiadavku presadzovať ešte skôr, než sa stala povinnou. Jej nemecká pobočka totižto začala s postupnou výmenou fliaš už počas minulého roka v novembri. Vo svojom stanovisku sa nemecká pobočka Coca-Coly snaží znížiť frustráciu zákazníkov a apeluje na životné prostredie.

„Je to preto, aby sa tieto vrchnáčiky mohli recyklovať spolu s fľašami – namiesto toho, aby skončili niekde v prírode. Toto nariadenie bude platiť v celej EÚ, a tak v budúcnosti ich nájdete aj v Neapole, Štokholme či Marseille,“ píše pobočka Coca-Coly vo svojom stanovisku.

Plastové fľaše
zdroj: Unsplash/@jannerboy62

Hlavným zámerom Coca-Coly je, aby spotrebiteľ nechal vrchnák umiestnený na fľaši, čím sa v porovnaní so súčasnosťou dostane vo väčšej miere do recyklačného cyklu. 

Neoddeliteľné vrchnáky na Slovensku

Ako informuje portál TV Noviny ďalej, táto novinka sa v dohľadnej dobe dostane aj na Slovensko. „Zavedenie neoddeliteľných uzáverov nariaďuje legislatíva EÚ. Aj my sa preto musíme na tento nový spôsob zatvárania našich produktov pripraviť,“ uviedla Markéta Ryšková, projektová manažérka Kofola ČeskoSlovensko.

Avšak aj táto spoločnosť vníma vlnu kritiky od zákazníkov, ktorá sa spustila v Nemecku. Preto teraz testuje rôzne dostupné verzie. 

„Aktuálne testujeme jednotlivé typy neoddeliteľných vrchnáčikov od rôznych dodávateľov. Snažíme sa nájsť také riešenie, ktoré bude realizovateľné vo všetkých našich závodoch v Česku, na Slovensku, ale aj v Slovinsku a Chorvátsku, a čo najmenej naruší spotrebiteľský komfort,“ ozrejmila Ryšková.

Kofola však túto novinku neplánuje uviesť predtým, ako určuje Európska komisia. „O plošnom zavedení uvažujeme v termíne, ktorý definuje legislatíva EÚ, teda najneskôr v júli 2024. Medzičasom budeme realizovať len čiastočné pilotné projekty,“ pokračuje Ryšková.

Pod Kofola ČeskoSlovensko patria aj iné známe značky, ako napríklad Rajec, Vinea či Kláštorná. Na obrovskú zmenu sa však pripravuje aj známa spoločnosť Budiš.  

„Pripravujeme sa na to tak, aby sme to v roku 2024 vedeli produkčne zabezpečiť,“ informoval jej marketingový manažér Vladimír Krescanko.

Zdroje: TV Noviny, Bild, Coca-Cola Deutschland

Najnovšie videá

Trendové videá