Slováci na mnohé rýchlostné cesty čakajú desaťročia. Za meškanie výstavieb obchvatov štát platí draho

  • Niektoré výstavby už mali byť ukončené
  • Finančné náklady sa navyšujú rekordnou rýchlosťou
  • Obchvat Bratislavy vyjde na miliardy
obchvat košice východ
Ilustračná fotografia TASR/František Iván
  • Niektoré výstavby už mali byť ukončené
  • Finančné náklady sa navyšujú rekordnou rýchlosťou
  • Obchvat Bratislavy vyjde na miliardy

Výstavba ciest a obchvatov na Slovensku je už takým kolujúcim vtipom. Čaká sa na diaľnice, čaká sa dlho a sumy za projekty sa postupne dvíhajú. O tom, v akom stave a kedy sa obchvatov dočkáme, informoval denník SME

Obchvaty majú odbremeniť množstvo ciest a urýchliť cestu vodičom. Niektoré však nebudú hotové ani do roku 2030. Meškanie štát vyjde poriadne draho. Rebríček obchvatov podľa aktuálnej ceny zostavil index.sme.sk.

Všetko sú len odhady

Na šiestom mieste sa umiestnil obchvat Tvrdošín. Rýchlostná cesta R3 bude spájať Tvrdošín a Nižnú. Dostavanie sa odhaduje na leto roku 2024, pričom výstavba začala v marci roku 2021. Jeho pôvodná cena bola 62,1 milióna eur bez DPH. Aktualizovaná cena je 76,8 milióna eur bez DPH. Obchvat by mal odľahčiť cestu do Poľska, ktorú zaťažuje hlavne kamiónová doprava.

Pôvodne mal byť hotový v júni minulého roka, uvádza portál SME. Predraženie cele stavby sa odhaduje od 3,5 do 15 miliónov eur bez DPH. Ako informuje stránka Národnej diaľničnej spoločnosti, stavba by mala mať 5,577 kilometra. 

diaľnica prešov
zdroj: TASR/Milan Kapusta

Piate miesto v tomto rebríčku obsadil obchvat pri Žiline. Stavba tohto diaľničného ťahu vytvára prepojenie miest Žilina a Martin. Diaľnica bude mať 13 kilometrov a jej súčasťou bude aj najdlhší tunel Višňové. Pôvodná cena stavby bola 254,4 milióna bez DPH. Teraz sa odhadovaná cena vyšplhala na 322,6 milióna eur bez DPH.

Predpokladané ukončenie stavby je rok 2025. Ak sa tak stane, bude to celých 10 rokov od začatia stavby. Odhadované meškanie je však až 6 rokov. Ako informuje denník SME, za finančné navýšenie môže najmä výmena staviteľa. Zdržanie stavby a oprava chýb stála štát desiatky miliónov eur. 

Východ spojený so svetom

Na dokončenie rýchlostnej cesty si počkajú aj Košice. Úsek rýchlostnej cesty R2 Košice, Šaca – Košické Oľšany bude po uvedení do prevádzky súčasťou juhovýchodného obchvatu mesta Košice a napojený na už dokončený a sprevádzkovaný úsek diaľnice D1 Budimír – Bidovce. Prvý, už dokončený úsek má 6,8 kilometra, druhý, na ktorého dostavanie sa čaká, bude mať 14,3 kilometra.

Pôvodná odhadovaná cena bola 140 miliónov eur bez DPH za prvý úsek, a 132,6 milióna eur bez DPH za druhý. Výstavba začala v marci roku 2022, odvtedy sa však suma za výstavbu druhého úseku dvihla na 228,4 milióna eur. Odhadované meškanie druhého úseku je 5 mesiacov, pričom pôvodné ukončenie stavby má byť august 2025. 

Treťou finančne náročnou výstavbou je rýchlostná cesta R4 Prešov – severný obchvat. Ako informuje NDSAS,  II. etapa nadväzuje na dokončenú I. etapu. Rýchlostná cesta vedie údolím potoka Dzikov, prechádza cez budúci tunel Okruhliak, a ďalej cesta R4 križuje cestu I/18 a na konci je trasa napojená na križovatku Kapušany. Druhá etapa má mať dĺžku 10,2 kilometrov, pričom pôvodná odhadovaná cena bola 263 miliónov eur bez DPH. Ukončenie stavby je odhadované na rok 2027. Výstavba druhej etapy začala len minulý rok, avšak aktualizovaná suma je už 337,8 miliónov eur bez DPH. 

Výstavby za miliardy

Stavba Liptovskej diaľnice D1 v dĺžke 14,92 kilometra, ktorá vytvorí obchvat mesta Ružomberok, sa po dobudovaní napojí na existujúcu štvorprúdovú diaľnicu smerujúcu do Košíc. Stránka NDSAS informuje, že motoristom sa vďaka tejto ceste skráti trasa až o 16 minút. Táto rýchlostná cesta by mala byť dokončená v roku 2025. Odhad sa však môže zmeniť, pretože aj tu nastáva meškanie. To je odhadované na 8 rokov.

Pôvodná cena projektu bola 227,3 milióna eur bez DPH, teraz je aktualizovaná cena 633,3 milióna eur bez DPH. Podľa informácii denníka SME za toto zdražovanie môže najmä nevhodné trasovanie. 

Najdrahším obchvatom je však obchvat Bratislavy. Enormná výstavba spočíva v obchvate a križovatke, pričom dokopy má mať 62,6 kilometrov. Ako informuje SME, pôvodná cena obchvatu bez križovatky D1/D4 bola 1,9 miliardy eur. Aktualizovaná cena za celú stavbu je teraz neuveriteľných 1,75 miliardy eur za obchvat a 110 miliónov eur za križovatku. Ukončenie výstavby je naplánované na rok 2025, no už teraz je jasné že obchvat bude mať meškanie jeden rok. 

Čítajte viac z kategórie: Zo Slovenska

Zdroje: SME, ndsas.sk

Najnovšie videá

Trendové videá