Slováci nemajú v ich biznise konkurenciu. Svojím produktom dobyli Európu a hlásia multimiliónové tržby
- Všetko to začalo už v roku 2011, kedy vznikol startup Voltia, dnes už s celoeurópskym dosahom
- Peter Badika Juraj Ulehla pomáhajú spoločnostiam v Paríži či Londýne meniť ich vozový park na elektrický, vďaka dodávkam z ich dielne
- Cieľ na rok 2021 majú jasný – dosiahnuť tržby 10 miliónov eur
- Všetko to začalo už v roku 2011, kedy vznikol startup Voltia, dnes už s celoeurópskym dosahom
- Peter Badika Juraj Ulehla pomáhajú spoločnostiam v Paríži či Londýne meniť ich vozový park na elektrický, vďaka dodávkam z ich dielne
- Cieľ na rok 2021 majú jasný – dosiahnuť tržby 10 miliónov eur
Inovatívni Slováci sa špecializujú na rozširovanie objemu úložného priestoru kuriérskych dodávok Nissan e-NV200 na dvojnásobok. Vďaka tomu je možné v mestách po celej Európe znížiť počet vozidiel. Svojím biznisom v skutku trafili klinec po hlavičke, nakoľko perfektne zaplnili dieru na trhu.
„My nemáme na Slovensku konkurenciu, nemáme konkurenciu veľmi ani v Európe v konkrétnej kategórii, v ktorej sa pohybujeme. Na druhej strane je nám stále konkurenciou to bežné dieslové auto, ktoré je stále veľmi lacné, jazdia ich milióny po Európe. Veľké automobilky ich postupne začínajú uvádzať, ale neponáhľajú sa, najprv prichádzajú s modelmi osobných áut,“ povedal pre Startitup spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ Voltia, Juraj Ulehla.
„Dojazd dodávky s 40kWh batériou je v reálnej mestskej prevádzke 200-250 km mimo zimného obdobia. Rýchlonabíjanie z 0 na 80 % trvá 50-60 minút a nabíjanie z wallboxu do plného nabitia približne 8 hodín. Cena dodávky je od 37 000 eur. Dávame možnosť úprav cargo priestoru o obloženia, drevenú podlahu, široko uhlovú kameru a podobne,“ priblížil Juraj.
Celkové náklady na Voltia Van sú podľa zakladateľov startupu najkonkurencieschopnejšie na trhu. Pri najazdených 30-tisíc kilometroch ročne vychádza 1 km 0,21 eur/km celkových prevádzkových nákladov (TCO) v porovnaní s 0, 35 eur/km pri štandardnej dieselovej dodávke, čo predstavuje úsporu 40 %.
10 miliónov eur
O úspechu spoločnosti veľa napovedajú aj jej hospodárke výsledky. Tím Voltia dnes pre Startitup potvrdil, že tržby spoločnosti sa v roku 2020 pohybovali na úrovni 3 miliónov eur. Firma zaznamenala kvôli pandémii pokles, nakoľko v roku 2019 mala tržby vo výške až 5 miliónov eur.
„V roku roku 2021 presiahneme tržbami veľmi pravdepodobne hranicu 10 miliónov eur, a zároveň bude mimoriadne zaujímavý pre našich zákazníkov z pohľadu rozšírenia modelovehu radu ako aj cenovej ponuky. V rámci Q2 predstavíme nové modely Voltia dodávok a pracujeme na expanzii do USA s našou filozofiou prinášať pre ‚poslednú míľu’ výhodnejšie a lepšie dodávky ako sú tie najlepšie dieslove,“ priblížil CFO Voltia – Petra Hofierka.
V začiatkoch im neverili
Aj keď títo Slováci dnes vedú multimiliónovú spoločnosť, v začiatkoch ich podnikateľskému nápadu neboli všetci naklonení a stretli sa aj s názormi, že to, čo chcú na trh priniesť je nereálne. Zakladatelia spoločnosti však zdôrazňujú, že inovácie ako také majú niekoľko štádií. Prvé štádium podľa ich slov nastáva, keď vám všetci hovoria, že sa to nedá a nejde to. Druhé štádium nastane, keď vás začne vnímať konkurencia a začne vám robiť „zle“.
To podľa ich názoru, dáva človeku jasný impulz, že ste niekto a niečo ste dokázali. „Tretie štádium je, keď ľudia, ktorí vám vraveli, že sa to nedá a nejde to, tak sú aj prví, ktorí vám povedia, aké je to perfektné. Štandardne si ľudia myslia, že sa veci nedajú a nie sú možné. Každý deň spraviť nejaký malý zázrak a každý tretí deň spraviť niečo väčšie je veľmi dôležité. Človek tomu musí veriť a musí za tým ísť. Prekonávanie nemožného v malom, patrí k inovátorskej činnosti. Bez toho to nejde.“
Trend je jasný
Dnes už podľa Petra Hofierka, niet pochýb o tom, že budúcnosť dopravy bude elektrická. To so sebou podľa jeho slov prinesie zmeny, ktoré mnohých zastihnú nepripravených.
„Spôsob, akým sa prepravujeme, vyrábame a využívame energiu sa bude vzhľadom na rýchlosť doterajších zmien výrazne rýchlejšie meniť. Sektor dopravy a energetiky sa zlúči do jedného. Pre Slovensko je táto téma strategicky mimoriadne dôležitá a zároveň zostáva nedostatočne uchopená.“
Pripomína tiež, že sme krajina s najväčším počtom vyrobených vozidiel na obyvateľa a vysokou závislosťou na automotive sektore. Je preto podľa jeho názoru nesmierne dôležité premyslene smerovať stratégiu Slovenska a kroky, aby sme začali rýchlejšie budovať naše kompetencie v sektore elektromobility.
Veľké novinky
Voltia musí samozrejme reflektovať aj na pretrvávajúcu pandémiu COVID-19. Ich reakciou na súčasnú krízu je zväčšený model dodávky Nissan e-NV200 XL s objemom 10 m3. Ide o vylepšenú verziu existujúceho modelu 8 m3, ktorý sa minulý rok stal súčasťou oficiálneho portfólia spoločnosti Nissan. Upravený model je o 28 cm vyšší a svetlá výška vo vnútri sa zvýšila z 1,9 na 2,2 m.
Šírka a užitočné zaťaženie zostávajú rovnaké. Model sa začne vyrábať najskôr na Slovensku, neskôr vo výrobných závodoch ďalších partnerov vo Veľkej Británii a vo Francúzsku. DPD Slovensko je prvou, ktorá mala možnosť vyskúšať tento model v trojtýždňovej pilotnej prevádzke.
Dojazd v mestskej premávke sa zmení len nepatrne, aj po zväčšení nákladného priestoru ostáva stále cez 200 kilomentrov. Dodávka má tiež priestor na uloženie balíkov nad kabínou vodiča v dĺžke 1,35 m.
„Vylepšená verzia existujúceho modelu s objemom 8 m3 je reakciou na potreby klientov, ktorým počas pandémie rýchlo rastú objemy prepravovaného tovaru, takže zväčšený priestor o 2 m3 určite ocenia. Svojím spôsobom pomáhame aj v boji proti COVID-19,“ povedal CEO spoločnosti, Juraj Ulehla.
Z Trnavy do sveta
Uvedením tohto modelu Voltia eště zlepšuje pomer predajné ceny a celkových nákladov k metrom kubickým, čo iba potvrdzuje jej výsadné postavenie v tomto segmente v celej Európe. Cena za m3 sa znížila o 20 %.
„Sme radi, že sme mohli byť prví, ktorí otestovali vylepšený model Voltie. So zväčšeným nákladným priestorom 10 m3 sme počas pilotnej prevádzky v priebehu 3 týždňov najazdili viac ako 1 000 km a doručili viac ako 2 000 balíkov. Pre mestské trasy je tento typ auta vhodnejší, kvôli jeho manévrovateľnosti a ľahšiemu parkovaniu. V porovnaní s verziami 6 alebo 8 m3 je táto pre nás optimálnejšia z hľadiska objemu prepravovaného tovaru, počtu najazdených kilometrov a väčšieho zníženia emisií na prepravovaný balík,“ dodal generálny riaditeľ DPD na Slovensku, Peter Pavuk.
Vynovený model sa bude na Slovensku vyrábať v Trnave, odkiaľ bude spoločnosť chcieť obslúžiť svojich klientov z najbližších krajín.
Čítajte viac z kategórie: Biznis a startupy
Zdroj: Voltia